Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barn

jag har hört att mycket förvärkar är bra förberedelser inför förlossningen:) Jag har haft mycket förvärkar tidigt alla gånger och jag har haft smidiga förlossningar så jag väljer att tro på det:) Denna gången blir det ju snitt så det känns lite onödigt att inte kunna sova pga det också. Det hade räckt med värken;)

• gammelmamma
    MissFörstånd skrev 2012-03-27 10:24:50 följande:

Och jag läste precis att det inte hade någon betydelse inför förlossningen . Stod att alla är olika och det spelar ingen roll om man haft mycket sd eller förvärkar , alla har ändå samma utgångspunkt när förlossningen startar
    Där ser man;)
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-27 10:26:31 följande:
    Jag är 172 cm lång och just idag väger jag 110,5 kg. Denna graviditeten gick jag upp mycket rätt fort men nu har jag hållt ungefär samma vikt i ca 6 veckor. Första graviditeten gick jag bara upp 6 kg efter halva tiden men sen eskalerade det något fruktansvärt och slutade på drygt 125 kg...Jag har ju gått upp de kilona som bebisen behöver och lite till så det gör ju inget för bebisen om jag inte går upp nåt mer i vikt, då byts ju fettet mot bebisvikten typ. Vägde 97 kg när jag plussade.
    Okej tack. jag är 175 och vägde 90 vid plusset, jag har "bara" gått upp 5-6 kilo än så länge så det är kanske ingen fara då.

Nu har jag fått en tid för planering av snittet. Jag fick en tid först, då är jag bortrest, typiskt!!! Bara för det fick jag en annan läkare och fick vänta 1 vecka till:( Vill inte vill inte. Känner mig som en bortskämd barnunge, jag vill ha maj NU! 

• gammelmamma
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-27 10:47:13 följande:
    Jag tror inte det är någon fara för någon av oss egentligen. Du har ju bättre marginaler dock! Läkaren jag pratade med drog nog till med det där med blodproppar bara för att skrämma mig och få mig att välja vaginalt istället. Men alla andra jag har pratat med runt omkring mig säger att det inte bör vara någon större fara. Så klart risken ökar något vid en operation men riskerna finns där ändå även om man väljer vaginalt.

Varför ska du göra ett snitt?

2010 gjorde jag en urinlackageoperation. Jag fick frågan om jag skulle skaffa fler barn och det var inte tänkt så. När jag sen blev med barn berättade jag om detta men alla sa bara att ja då får du nog räkna med att göra om operationen. Okej tänkte jag, det får jag väl göra då. När jag var på samtal om igångsättning förra veckan berättade jag av en händelse för den spec läkaren att jag var opererad ( jag läcker ganska mycket nu). Han sa direkt att då får det bli snitt!!! Helt oförberedd på detta men men det är bara att gilla läget. JAg kommer att sterilicera mig samtidigt. Nu blir det "bara" en operation. Jätteskönt för jag gillar inte att bli sövd, jag blir så dålig efter. Om det inte hade blivit så här så hade det ju först blivit förlossning sen urinlackageoperation sen sterilicering. Jag har fått en tid i dag för planering och tidsbokning av snitt:)
  • gammelmamma
    gizmolarson skrev 2012-03-27 11:11:39 följande:
    Jag har inte haft några förvärkar eller sammandragningar med mina två flickor å har haft drömförlossningar..
    Det verkar inte som min teori stämmer då;)
    MissFörstånd skrev 2012-03-27 11:01:55 följande:

Kommer du vara sövd under snittet?
    Nej det tror jag inte, det blir ju planerat. Jag vet inget ännu, känns som jag har tusen frågor. Däremot så sa de en annan gång att man är det vid sterilicering så nu undrar jag om jag kan göra det samtidigt. Jag får nog ta med lite frågor till bm nästa vecka:)
    conda skrev 2012-03-27 12:25:08 följande:
    Den 14 april är det dags att träffa läkaren för att få tid till igångsättning. Ska bli skönt att få det gjort!
    Förhoppningsvis kommer det igång av sig självt men jag har små förhoppningar om det då det tidigare inte gjort det. Det enda jag inte prövat är att dricka ricinolja och det tänker jag inte ge mig på denna gången heller... ;)

Så nu är det lite mer än tio veckor kvar, har faktiskt tvättat upp alla babykläder men de tar stor plats då jag både bunkrat upp med pojk och flickkläder. Varje liten klänning man plockar upp så tänker man -åhh hoppas det blir en liten tjej, sen plockar man upp en ursöt liten blå sparkdräkt och tänker - åhh hoppas det blir en liten pojk. Spännande...!
    Varför blir du igångsatt? och så tidigt!!! Eller när skulle du ha?

