• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • MissFörstånd
    JennieJ skrev 2012-06-05 10:08:54 följande:

Hej tjejer! Prata med min bm nu vid 10 exakt och ska klä på mig då hon ville träffa mig direkt nu vid 11. Får se vad som sägs?

Lycka till!
    ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • Havsjungfrun
    Lucian Caesar skrev 2012-06-04 23:14:43 följande:
    Och festat en kväll? El gäller det bara små
    Mängder?
    1-2 glas vin är väl ok enligt de nyare rekommendationerna. Finns dock forskning på att alkoholen går över i betydligt större mängd. Tycker dock att det skulle kännas väldigt fel att dricka alkohol när jag ammar, allt annat går ju också som sagt över...

Grattis Conda till er kille Baby!

Här har slemproppen lossnat efter bm:s kännande igår. Den var väldigt gulaktig mot hur jag trodde att den skulle se ut. Hoppas på att bm hade rätt om förlossningslukten igår Glad  

• MissFörstånd
    Havsjungfrun skrev 2012-06-05 10:12:38 följande:
    1-2 glas vin är väl ok enligt de nyare rekommendationerna. Finns dock forskning på att alkoholen går över i betydligt större mängd. Tycker dock att det skulle kännas väldigt fel att dricka alkohol när jag ammar, allt annat går ju också som sagt över...

Grattis Conda till er kille Baby!

Här har slemproppen lossnat efter bm:s kännande igår. Den var väldigt gulaktig mot hur jag trodde att den skulle se ut. Hoppas på att bm hade rätt om förlossningslukten igår Glad  

Hejja hejja!

Nu ska jag tvätta våra gräsligt skitiga fönster .   
    ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • Havsjungfrun
    Baby1112 skrev 2012-06-05 04:41:07 följande:
    Jobbigt för er som har så fullt på förlossningarna. Här i Jönköping är det väldigt lugnt, både på fl och uppe på bb. Har ett "fyra" rum ensam, så min man fick lov att sova över också... :) Är väldigt tacksam. Tycker det borde vara mer en självklarhet. Förstår inte varför de försöker ta bort det mer och mer...
    Grattis till bebisen Baby!

På NÄL i Trollhättan där jag ska föda har de precis byggt om till nästan bara enkelrum så det är nog väldigt olika. 
  • Ginny

Grattis till alla små bebisar och lycka till alla ni som fortfarande väntar.

Idag har jag BF men förutom lite sammandragningar då och då verkar det ganska händelselöst på förlossningsfronten. Bebisen ligger åtminstone långt ner så min barnmorska trodde inte att jag skulle behöva gå två veckor över tiden, alltid något.

Nu kommer lite gnäll.
    Drabbades för c:a 1½ vecka sedan av jobbig klåda på magen som spred sig till handlederna och höfterna, så när jag var hos barnmorskan på kontroll i torsdags ville hon att jag skulle åka till sjukhuset och kolla gallsyran och levern. Blev tvungen att fasta innan fredagsmorgonen, visserligen bara från midnatt men hur roligt är det att vara skithungrig på morgonen och inte ens få dricka något... Stick i armen och sedan CTG. Det tar ungefär tio minuter sa de, jo tack där låg jag i 45 minuter och stirrade på CTG-maskinen som aldrig blev nöjd.
    Till slut godkände den kurvan och jag fick träffa en doktor som undersökte livmodertappen. Då var den 2 cm.

Fick en ny tid söndag morgon, nytt CTG (15 minuter, man tackar) och ny läkare som gjorde undersökning och upptäckte att tappen var lite kortare och att hon kunde känna bebisens huvud när hon körde in fingret. Proverna från fredagen visade ingenting så det var ju skönt, men eftersom klådan tilltagit trots Tavegyl skulle jag in och ta nya prover måndag morgon, tyckte de.

