Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barn

Jag har inte gjort eller köpt nåt knappt. Jag har ingen åsikt om att det är för tidigt utan jag har helt enkelt ingen ork. Känns skittungt. Det är bara 6 veckor kvar tills vi ska få veta när snittet blir så jag börjar få lite panik. Innan det ska vi ställa upp husvagnen och ha 20 årsfest för sonen. Just nu tar jag en sak i taget. Jag vet inte vad jag ska köpa. Vi saknar babysitter och babygym men vi pratar lite om det sen försvinner det igen. Jag har ju all tid i världen medans mannen inte har någon tid över. Vaggan använder barnbarnet ännu så den väntar vi lite med. Blir det en tjej har vi jättemycket saker men blir det en kille har vi inget. JAg vill inte köpa neutrala kläder eftersom jag vet att jag inte använder det sen. Hmm shit vad rörigt allt blev men det är ungefär som det är ihuvudet på mig nu.

• gammelmamma
    Dancia skrev 2012-04-10 17:28:45 följande:
    Jag har också nästan allt färdigt. Enda som är kvar att köpa är amningspump och det sista som blöjor m.m. jag tycker inte det är tidigt, för mig är det helt normalt att gå o h förbereda, ibhandla och fixa under graviditetens gång :). Jag hade nog inte orkat med graviditeten om jag inte hade fått tvätta bebiskläder, ställa iordning spjälsäng o.sdet är ju tanken på vad som komma skall i hoch att göra plats till det lilla livet som gör att man orkar med alla krämpor :). Dessutom har jag märkt att det är en bra förberedelse även för barnen att få se alla saker och föreställa sig att det snart kommer en bebis :).
    Nu längtar jag efter att packa BB- väskan och skriva förlossningsbrev m.m. men det väntar jag lite med eftersom jag ändå bara kommer packa om sen om jag skulle göra det nu :).

Vad roligt att man är så olika. Jag tänker att jag köper allt eftersom jag märker att jag saknar nåt. Pump köpte jag till fjärde, eftersom jag hade slängt allt efter de andra, jag har aldrig använt den:) Förlossningsbrev känner jag inte att jag behöver eftersom det blir snitt, väskan kan vänta tills jag vet när det blir. Det enda är att jag behöver kläder både till mig och bebis eftersom jag troligtvis får vara kvar lite på BB. HAr åkt hem direkt förut. Sängen väntar jag med att bädda tills jag vet vilken färg det ska vara. Däremot vill jag tvätta och stryka de kläder, filtar och lakan jag har. Sen har vi faktiskt köpt vagn.... Till saken hör att jag i princip är sängliggande så jag får fokusera på sakerna i tur och ordning. För 20 år sedan såg det helt annorlunda ut, då var allt klart tidigt;)
  • gammelmamma

Grejen är att jag har inte mycket jag måste handla, däremot göra, så jag får snällt invänta maken;) Efter nästa helg ska jag däremot ställa lite krav på honom, måste fatta lite beslut och så. Just nu ligger fokus på att få allt klart till husvagnen sen kommer bebisfix. Jag brukar få lite oanade krafter på slutet. Jag tycker inte man behöver så mycket, är lite nyfiken, vad är det ni köper? Jag känner att jag måste ha glömt för jag känner inte behov av nåt. ( Har drömt nån natt att bebisen har kommit och vi inte har haft nåt hemma)

• gammelmamma

Förlossningsbrev, det enda jag skrev sist var att jag ville ha lavemang, lustgas och ryggbedövning.

• gammelmamma

Jag brukar också ta det som det kommer, det är så mycket man inte kan påverka. Min första blev jag klippt men hjärtljuden gick ner ytterligare så det var två st som hävde sig på min mage så jag sprack åt flera håll, men sonen ville jag absolut bada men det hanns inte med. Med trean och fyran har jag inte haft så stora förväntningar utan liksom låtir allt ha sin gång. JAg tänker på min dotter som det inte alls blev som man trodde, urakut snitt med risk för hennes liv. Nu behöver jag ju inte tänka på det.
    Då vet jag lite vad ni har köpt, bra nu är jag lugn, jag har nog det jag känner är nödvändigt. Jag har ett babyskydd som jag fick med till vagnen, tyvärr var det ingen bas till den så eventuellt kommer jag köpa en ny, jag kommer se om jag saknar basen eller inte.  