• gammelmamma
    lycka 4 skrev 2012-03-27 16:59:59 följande:
    Gammelmamma! Om man vill sterilicera sig vid snitt så måste man va vaken . Jag sover ju vid mina planerade snitt å jag frågade om det förra gången men när man sover finns det ingen tid till nått annat .

Vad bra för jag vill vara vaken. Däremot om man "bara" sterilicerar sig verkar det som man måste sövas. Varför sover du?
  • gammelmamma
    lycka 4 skrev 2012-03-27 17:31:19 följande:
    Ja det stämmer nog å då har dom ju tid på sig. Jag sover för att jag är jätte rädd för kejsarsnitt :(
    okej, har du varit med om det förut? varför föder du inte vaginalt? Är det nåt särskilt som skrämmer dig? Jag börjar känna mig lite nojig jag med. Har ju liksom varit så inställd på att det ska bli som med de andra
  • gammelmamma
    conda skrev 2012-03-27 18:21:57 följande:
    Gammelmamma:

Jag blir inte igångsatt 14:e april utan jag ska på läkarbesök för att få tid till igångsättning i v. 39+6. =)

Min första dotter Lina dog i magen i v. 40+6, de fann ingen orsak till att hon dog och jag gjorde även ett tillväxtultraljud dagen innan hon dog och då var allt ok.

Efter detta så har jag krävt att få igångsatt för att inte behöva gå över tiden igen. Jag har därför blivit igångsatt tre gånger efter detta och det har gått bra. Första igångsättningen fick jag verkligen kämpa för att få men med hjälp av bm och mödrapsykolog så fick jag igenom det. Mitt tredje barn (andra levande) gick det lite lättare då jag redan blivit igångsatt en gång förut och det hade gått bra. Med min yngste behövde jag inte ens förklara varför utan den läkaren förstod direkt hur jag kände det och gav mig en tid utan att ifrågasätta varför.

Denna gång ska jag träffa samma läkare jag hade sist, vilket känns skönt.
    Beklagar verkligen, det borde ju vara en själklarhet att få bli igångsatt. Jag har inga sådana hemska upplevelser men har svår foglossning och lite annat som gör att jag har blivit igångsatt. Förra gången fick jag strida en del men den här gången var det inga problem. Nu blev det ju snitt i stället, men det hade inte varit några problem i och med att de sett att det har funkat två gånger. Varför måste du vänta så länge, eller vill du det. Med mitt fjärde fick jag igångsättning tre veckor innan trots att jag inte var något öppen eller mogen. ( Jag fick stå på mig ganska bra och så men det gick;) Hoppas du får prata med en bra läkare så att du får känna dig trygg
  • gammelmamma
    conda skrev 2012-03-27 19:00:35 följande:
    Med första barnet innan Lina blev jag igångsatt veckan innan bf men jag har själv velat vänta lite längre för att se om det kan komma igång igen. Förra gången frågade de när jag ville bli igångsatt och jag fick välja själv om jag ville vänta. Tyckte då att det kändes ganska bra, Nils var helvild i magen så jag hann inte vara orolig en enda gång =).

Denna bebis verkar vara minst lika livfull och barnmorskan sa sist att fosterrörelserna inte ska minska (tvärtom mot vad tidigare bm har sagt) utan att den ska fortsätta i samma tempo hela graviditeten. Skulle fosterrörelserna minska så blir det mer kontroll och då skulle jag förmodligen börja kämpa mer för att bli igångsatt tidigare.

Men mitt psyke skulle aldrig klara att gå över tiden en gång, men jag vet samtidigt att förlossningen blir smidigast om man kommer igång själv. Vill ju så gärna uppleva att vattnet går och man får åka in naturligt... =)
    Jag önskar dig all lycka till.
  • gammelmamma
    conda skrev 2012-03-27 19:02:58 följande:
    ... första barnet efter Lina skulle det stå naturligtvis... =)

förstod det:)
Svar på tråden Juni-barn