Hem igen, vila, äta som sjutton söndag kväll, ny fasta, in till Ryhov igen... nya blodprov, nytt CTG (43 minuter) och invänta svar. Nähä, proverna visade ingenting farligt, skönt. Träffade en tredje läkare som förklarade att de hade många igångsättningar den dagen men jag kunde ringa till kvällen och fråga om jag kunde komma in för en induktion. Jag hade ju läst att de kanske skulle vilja sätta igång en om proverna hade visat något men allt verkade ju bra och bebis mådde fint enligt vad de kunde se. 

Hem igen och äta som fasen ifall något skulle hända. 
    På kvällen ringer jag och säger att jag inte vill bli igångsatt utan hoppas på att det kommer igång av sig själv. "Men vi får ju tänka på barnets bästa" säger barnmorskan då och jag tänker "vadå, barnmorskan jag träffade tidigare idag sa ju att det är bättre för barnet om det kommer igång av sig själv!" Det känns ju lagom roligt att genomgå hela latensfasen på sjukhuset eftersom de inte kan sätta igång mig på något sätt som gör att jag kan åka hem och vila tills det drar igång ordentligt. Vad är det som säger att det går snabbare bara för att man blir igångsatt, liksom? Jag vill ligga hemma i min soffa och se på TV under latensfasen, inte sitta i ett sterilt rum på sjukhuset och läsa gamla Året runt från 2007.
    Till slut gick jag med på ny kontroll onsdag morgon. Visst, fördelen med en igångsättning är ju att jag får träffa bebisen tidigare men det hade verkligen känts bättre om det fick sparka igång av sig själv...

Testade en "färdknäpp" igår också. Det fungerade tydligen icke, det enda som hände var att jag blev skitsur för att vi inte kunde hitta någon skön ställning. Stackars min man... Idag fick han i alla fall åka och jobba och slippa sitta på sjukhuset och glo.

• Nangijala
    MissFörstånd skrev 2012-06-05 10:11:28 följande:
    Nu har jag inte 2 barn, men snart så . Jag kan ändå tänka mig att omställningen från inget barn till ett barn måste vara större. från ett barn till 2 så känns det såklart att det kommer bli en omställning men man har ju redan ett så...
    Jag hoppas det, för jag har bara hört "negativa" saker om att få det andra barnet...
  • Havsjungfrun
    Nangijala skrev 2012-06-05 10:09:43 följande:
    Ni som har fler barn sedan tidigare, hur hemsk var 2 barnschocken? En vän till mig fick sitt andra för några veckor sen och säger att det är fruktansvärt Rynkar på näsan
    Inte alls hemsk, ändå har vi bara 21 månader mellan våra största. Allt gick väldigt bra även om det såklart blev en intensiv tid med två barn med blöja, som inte kunde klä på sig själva, äta själva o.s.v. Passade ofta på att läsa sagor för storbror när lillasyster åt och att sova middag alla tre om jag kände att det behövdes. Kommer säkert att gå bra! Lycka till!
    MissFörstånd skrev 2012-06-05 10:14:01 följande:
    Hejja hejja!
    Tack!

Lycka till Memso och Ginny!
  • Nangijala
    Havsjungfrun skrev 2012-06-05 10:23:51 följande:
    Inte alls hemsk, ändå har vi bara 21 månader mellan våra största. Allt gick väldigt bra även om det såklart blev en intensiv tid med två barn med blöja, som inte kunde klä på sig själva, äta själva o.s.v. Passade ofta på att läsa sagor för storbror när lillasyster åt och att sova middag alla tre om jag kände att det behövdes. Kommer säkert att gå bra! Lycka till!
    Tack!

Lycka till Memso och Ginny!
    Min lilla är drygt två år och väldigt självständig så jag hoppas att det ska gå bra! Vill bara höra lite positiv feedback :)
  • Sweet life

Haha...

Kom på en sak! Jag som väntar första barnet undrar självklart: Får man med en instruktionsbok?

• LillSnurr82

Haha ja sweet life den kommer mellan barn och moderkakan ;)