• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-19 10:03:39 följande:
    Ja, det förstår jag verkligen!!

Jag har en kompis som är SSK och som hade några resttentor, men enligt arbetsgivaren var det ok. Kanske beror det på vad det är för kurs? Jag läste själv till SSK men var tvungen att hoppa av när jag inte klarade anatomin och därför inte fick börja nästkommande termin. Det var så fruktansvärt frustrerande... Bara för att man lagt upp en kurs helt jävla idiotiskt ska man bli lidande som student. Speciellt när kursansvarige höll med om att man gjort ett dumt upplägg...
    Ja jag hoppas att det ska gå bra, det är ju ingen hel kurs utan det är den här sluttentan som man gör sista terminen! Sen så är det bara en del av de två delarna som jag ska göra om, läkemedelsräkningen :( Hatar matte!
    Ja dessa spärrar är svåra, hade också en del kurskamrater som var tvungna att hoppa av ett tag, men du ska inte fortsätta då?
  • Sweet life
    Nangijala skrev 2011-12-19 11:00:07 följande:
    Ja jag hoppas att det ska gå bra, det är ju ingen hel kurs utan det är den här sluttentan som man gör sista terminen! Sen så är det bara en del av de två delarna som jag ska göra om, läkemedelsräkningen :( Hatar matte!
    Ja dessa spärrar är svåra, hade också en del kurskamrater som var tvungna att hoppa av ett tag, men du ska inte fortsätta då?
    Ahaaaa, NKSE? Har hört att den kan vara meckig! Jag hade superlätt för läkemedelsräkningen och behövde inte ens plugga eller närvara på föreläsningarna då jag har väldigt lätt för matte. Så jag hade lite extraundervisning för mina kursare som hade enorma problem....

Nej, det ska jag inte. Nu läser jag till gymnasielärare och trivs verkligen som fisken i vatten..
  • Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-19 11:02:34 följande:
    Ahaaaa, NKSE? Har hört att den kan vara meckig! Jag hade superlätt för läkemedelsräkningen och behövde inte ens plugga eller närvara på föreläsningarna då jag har väldigt lätt för matte. Så jag hade lite extraundervisning för mina kursare som hade enorma problem....

Nej, det ska jag inte. Nu läser jag till gymnasielärare och trivs verkligen som fisken i vatten..
    NKSE har jag ingen aning om vad det är för nått! Ja alla är så olika, en del har jättelätt andra lite svårare! Skönt att du trivs nu då Skrattande

När ska jag berätta för chefen tro?
    Någon som vet hur mycket FK snokar? Jag menar, kan de hitta att jag skrivit här?
  • Sweet life
    Nangijala skrev 2011-12-19 11:09:54 följande:
    NKSE har jag ingen aning om vad det är för nått! Ja alla är så olika, en del har jättelätt andra lite svårare! Skönt att du trivs nu då Skrattande

När ska jag berätta för chefen tro?
    Någon som vet hur mycket FK snokar? Jag menar, kan de hitta att jag skrivit här?
    Nationell klinisk slutexamination... Är inte alla uni/högskolor som infört den men man jobbar för att den ska göras av alla T6 i hela landet för att säkerställa att man kan det man ska ha lärt sig.. Det är en tvådelad tentamen som behandlar hela utbildningen. En skriftlig teoretisk som är x antal patientfall som man ska följa genom vårdkedjan och när man vänt blad får man inte gå tillbaka och ändra nått... Sen en praktisk del där du ska ansvara för en patient självständigt under x antal timmar och som granskas av en examinator på plats...
  • Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-19 11:12:45 följande:
    Nationell klinisk slutexamination... Är inte alla uni/högskolor som infört den men man jobbar för att den ska göras av alla T6 i hela landet för att säkerställa att man kan det man ska ha lärt sig.. Det är en tvådelad tentamen som behandlar hela utbildningen. En skriftlig teoretisk som är x antal patientfall som man ska följa genom vårdkedjan och när man vänt blad får man inte gå tillbaka och ändra nått... Sen en praktisk del där du ska ansvara för en patient självständigt under x antal timmar och som granskas av en examinator på plats...
    Ja just det, de pratade om den i skolan, men vi har inte den uppbyggd på det sättet.. vi gjorde en tenta på omvårdnad, farmakologi samt medicin + läk. räkning sen så har vi haft slutpraktik i 10 dagar där vi ansvarar för 1-2 patienter! Så har klarat allt utom räkningen :(
  • LillaGrynet

