conda skrev 2012-04-11 13:36:51 följande:
Jag vill ha lustgas på förlossningen, sen har jag varje gång bett om lokalbedövning runt hålet men jag har aldrig hunnit få det. Ska be om att få det när jag är öppen fem cm för sen brukar det ta en kvart till bebisen är ute... =)
Eda skulle jag aldrig våga ta, tanken på en nål i ryggraden är läskigare än värkarna tycker jag.
Imorgon är det dags för läkarbesök och för att diskutera en tid för igångsättning. Jag hoppas dock på att det kommer igång av sig självt, går ju så mycket enklare och är mindre smärtfyllt. Men jag kan inte tänka mig att gå över tiden så det är nog lika bra att ställa sig in på induktion...
Vi har nu alla grejer vi behöver och framplockade dessutom. Vagnen kom förra veckan och jag är sååå nöjd över min takovagn! Jag, som har varit med om att förlora ett barn, vet att sorgen inte ligger i grejerna, man blir inte mer ledsen av att möta dessa när man kommer hem om det skulle gå snett. Snarare tvärtom, skulle det gå dåligt skulle jag helst föda hemma och vara hemma första dygnet med familjen, skulle jag föda på sjukhus skulle jag ta med mig mitt barn hem första dygnet för att kunna skapa så mycket minnen som möjligt. Kanske låter konstigt för er andra men för mig känns det naturligt att även ha dessa funderingar i bakhuvudet, kan liksom inte låta bli att planera för alla hemska utgångar. Inte så att jag går och oroar mig, jag tror egentligen att allt ska gå bra och jag hoppas detta av hela mitt hjärta. Men om det inte skulle göra det vill jag vara förberedd.... Knäppt kanske men så tänker jag.
Jag har tagit ryggbedövning två av mina fyra gånger, tycker inte det är någonting;) Konstigt vad olika det kan vara. Vill också säga att jag har blivit igångsatt två av fyra gånger och det har inte varit värre än de andra. Nu har ju jag haft turen att inget hemskt har hänt mig så jag har inga fruktansvärda minnen eller så. Jag är inte heller nåt rädd för nålar, sjukhus osv. Dt enda jag är rädd för är att behöva ligga kvar, jag hatar att sova borta utan familjen.
Vi har också köpt en tacovagn, vi känner oss jättenöjda. Hoppas den är lika bra som vi tror. Jag är lite osäker på babyskyddet eftersom jag egentligen vill ha en med bas, men vi har sagt att vi köper en med bas om vi känner att vi saknar det.
Angående höfter: Jag har alltid ont i mina höfter och kan aldrig ligga på sidan men nu är det ju inte så mycket att välja på, en av anledningarna till att jag är uppe och går på nätterna.
Bebisen sjunker väl nu när huvudet åker ner men sen växer magen ytterligare uppåt tills det är ca 4 veckor kvar, då sjunker den igen, på ett annat sätt:) Om jag inte har fattat fel.
Jag fick förklarat för mig av en läkare på förlossningen i helgen att när man har fött flera barn och har foglossning sjunker de också ner lite tidigare. Det finns ju så gott om plats där då