Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barn

Min dotter hade havandeskapsförgiftning och började med lite förhöjtblodtryck sen gick det snabbt så var observant!

• gammelmamma
    LillaGrynet skrev 2012-04-11 19:02:59 följande:
    Fyrklöver 81: Jobbar som personlig assistent.. Så borde inte vara några problem rent jobb mässigt.

Dock ringde jag dit idag o mitt ärende hade inte behandlats av nån anledning utan kommit åt sidan.. Men hon jag prata med skulle skicka vidare till en handläggare å lovade mig besked inom 2! Arbetsdagar..

Nån timma efter jag pratat med kundtjänst på FK så ringde min handläggare som jag har pga sjukskrivningen och hon hade också ringt till dem som har hand om grav.penningen o kollat vad som händer i mitt ärende.. Så nu borde dem ju få fart på det.. Det roliga är ju att ingen av oss visste att den andra ringt:) Men min kontakt/handläggare trodde mitt ärende hade hamnat i special fall pga att jag är sjukskriven nu och det är osäkert om jag borde ha grav.penning eller sjukskrivning! Gaah hur ska jag veta det då?! Hade ju hoppats på att grav.penningen bara skulle gå in automatiskt... Men egentligen kanske det är sjukskriven jag ska va för jag har ju inte blivit bättre trots att jag sa det till handläggaren.. För då slipper jag gå till läkaren igen osv. Är ju 3 v väntetid dit.. Krångel krångel!! Trodde det va "samma" sak ss o gp. Vet ni om det skiljer sig nåt rent pengamässigt på sjukskrivning o grav.penning?
    Du får vara sjukskriven fram till dagen innan bf medan gravpeng är fram till 11 dagar innan bf. Dessutom är det ganska vanligt att man får 10% lön från arbetsgivaren vid sj skrivning, det får du inte om du har grav. peng. Sen beror det på hur länge du har varit sjuksriven. Jag tror att man bara kan vara sjukskriven max 6 månader utan att det måste till åtgärder. Så var det min förra graviditet. JAg fick besked i dag att min sjukskrivning rullar på fram till dagen före beräknad förlossning. Måste tillägga att jag har en helt fantastisk handläggare på fk.
  • gammelmamma
    stjärnfrukt skrev 2012-04-12 09:37:07 följande:
    Igårkväll fick jag ett sorgligt besked från min pappa, min älskade styvmamma somnade in efter ett års kämpande för att försöka besegra cancer. Även om jag varit förbered på det en tid så känns det ändå så himla tungt och jobbigt. Allt har gått så fort, och det känns som jag knappt hunnit smälta själva beskedet om att hon hade cancer, och nu är hon borta. Och min fina dotter kommer inte komma ihåg henne, och min styvmamma som älskade Nova så mycket Gråter och som hon längtade efter att få gosa med bebisen i magen... Nej fy vad ledsen jag är!!!!!!
    Kramar till dig
  • gammelmamma
    zenoble skrev 2012-04-12 07:58:57 följande:
    Nu har jag börjat dricka hallonbladste :) en kopp om dagen av det som är lite utblandat med annat. Börjar med rent hallonblad från v.35 tror jag :)

Har hört om flera som gör det, varför?:)
  • gammelmamma

Jag har en fråga angående att sova på höger sida, har för mig att det diskuterades här för ett tag sen. Varför ska man inte sova på höger sida? Jag kan inte sova på något annat sätt

• gammelmamma
    zenoble skrev 2012-04-12 10:38:29 följande:

För att det sägs stärka livmodern och att man får effektivare värkar, minska blödningen efter och att livmodern ska dra ihop sig snabbare efter. Jag är lite hälsofreak så jag tror det hjälper :)

OK då vet jag. Lycka till hoppas det hjälper.;)
  • gammelmamma

Jag har en teutonia efter min 2,5 åring och en som tillhörde vagnen vi köpte. Teutonian har varit bra men är ganska stor. Den som tillhörde vagnen är mindre så jag hoppas de kan komplettera varandra.

När vi ändå pratar om att handla, vad har ni för typ av babysitter? För och nackdelar? Till dottern hade vi en gammal från när kusinerna var små, den var utsliten så vi slängde den. Jag tänkte köpa en ny nu men vet inte vad jag ska ha, det finns ju lite  att välja på;) 

• gammelmamma
    Elvis Mamma skrev 2012-04-12 11:18:39 följande:
    Vi kommer vänta med att köpa babysitter och babygym tills vi vet om behovet finns, sonen vägrade ligga eller sitta i någon av dom utan ville bara sitta i sjalen eller bärselen så en babybjörn sele har vi köpt å sjal har vi kvar sedan innan, ska vi köpa babysitter så blir det en sån typ babybjörn som man kan gunga
    Jag kan inte använda bärsaker pga min dåliga rygg men jag känner också lite att jag vill vänta samtidigt som just babysitter är ganska smidigt så h*n kommer upp lite från golvet.
  • gammelmamma
    Elvis Mamma skrev 2012-04-12 11:37:00 följande:
    gammelmamma: Okej men då tycker jag absolut att du ska satsa på en babysitter, dom flesta bebisar trivs ju trots allt bra i en sån å de är himla smidigt när dom börjar bli mer vakna Såg att babyproffsen har ett eget märke på babysitter som påminner mycket om babybjörn, d e kanske kan vara något? Det var bra pris på dom också jag tror att dom man själv kan gunga lite med handen är bäst, sen finns det ju en mjukare typ som bara har ställbara lägen men som inte går att gunga

Ja när mina stora barn var små hade man ju babysitter med typ en stålbåge som gungade när de rörde sig och så, den jag lånade av kusinerna hade en sån där hård "båge" som jag tyckte var kass. Är det babybjörn som har det med stålbågen?
  • gammelmamma
    Elvis Mamma skrev 2012-04-12 12:03:37 följande:
    gammelmamma: ja babybjörn har ju liksom en stålbåge å gungar när bebisen rör sig, tycker dom verkar mycket bättre än dom andra med hård båge, dom är liksom stumma å utan gung men kolla på babyproffsen för dom har en som liknar babybjörn, tror den kostar runt 300:- så betydligt mycket billigare än babybjörn som ligger på runt 1000:-

Okej tack det ska jag göra
Svar på tråden Juni-barn