Hej alla! Min telefon bara dog förra veckan så har inte kunnat gå ut här o läsa förrän nu.. Jösses va mycket ni har skrivit:-O Jag var hos läkarn i tors förra veckan o blev sjukskriven på 50% i 3 veckor pga blödningar, illamående, trötthet och att jag inte fixar dem långa 12 timmars passen vi har o framförallt inte nattpassen då jag får kämpa för att hålla mig vaken. Vilket inte alltid går så förra v somna jag till på jobbet Men så fick jag såna skuldkänslor för att min chef påpeka att jag varit borta mkt o det gör att personen jag arbetar hos känner sig otrygg för att det kommer så många olika vikarier.. Så jag tänkte bara för det kämpat på och jobbat min heltid i skippa sjukskrivningen.. Men fundera under helgen o det känns inte som mitt problem med olika personal utan upp till min chef.. Min hälsa måste ju gå före.. För visst sjukskriver inte en läkare om det inte finns skäl till det?! Usch känner mig som värsta boven som ska vara sjukskriven:(

• IdaElinLivia040611

Fick veta att vi väntar en pojke idag Hjärta!!!
    Allt ser fortfarande bra ut med tappen men nu e jag sjukskriven fram till bf och ska ta bricanyltabletter morgon och kväll.

Dom såg en liten vit prick på hjärtat som kan vara ett tecken på DS om man har hög risk. Tur för oss att vi hade 1:20000. Han sa att då behövde vi inte alls oroa oss och att risken fortfarande nästan e obefintlig. Min kompis hade samma på sin andra dotter men den UL läkaren var så himla osmidig så hon var sjukt orolig tills hon fick det förklarat för sig.

Bebben sprattlade på och dom uteslöt en massa saker som magbråck mm. Så skönt när man redan nu vet så mycket och allt ser så bra ut. 

Nytt UL om 2 veckor, kommer få hälsa på därinne en massa gånger...MYS!!!!! 

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Pojke 120616
  • LillaGrynet

Vad är det för länk till bildtråden? Går det inte lägga upp den här i början på headern?!

• RocketQueen

Lilla Grynet: Här har du bildtråden!
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m61332798.html Och vad gäller sjukskrivning ska du absolut lyssna på läkaren. Hellre jobba 50% och orka med längre än att behöva gå hem tidigare. Så tänker jag iaf.

IdaElin0406: Åå vad skönt att få veta så mycket! Och vad häftigt att redan veta vilket kön Vi har vårt Rul den 4/1  jag hoppas att det går att se då. Och att dom vill berätta, det är ju inte på alla ställen dom gör det. Hur känns det att vara sjukskriven så länge? Tryggt, eller blir du rastlös bara av tanken?

• IdaElinLivia040611
    RocketQueen skrev 2011-12-19 15:04:18 följande:
    Lilla Grynet: Här har du bildtråden!
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m61332798.html Och vad gäller sjukskrivning ska du absolut lyssna på läkaren. Hellre jobba 50% och orka med längre än att behöva gå hem tidigare. Så tänker jag iaf.

IdaElin0406: Åå vad skönt att få veta så mycket! Och vad häftigt att redan veta vilket kön Vi har vårt Rul den 4/1  jag hoppas att det går att se då. Och att dom vill berätta, det är ju inte på alla ställen dom gör det. Hur känns det att vara sjukskriven så länge? Tryggt, eller blir du rastlös bara av tanken?
    ja det e otroligt att det går att se 14+3 idag. Jag e ju mammaledig annars så det blir inte så stor skillnad, får lite hjälp med tjejen bara när det skall bäras mycket. E ju inte beordrad stillasittandes eller så än, allt ser ju helt normalt ut så det e nog mer i förebyggande syfte och jag känner att det drar å sliter i magen när jag är igång för mycket .
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Pojke 120616