• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • MissFörstånd
    LillaGrynet skrev 2012-05-22 06:43:33 följande:
    Va på toa nu och tror en del v slemmisen lossnat.. Men osäker.. Va som en geléklump med strimmor i brun/röda... Någon som vet?
    Låter som slemmisen!
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-05-22 06:40:19 följande:
    Igår kväll trodde jag nästan att vattnet gick...satt på toa och gjorde nr 2 och när jag tryckte på kom det två omgångar med rätt mycket vätska som typ sa splash i toaletten. Men blev så extremt osäker och hade ingen lust att åka in heller, så jag avvaktade. Natten har varit lugn och jag har inte direkt känt något.
    Nu på morgonen spänner magen och det moler och svider i den längst ner och magen är rätt hård. Men om det var vatten som kom borde det väl fortsätta komma ut?! Känns som att värkarna är på g, eller så försvinner den känslan snart...återstår att se!
    Det kan mycket väl vara vattnet. Ring in idag och berättade vad som hände så får du säkert komma in på koll. 
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-05-22 08:36:08 följande:

Ah okej...men då borde man få värkar rätt snart om det skulle vara så eller?
    När mitt vatten gick så gjorde det de på måndag morgon och på måndag kväll kom molvärken men sen inte så mycket mer. Blev igångsatt med dropp på tisdag morgon för hon var lite stressad i magen.

ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • gammelmamma

Det är nog just om man inte är fixerad och vattnet har gått som man´inte får vara uppe och gå. JAg fick inte ens gå på toa

• Havsjungfrun
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-05-22 08:36:08 följande:

Ah okej...men då borde man få värkar rätt snart om det skulle vara så eller?
    Kan ju ta tid. Vore nog bra om du blev kollad!
  • PojkarnasMamma85
    gammelmamma skrev 2012-05-22 08:56:10 följande:
    Jag är också lite fundersam på det där med vattnet. När jag fick min fjärde så fick jag inte vara uppe och gå för då kunde navelsträngen klämmas åt. Är du fixerad? Det var inte jag.
    Jag vet inte säkert om jag är fixerad, var inte det sist hos bm men är relativt säker på att han förmodligen fixerade sig fredagen den 11 maj.
    MissFörstånd skrev 2012-05-22 08:56:57 följande:
    Låter som slemmisen! Det kan mycket väl vara vattnet. Ring in idag och berättade vad som hände så får du säkert komma in på koll. 

När mitt vatten gick så gjorde det de på måndag morgon och på måndag kväll kom molvärken men sen inte så mycket mer. Blev igångsatt med dropp på tisdag morgon för hon var lite stressad i magen.

Jag har ringt till förlossningen och kommer det inget mer vätska är det bara att avvakta, men skulle jag "blöta ner" bindan jag har på mig så skulle jag ringa tillbaka.
  • Bumman79

Var hos BM igår och hon bokade in mig nästa gång om 2 veckor. Jag trodde att man skulle gå dit varje vecka nu på slutet?
    Hon trodde iaf INTE att jag skulle ha fött tills dess (4 juni) har bf 17 juni. Kände lite fan oxå hur vet du det? :P.

Håller på å läser för fullt om förlossningen lite småläskigt. :P. "Att föda" av Gudrun Abascal (stavning?) och senare ska jag läsa "Att möta förlossningssmärtan" av samma författare.
    Kanske ger en lite mer information och kunskap inför det stora som väntar :).
    Har en kompis som gnäller lite om att man inte ska läsa på så mycket osv men jag vill ju vara förberedd
    och veta hur det går till och vad jag kan välja på när det gäller olika saker.

Tex förlossningsställningar jag har alltid trott att jag skulle vilja ligga ner på rygg under krystvärkarna men igår läste jag om alla fördelar med att vara mer upprätt och det var ju inte lite.
    Bla att många kvinnor mår mindre illa å spyr i mindre utsträckning om när de inte ligger på rygg. Och kan andas bättre bara det...

Har ni tänkt ut vilken förlossningsställning ni vill köra på? (Ni som föder vaginalt såklart ;)). Man kanske får pröva sig fram svårt att bestämma om det är första barnet första förlossningen känner jag iaf...

• gammelmamma

Idag ska jag försöka samla lite kraft för att städa och stryka, det vore skönt att ha sånt gjort så man inte behöver ta tag i det det första man gör i alla fall. Vi är ju så många så det står sig inte så länge men om jag gjort det ordentligt nu så kan de stora barnen ta det värsta sen. I morgon ska jag följa med min äldsta dotter till frisörskolan där mitt tredje barn går, jag ska ha mitt lilla barnbarn medans mamman friserar sig. Sen blir det lite shopping och lunchmys med tjejerna. På kvällen kommer jag vara däckad och mannen har brandövning, han är deltidsbrandman. Behöver packa min, bebisens och dotterns väska, på torsdag hoppas jag att det smäller:)

• Tre Flickor
    gammelmamma skrev 2012-05-22 08:15:17 följande:

