• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Sweet life
    Nangijala skrev 2011-12-20 16:52:37 följande:
    Nej jag menar att jag först säger till henne att jag ska ha barn senare än vad jag ska (innan jag ska på UL) och efter ultraljudet så säger jag att jag var länge gången än vad jag trott..
    Sweet life skrev 2011-12-20 16:34:50 följande:
    Fast om det är ett vik som inte på pappret kommer pågå minst 280 dagar så kommer du inte få FP beräknad på SGI.. Hur länge du faktiskt jobbar är inte relevant tyvärr, utan FK bryr sig bara om anställningen anses som varaktig eller inte. Fyrkantigt kan man ju tycka!
    Så länge man hade som avsikt att arbeta i 6 månader så räknar de SGI utifrån det, jag hade ju som avsikt att göra det då jag sökte jobbet för längesen, men har inte skrivit på papprena än så jag vet inte om jag måste ha gjort det för att det skulle ha räknats..
    Fast 6 månader blir väl inte 280 dagar?
  • Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-20 16:54:08 följande:
    Fast 6 månader blir väl inte 280 dagar?
    Nej, det är för att det är en ny anställning som det räknas så.. Det står någonstans på deras hemsida plus att ajg pratade med dem om det för länge sen! FK är en riktig djungel!
  • emma78

Tack snälla ni för erat stöd!
    Jag fick en tid till läkaren idag ,som barnmorskan snällt uttryckte det: vi fick in dig med ett skohorn!Ska jag var Tacksam oxå?
    Kom till världens gulligaste läkare tack och lov!
    Han gjorde undersökning direkt,och tack och lov så såg allt bra ut!!!tappen hade inte kortats av,och det var inget mf på gång!Jättesvårt att säga varför jag får sd.....fick välja lite själv hur jag ville göra,sjukskriven eller fortsätta jobba och få hjälp med bricanyltabletter.Jag valde att fortsätta jobba,funkar det inte så är det bara att ringa så fixar dom sjukskrivning!Mitt krav var bara att dom hela tiden skulle ha mig under uppsikt! Så nu känns allt MYCKET  bättre.Men jag kommer att ta kontakt med mvc för att byta barnmorska!Fick veta att det finns en på orten som är toppen!
    Som lite "plåster på såren" fick jag ju oxså se min bebbe idag!!LYCKA<3     

• Ice Age

får oxå lite ångest över detta med föräldrapenning. Vi hade egentligen inte planerat börja försöka få barn förrän jag hunnit jobba några månader så att jag skulle hinna komma upp i SGI. Men livet ville visst annorlunda så jag upptäckte jag var gravid samma vecka som jag började jobba. Har nu ett vik på 4 månader och får förhoppningsvis ytterligare ett vik på 4 månader. Om de går med på att ge mig det så kommer jag komma upp i sgi för då hinner jag jobba dagarna eller ja det vet jag ju inte men då har jag iaf ett kontrakt som gäller för det. NU bara hoppas jag att jag får det andra vikariatet.
    Min B plan är att om de inte vill anställa mig för 4 månader för att de tycker det blir för tajt inpå BF(1 vecka ;) ) så hoppas jag att min nuvarande arbetsplats kan gå med på att ge mig en anställning i maj men att jag bara tar ut jourkomp för den tiden då jag har typ 3-4 veckor att ta ut som jag inte kommer hinna ta ut innan jag slutar. 

Blev komplicerat det där, men kontentan är iaf att det hela gör mig något stressad, vill gärna komma upp i sgi innan barnet kommer... 

Beskedet jag fått är att har man inte kommit upp i sgi förut så är det 240 dagar man ska ha jobbat för att bli berättigad 

• PIO

Ang föräldrapenning. Är det tiden man har jobbat det senaste året lr är de så att man måste ha jobbat sista halvåret innan man ska föda. Förstår ni hur ja menar??
    Jag jobbar som säsongare på parkförvaltingen. Så ja jobbar april-oktober sen är ja arbetslös på vintern. Alltså slutade jag att jobba i oktober i år och ska börja jobba i april igen. Någon som vet hur dom räknar då oå fk? Räknar dom med inkomsten man tjänat under 2011. Haha förstår ni? Fattar knappt själv va ja skriver

• Ice Age

Detta kommer från fk: "Generellt gäller att den aktuella inkomsten ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller i sådana fall att arbetsinkomsten beräknas pågå under minst 6 månader eller är årligen återkommande."

Så det borde ju gälla säsongsarbete också, men mejla och fråga. Du känner dig nog lugnare då.

• Pinkflower880

Igår och idag har jag känt bebisen tydligt. Även min sambo fick sig en puff, han blev helt lyrisk! :) Just igår kväll låg den nära magen framåt, idag är det lugnare, tror den har krupit bak igen. Den har ju lite yta att vara på än så länge... Är alla klara med julklappar än? Ska handla sista imon, hatar att flytta i nov/dec skiftet. Julen blir alltid så stressig då... :(

• zenoble

Nä inte är det lätt att höja SGI, känns som massa krav hit och dit! Förra året slutade jag skolan och fick därför lägsta nivå på mammaledigheten. Fick fast anställning nu i maj så nu kan jag andas ut på den fronten i alla fall, för visst är det jobbigt att man redan innan bebis kommit tänker på hur det kommer gå.. De är inte alltid så vänliga på fk heller när man ska försöka få hjälp eller förklara, suck.

Känner också att det kan bli lite jobbigt med ekonomin, vi måste flytta till större och kollar hus samt bostadsrätter men inte det lätta att hitta något. Var på en visning idag och 3 till imorgon hoppas att något utav dem känns bra. Man vill ju inte förhasta sig men ändå flytta så snart som möjligt innan det blir för jobbigt! Med hus kan det ju bli så oväntade utgifter men det är ändå i hus vi vill bo så småningom så känns ganska splittrat! samt att det blir ganska höga avgifter med räntor amorteringar och driftkostnader och allt. Så just nu står vi i valet och kvalet.. Man vill ju som sagt kunna leva med och inte lägga allt på boendet! hmm...

• lycka 4

Jag va jätte orolig för fp då jag sa upp mig i oktober då vi flyttade från Stockholm och är nu arbetslös men man har rätt att räkna sin gamla Sgi om man skriver in sig på arbetsförmedlingen inom tre månader vilket va väldigt skönt phu

• zenoble
    Pinkflower880 skrev 2011-12-20 21:27:52 följande:
    Igår och idag har jag känt bebisen tydligt. Även min sambo fick sig en puff, han blev helt lyrisk! :) Just igår kväll låg den nära magen framåt, idag är det lugnare, tror den har krupit bak igen. Den har ju lite yta att vara på än så länge... Är alla klara med julklappar än? Ska handla sista imon, hatar att flytta i nov/dec skiftet. Julen blir alltid så stressig då... :(
    Ååh vad mysigt att ni känt från utsidan! Vilken vecka är du i? Min bebis verkar vara ganska snål med buffar än så länge eller så ligger moderkakan i framvägg. Längtar tills man kan känna de där hårda sparkarna :)

Vi har bara "bytesklappar" i familjen med 2 var så det var inte så mycket att köpa som tur är, orkar mig INTE ut i julstressen på stan! Räckte med julmathandlandet idag, pust. Glad