• gammelmamma

Min man har väldigt svårt att "förstå" innan det är dags. Ändå är det femte;) Jag blir också ledsen i bland men försöker tänka att han är en fantastisk pappa när de väl är ute ( och under förlossningen)

• gammelmamma
    lycka 4 skrev 2012-04-10 22:03:00 följande:
    Min man har ju ett barn sen tidigare och har upplevt en vanlig förlossning. Denna gång kommer han fp uppleva ett snitt å ett sovande snitt dessutom , tror dock att han är lite lättad över att jag ska sova för han tycker nog att snittet i sig är rätt skrämmande å nu slipper han ju vara med under själva op och får nu ta hand om tösen medans jag kvicknar till. Min man är dock väldigt duktig på att tala om hur fin han tycker jag är å det är något jag uppskattar å något jag inte är van vid .

det är min man också duktig på och han gör allt för mig. För vår del blir det ju snitt för första gången, efter fyra vanliga förlossningar. Så vi behöver läsa på båda två:) 
  • gammelmamma
    lycka 4 skrev 2012-04-10 22:14:18 följande:
    Ja jag tycker det är jätte bra att läsa på innan. Jag som är så jävla rädd för snitt har försökt att inte tänka på det alls vilket är korkat egentligen.

Mitt "problem" är det motsatta. JAg är inte ett dugg rädd. 
  • gammelmamma
    conda skrev 2012-04-11 13:36:51 följande:
    Jag vill ha lustgas på förlossningen, sen har jag varje gång bett om lokalbedövning runt hålet men jag har aldrig hunnit få det. Ska be om att få det när jag är öppen fem cm för sen brukar det ta en kvart till bebisen är ute... =)

Eda skulle jag aldrig våga ta, tanken på en nål i ryggraden är läskigare än värkarna tycker jag.

Imorgon är det dags för läkarbesök och för att diskutera en tid för igångsättning. Jag hoppas dock på att det kommer igång av sig självt, går ju så mycket enklare och är mindre smärtfyllt. Men jag kan inte tänka mig att gå över tiden så det är nog lika bra att ställa sig in på induktion...

Vi har nu alla grejer vi behöver och framplockade dessutom. Vagnen kom förra veckan och jag är sååå nöjd över min takovagn!  Jag, som har varit med om att förlora ett barn, vet att sorgen inte ligger i grejerna, man blir inte mer ledsen av att möta dessa när man kommer hem om det skulle gå snett. Snarare tvärtom, skulle det gå dåligt skulle jag helst föda hemma och vara hemma första dygnet med familjen, skulle jag föda på sjukhus skulle jag ta med mig mitt barn hem första dygnet för att kunna skapa så mycket minnen som möjligt. Kanske låter konstigt för er andra men för mig känns det naturligt att även ha dessa funderingar i bakhuvudet, kan liksom inte låta bli att planera för alla hemska utgångar. Inte så att jag går och oroar mig, jag tror egentligen att allt ska gå bra och jag hoppas detta av hela mitt hjärta. Men om det inte skulle göra det vill jag vara förberedd.... Knäppt kanske men så tänker jag.
    Jag har tagit ryggbedövning två av mina fyra gånger, tycker inte det är någonting;) Konstigt vad olika det kan vara. Vill också säga att jag har blivit igångsatt två av fyra gånger och det har inte varit värre än de andra. Nu har ju jag haft turen att inget hemskt har hänt mig så jag har inga fruktansvärda minnen eller så. Jag är inte heller nåt rädd för nålar, sjukhus osv. Dt enda jag är rädd för är att behöva ligga kvar, jag hatar att sova borta utan familjen.
    Vi har också köpt en tacovagn, vi känner oss jättenöjda. Hoppas den är lika bra som vi tror. Jag är lite osäker på babyskyddet eftersom jag egentligen vill ha en med bas, men vi har sagt att vi köper en med bas om vi känner att vi saknar det.

Angående höfter: Jag har alltid ont i mina höfter och kan aldrig ligga på sidan men nu är det ju inte så mycket att välja på, en av anledningarna till att jag är uppe och går på nätterna.

Bebisen sjunker väl nu när huvudet åker ner men sen växer magen ytterligare uppåt tills det är ca 4 veckor kvar, då sjunker den igen, på ett annat sätt:) Om jag inte har fattat fel. 
    Jag fick förklarat för mig av en läkare på förlossningen i helgen att när man har fött flera barn och har foglossning sjunker de också ner lite tidigare. Det finns ju så gott om plats där då       
Svar på tråden Juni-barn