• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Zvartaliljan
    siciliana skrev 2012-01-20 16:18:21 följande:
    Måste bara skriva, när vi ändå är inne på förlossningssnack. Mitt bästa tips är att ta med oparfymerade våtservetter till bb. Första gången man ska göra tvåan efter en halvjobbig förlossning tyckte iallafall jag var väldigt nervöst. Trodde det skulle kännas som om underlivet skulle gå sönder och inälvorna trilla ut. Men en dos laktulos, hålla emot med våtservetter mot mellangården, och torka med våtservetter efteråt, gjorde underverk för mig. Snällt och svalt. Jag var så lättad efteråt att jag grät!

Det gäller bara o ta rätt våtservetter...för har man spruckit o blivit sydd så svider det så inne i H**V**E av våtservetter! Gjorde det misstaget en gång o gör inte om det....men det finns de allergivänliga utan parfym o en massa kmikalier som inte svider så, men inte alla oparfymerad är kemikaliefria tyvärr...
  • JennieJ

Minns min första förlossning så sprack jag på in å utsida så i ca 4 veckors tid fick jag kissa i duschen med ljumet vatten från duschslangen! Riktigt jobbigt att alltid behöva ta av sig på underkroppen. Med sonen 4 år efter sprack jag inget vilket förvåna mig då han var 7 cm längre och vägde 1,5 kilo mer men dok fick jag hemorojder som under 7 års tid spökat då och då och speciellt under denna nästa graviditet! Sitter idag och tänker på en sak men vet dok inte än om de går eller om jag vill till 100% och de är att fråga om snitt och samtidigt få mig själv steriliserad ? Vet med med mig jag inga fler barn vill ha efter denna lilla kille dok är jag rädd att inte känna mig "hel" efter eller kvinnlig rättare sagt!

• siciliana

Zvartaliljan-vilken otur du verkar ha!
    Jag lyckades nog få med mig rätt sort då, för jag sprack både utvändigt och invändigt, men för mig var våtservetterna guld värda veckor efter!

• emma78

God eftermiddag alla fina mammor!

Idag har vi varit på RUL.....ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad lycklig man är nu!!!
    Den var så fin min "lilla böna" <3 helt perfekt! All min oro är borta nu.... fick veta att livmodern ligger i framvägg och att det är därför jag inte känner några tydliga sparkar! eller är det bakvägg??Blev helt förvirrad nu.....
    Vi tog inte reda på könet....vi frågade om barnmorskan såg vad det var kön men hon sa att hon inte  hade sett det och att dom INTE letade efter det heller! Just nu känns det som strunt samma...Bara så lycklig över att allt såg bra ut!!

Ang. förlossningar så är jag för tillfället inte ett dugg rädd! Men det kan ju ändra sig....kan iofs inte heller säga att jag längtar! Första barnet tog  16  timmar  sprack lite men inte så farligt.Det värsta var nog efter,när stygnen gick upp och dom inte kunde sy om....det var inte skönt kan jag säga:( Att den lille fick en infektion förmodligen av GBS gjorde ju inte saken bättre....vi låg på neontalen i en vecka och bröstmjölken sinade....ingen amning alls efter en vecka:(((
    Andra baret tog bara 5 timmar, hur "smidig" som helst trots sina 4 kg i v 37:) ett stygn,men tyvärr ingen amning denna gången heller då han efter tre dagar hade sugit sönder mina bröst så blodet rann....förmodligen hade jag inget till honom heller....det läckte iaf inte ut något efter att jag slutat amma...

MEN denna gången mina vänner,ska vi ha en superförlossning,amma i minst 8 månader och vi ska må så bra hela familjen:))) (lite naiv få man väll vara hihihihi)
    Ha en trevlig kväll allesammans  

• Uddabus

Alltså jag sprack knappt med mina 4 kg bebisar... Tre stygn med första o andra fick dem inte sy mig med... Men jag var super super rädd med första o det tog 26,5 timme krystade i minst två men varje gång drog jag tillbaka... Andra gick på 9-10 timmar o krysta i en kvart kanske...

Men är ändå "rädd" för smärtan

• LillSnurr82

Åh jag längtar till förlossningen, bästa upplevelsen någonsin och älskar den smärtan, tycker den på ett sätt är skön. Kanske är knäpp?

• Havsjungfrun

Födde sonen v. 35+6 och tror inte att kroppen var redo då. Det tog lång tid och inget hände trots fruktansvärd smärta. Tillslut fick jag en epidural och då kunder jag slappna av och jag öppnade mig. Eftersom jag var medtagen och sonen började syremättnad började gå ner sattes sugklocka. Jag klipptes i förebyggande syfte och slapp att spricka. Med dottern som kom på bf klarade jag mig med lustgas. Sprack lite, 4 stygn, men hade inga problem direkt av det efteråt.

Amningen har jag haft otrolig tur med, har funkat i princip smärtfritt med båda. Med sonen började jag att pumpa ganska så direkt eftersom han behövde tillmatning och var trött. Kom ihåg ordentligt på 4-5:e dygnet. Ammade fullt i 6 månader med båda och sedan tills de var dryga året. Hoppas på att det ska gå smidigt nu också.

emma78 skrev 2012-01-20 17:01:46 följande:
    God eftermiddag alla fina mammor!

Idag har vi varit på RUL.....ÅÅÅÅÅÅÅÅ vad lycklig man är nu!!!
    Den var så fin min "lilla böna" <3 helt perfekt! All min oro är borta nu.... fick veta att livmodern ligger i framvägg och att det är därför jag inte känner några tydliga sparkar! eller är det bakvägg??Blev helt förvirrad nu.....
    Moderkakan ligger i framvägg då, det gör den på mig också den här gången.
  • LillaGrynet

Jag blev igångsatt och har bara positiva minnen av förlossningen.. Fick epidural och lustgas.. Allt gick smidigt och fick sy några stygn bara.. Har inte haft några problem efter.. En kille på 54cm o 4200g så var ju en rejäl rackare

• JennieJ

Vägde mig nu och har på 10 dagar ökat 3 kilo :S så sammanlagt sedan 6 oktober ökat 13-14 kilo :S börjar faktiskt bli orolig var de slutar denna gång! Å jag som inte ens dricker läsk el äter godis! Kan de vara så att kroppen redan samlar vätska inte för jag märkt de men vad är de annars som gör att jag ökar så mycket?