Vad skönt att du har utbildning så att du slipper ligga inne. Det är verkligen min fasa. Nu har jag ju klarat mig även denna gången:) Hoppas allt går bra så jag kan åka hem tidigt. Jag vet inte om du kommer i håg men min dotter blev ju jättedålig av sin havandeskapsförgiftning och därför är jag jätteorolig när någon pratar om det. Förut har jag liksom bara konstaterat att stackart henne och bara ligga och må dåligt men det fick en ny innebörd för mig när hon och flickan höll på att stryka med. Jag vet att jag var inne hos henne innan när hon låg inlagd, JAg köpte lite tidningar och så men det fick hon inte läsa, inte lyssna på radio eller titta på tv, bara ligga och titta i taket:( Allt gick bra, det är huvudsaken. Lycka till, hoppas du slipper ligga för länge, när hade du bf? ( ursäkta mitt dåliga minne)
    Tack för tummhållningarna, jag kommer bli jättebesviken om det inte blir då men i så fall är det ju i alla fall nära:) 

Jag minns din dotter och tänkte mycket på henne när hon var dålig. Jag är glad för att det slutade bra för både dottern och barnbarnet. Havandeskapsförgiftning är så förrädiskt att ha, man kan må okej för att bara några timmar senare vara fruktansvärt dålig. Första gången jag hade hf så var det precis det som hände, trycket sköt i höjden på bara några timmar och jag blev jättedålig fort. Än så länge ligger undertrycket "bara" på 110 i vila och jag är tacksam så länge det håller sig så pass lågt. Jag har bf om 8 dagar, den 30 maj. Jag hoppas slippa "ligga" över tiden en endaste dag men så länge bebisen mår bra och får den näring hon behöver och jag är stabil så tänker de inte sätta igång förlossningen. Jag försökte tjata när jag var på förlossningen och gjorde CTG igår men det var lönlöst. För att få en igångsättning så måste antingen bebis vara påverkad av min hf eller jag må sämre än jag gör nu.

Blir det inte på torsdag för dig så kanske fredag?
    Nära är det iaf och snart har du din bebis hos dig, ljuvlig tanke va? Glad  
  • PojkarnasMamma85
    gammelmamma skrev 2012-05-22 09:04:30 följande:
    Idag ska jag försöka samla lite kraft för att städa och stryka, det vore skönt att ha sånt gjort så man inte behöver ta tag i det det första man gör i alla fall. Vi är ju så många så det står sig inte så länge men om jag gjort det ordentligt nu så kan de stora barnen ta det värsta sen. I morgon ska jag följa med min äldsta dotter till frisörskolan där mitt tredje barn går, jag ska ha mitt lilla barnbarn medans mamman friserar sig. Sen blir det lite shopping och lunchmys med tjejerna. På kvällen kommer jag vara däckad och mannen har brandövning, han är deltidsbrandman. Behöver packa min, bebisens och dotterns väska, på torsdag hoppas jag att det smäller:)
    Håller tummarna för dig!
  • Havsjungfrun
    Bumman79 skrev 2012-05-22 09:02:36 följande:
    Var hos BM igår och hon bokade in mig nästa gång om 2 veckor. Jag trodde att man skulle gå dit varje vecka nu på slutet?
    Hon trodde iaf INTE att jag skulle ha fött tills dess (4 juni) har bf 17 juni. Kände lite fan oxå hur vet du det? :P.

Håller på å läser för fullt om förlossningen lite småläskigt. :P. "Att föda" av Gudrun Abascal (stavning?) och senare ska jag läsa "Att möta förlossningssmärtan" av samma författare.
    Har en kompis som gnäller lite om att man inte ska läsa på så mycket osv men jag vill ju vara förberedd

Tex förlossningsställningar jag har alltid trott att jag skulle vilja ligga ner på rygg under krystvärkarna men igår läste jag om alla fördelar med att vara mer upprätt och det var ju inte lite.
    Bla att många kvinnor mår mindre illa å spyr i mindre utsträckning om när de inte ligger på rygg. Och kan andas bättre bara det...

Har ni tänkt ut vilken förlossningsställning ni vill köra på? (Ni som föder vaginalt såklart ;)). Man kanske får pröva sig fram svårt att bestämma om det är första barnet första förlossningen känner jag iaf...
    Men den 4:e är du ju precis fullgången så förhoppningsvis är bebisen kvar då även om jga förstår om du väntar. Kom på förut att vi alla vill ha ut våra bebisar nu men det bästa för de flesta av dem är ju faktiskt att få ligga kvar tiden ut även om vi är otåliga...

Jag vill absolut vara så upprätt som möjligt under förlossningen. Vill inte hamna på rygg då det inte gagnar förloppet om det inte är så att bebisen behöver övervakas. 
  • Tre Flickor
    Bumman79 skrev 2012-05-22 09:02:36 följande:

Hur ofta man går varierar nog beroende på vart man bor. Nu har jag extrakontroller men annars skulle jag ha gått i vecka 37 och 39. Vad gäller förlossningsställning så har jag fött båda mina tjejer sittandes i förlossningssängen. Då höjer de ryggstödet och gör det bekvämt bakom ryggen med ett par kuddar. Sedan kan jag själv greppa sängens handtag eller hålla mina egna ben för att få mer kraft. Jag tycker att det är lättare att krysta kontrollerat i den ställningen än tex stående som jag inte alls tyckte om. Förmodligen går det snabbare att föda i en ställning där man har hjälp av tyngdkraften men jag vill ogärna att det går för fort då jag helst inte vill spricka eller få bristningar. I sittande har jag klarat mig undan än så länge så sittande blir det nog även denna gång.