OHs mamma skrev 2012-01-20 11:51:34 följande:
Efter drygt ett halvår efter kändes det väl som normalt igen och hade inge bekymmer. Men nu när jag blivit gravid igen så spänner det när jag sitter på toa för länge och gör nästan ont. Vet inte varför det blivit så nu igen när jag var bra innan, kanske har nåt med hormonerna att göra.
Det ser ju absolut inte likadant ut därnere och jag är betydligt slappare/öppnare men sex går bra och det är skönt och det fungerar bra för oss båda. Efter 3-4 veckor efter förlossningen provade vi att ha sex och det gick fast det var inte skönt, så vi väntade ett tag till och sen var det väl fortfarande inte skönt men gjorde inte ont. Jag fick lära mig att ha det skönt igen eller hur jag ska uttrycka mig. Det som fortfarande kan göra ont är när maken ibland oavsiktligt kommer åt skiljeväggen mellan slidan och analen ibland. Den skiljeväggen är fortfarande öm och betydligt tunnare än förut, men det är ju inte konstigt med tanke på att den är återkonstruerad.
Pga alla stygn så fick jag inte trycka på när jag skulle gå på toa för nr 2 vilket resulterade i en fruktansvärd förstoppning. Kom även mycket koagulerat blod i rejäla klumpar efteråt. Kunde inte sitta ner utan flera kuddar under mig och första promenaden till butiken i närheten kunde jag göra efter kanske 1-2 veckor.
Gud va ledsen jag blir när jag läser. Man vet ju lixom inte hur jobbigt det kan vara för andra när man själv har klarat sig undan med ganska lyckade förlossningar. jag hade nog utan tvekan valt snitt faktiskt om jag var du. I vaket tillstånd. Dom e super på operation och det sitter två sköterskor vid huvudet hela tiden och har full koll på hur du mår. Bedövningen hade släppt helt efter 2 timmar och då fick man morfin hur mycket man ville i typ 2 dygn. Ju mer man rör sig direkt ju bättre så man ska inte spara på morfinet. Hellre mer så man klarar att gå runt och gå på toa.
Jag kommer att bli igångsatt typ en vecka innan pga snabba förlossningar så jag ska skriva ett förlossningsbrev där jag ska trycka på hur viktigt det är att få hjälp i krystskedet. Smärta hanterar jag med lustgas men e rädd att det ska gå för fort sen när det börjar trycka på.
Första förlossning från första värk 6 timmar (öppnings skede 10 cm på en timme)
Andra förlossningen från första värk 1 1/5 timme (2 krystvärkar innan hon flög ut)
Tredje akut snitt