• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • lycka 4

Min barn morska ringde mig i fredags å sa att läkaren tittat på min journal å gärna vill träffa mig redan nästa vecka för att planera min grav ? Jag blev lite orolig . Detta blir ju mitt 4e snitt. Jag hade ju väldigt mycke problem sista grav med gbs värkar mm ks jag vet inte varför jag blev orolig men jag tyckte det kändes konstigt att hon ville träffa mig redan nu ? Hon kanske ska övertala mig att inte sova detta snitt :)

• IdaElinLivia040611

Såg att ni pratat vagnar igen:) Jag måste verkligen ta tag i det där, behöver börja lägga undan lite pengar varje månad för det blir ju inte billigt.
    Ska sälja min nya Camelion så där får jag ju in minst 7500:-, det skär i hjärtat för jag ÄLSKAR den vagnen, men Donky e inget alternativ för mig, klarar inte av en vagn på bredden med så mycket buss åk fram och tillbaka till dagis och skola, så det blir en iCandy.......den e lixom på längden men inte mycket större än en singelvagn det gillar jag:) Dom har även babyskydd till som passar och det behöver jag ju också ett till så det blir bra:) 

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Pojke 120616
  • Elvis Mamma

Intressant detta med att höra skillnad på era graviditeter, ni som fått flera barn när jag väntade min son mådde jag illa konstant å spydde varje dag mellan vecka 5-15, jag var jätte känslig för dofter, magen kom super fort å jag kände alla symtom väldigt starkt. Denna gången är inte alls lik, nu har jag inte spytt varje dag utan mår illa på ett helt annat sätt som är mycket lättare att hantera, vissa dagar har jag inte märkt av de alls, dofter är jag inte alls känslig för å magen är ännu ganska liten plus att jag inte alls känner mig gravid på samma sätt, däremot har brösten blivit dubbelt så stora och tröttheten är tusen gånger värre än sist plus att jag inte överhuvudtaget klarar av att äta sötsaker, fika, godis å liknande, det blir jag illamående av men frukt kan jag frossa i så de ska bli riktigt spännande att se vad som gömmer sig i magen

• Havsjungfrun
    emma78 skrev 2011-12-20 08:17:32 följande:

känner mig så ledsen och nedstämd just nu....
    Var hos barnmorskan igår för att prata lite om mina sammandragningar (som inte har blivit ett dugg bättre).Grjen är att hon nonchar mig totalt!! Hon sa åt mig att gå hem å äta alvedon?! Jag vaknar på nätterna av sammandragningar!!Hon kollade verken hjärtljud eller tappen eller nånting annat förutom urinen.
    Saken är ju den att jag var stillasittande fr v 16 förra grav,öppen två cm från v 20 och nu är jag i 14+4....TOM min make som var med sa efteråt att det var det mest nonchalanta han varit med om!
    Jag pratade med KK i fredags och dom sa att min barnmorska skulle ge mig en läkartid DIREKT (han kommer till min ort idag) men det kunde hon inte! Det var fullbokat,hon ringer om det kommer nått återbud!
    På jobbet börjar både gäster och personal bli orolig för mig när dom ser att jag har ont och kämpar....Jag har ju inte det smidigaste jobbet heller....restaurangchef....jobbar ju en del oregelbundet,men framförallt så har vi bordservering på all mat!
    Har hört att min förra barnmorska jobbar i "grannkomunen",har man rätt att ringa upp henne och be om att få byta??eller måste man gå till den som finns på orten?     

Men himmel och pannkaka vad nonchalant!!! Du måste byta bm på stört! Ring din förra bm och hör efter, man ska ju få välja sin vård och det borde väl även gälla bm. Kram
  • Polarlantis

Någon mer än jag som har total ekonomisk PANIK???
    har försörjt samon ett år och nu jobbar han och det är kanon! Vi har haft ett enormt otursår med MASSOR av utgifter på tänder och hundar och bilar, helt sjukt! Hoppas verklien att det är slut på det nu för besparingarna är inte stora.
    Allt hade varit ok om inte kronofogden hade vaknat till liv nu när sambon börjat jobba...vilket vi visste att dom skulle göra men ändå, hoppades på några månaders chans att lägga undan kr först. Det är ju inte ngn chock att han har skulder, det har vi ju vetat hela tiden men det är så sjukt trist nu att ta tag i samt att man måste ju spara kr för den lille också! Får total ångest! Sedan måste jag ju jobba så mkt som möjligt nu för att höja min peng...vet bara inte hur??!! SUCK! Bäst hade ju varit att ta ett vanligt lån och lösa skulden men då jag har en halvtidstjänst och står på alla andra lån så är det nog väldigt tveksamt att det går...  HJÄLP!

• tvåtjejer

Mammaemma:
    Ja byt !!!
    Jag hade en barnmorska en gång som behandlade mig så mekaniskt och som en i mängden vilket jag inte mådde bra av.
    Så jag ringde ansvarig för MVCt jag gick till och sa att jag var missnöjd.
    Och det var inga problem!
    Att byta BM mellan kommuner har jag ingen koll på men ring den du känner dig trygg med!!!!
    Du är super viktig och ditt välmående under graviditeten är A och O!

• Sweet life

Byta BM till en annan i en annan kommun ska inte vara några problem, så länge det är samma landsting.. Det är ju nämligen landstinget som betalar och står för mödrahälsovården...

• Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-12-20 08:11:44 följande:
    Vad har du sen innan flicka/pojke??? Jag mådde riktigt dåligt alla min tre grav. ända till v 20 det var mycket bättre efter v14-15 men det satt ändå i nån skum bakiskänsla....ala tre blev tjejer, men denna gång har jag mått så mycket bättre...ha kunnat dricka kaffe som jag skulle spytt av och mitt luktsinne förändrades inte alls och nu e det ju en pojke...tänkte att det kanske va nått sånnt för dig??Jobbigt i alla fall.

Jag har en pojke och en flicka, om illamåendet blir detsamma som med pojken så är det en pojke jag väntar om teorin stämmer, men jag har en känsla av att det är en flicka. Men man vet aldrig :). Hoppas att jag får veta på RUL.

Med sonen så spydde jag fram till v.32, hoppas verkligen att det inte blir så denna gången, dels för att det är jobbigt och dels för att jag gärna vill gå upp lite i vikt för barnets skull. Kan bli så svårt med amning och annat om h*n föds för liten som sonen gjorde.
  • Dancia

Mammaemma: Men den barnmorskan har faktiskt begått ett stort tjänstefel. Hon är skyldig att ta dig på allvar och att kolla upp tappen borde vara en självklarhet när du var öppen 2 cm redan i v. 20 förra gången. Nej jag tycker du ska byta BM, kanske till spec.mvc? Och känner du för det så skicka klagomål mot din nonchalanta BM.

• Dancia

Polarlantis: Usch det kan inted vara roligt att behöva tänka på sånt när man bara vill fokusera på bebis. Men det bästa är nog att försöka dra ner på nånga månadskonstnader som tv, tele, mobil, elförbrukning m.m. ni kanske kan sänka räntan på skulderna och göra upp en.betalningsplan om det inte funkar att ta ett lån på banken. Kanske kan ni få ta ett lån om ni har en borgensman?