• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • tomisamat

Jag har nog fixat det mesta. Vagn och bilstol har vi köpt av en kompis, så det kommer i mars april då vi inte bor i samma stad. Sedan har vi fixat säng, baby sitter, säng mobil, sköt madrass ( har aldrig använt skötbord), Några kläder bara (har erfarenhet av varma somrar och kläderna inte använts), sängkläder, filtar och täcken kuddar. Så här är det bara förbrukningsvaror som ska in förskaffas. Att vi fixat allt är för att nu är det bara 15 veckor kvar och vi vill inte stå där om bebis kommer tidigare och behöva fixa saker. Även om inte mycket behövs i början så är det skönt att det är klart och man bara kan koppla av när bebis kommit. Har även namnen klara till både pojke och flicka då vi inte vet vad det är.

• RocketQueen

Vi vill också ha så mycket som möjligt klart innan. Även om man räknar med att gå över så kan ju precis vad som helst hända och bebisen kan ju dyka när den känner för det. Och med tanke på hur fort dessa 25 veckor har gått så går nog de närmsta 15 väldigt fort.
    Babygym tänkte vi köpa! Det har vi helt glömt

• Polarlantis

Har ngn sjuk idé om att bäbis kommer komma alldeles för tidigt, antagligen ngt jag kommer att få äta upp...men det bara KÄNNS så. Så det är skönt att ha börjat fixa med saker och fixat vagn...känns bara så knasigt likcom! Men innan så tänkte jag alltid att jag absolut inte skulle köpa en massa förens i sista stund, nu tänker jag annorlunda...ser det som ett sätt att förbereda sig liksom...att försöka fatta vad som ska hända... Kollar blocket och shoppar när det dyker upp ngt bra, det är min strategi nu! Tur vi lagt undan lite kr från jul och födelsedagar, så vi har en egen liten pengahög att ta av till detta, även om den är liten Glad

• Hemmamorsan

Nej, jag tycker inte att man behöver stressa med inköpen. Men jag gör det för att det är mysigt.
    Sen har vi ju 5 kottar sedan innan så det blir inte så ofta som jag sticker ut och shoppar. Så det gäller lixom att at vara på tiden. Blir ju lite tyngre i slutet med, jag vet atta förra graviditeten var jag väldigt tacksam för att jag hade det mesta fixat det sista veckorna för då ville jag bara gå i ide och vänta på bebis. Men det var å andra sidan en vinterbebis. Blir nog lite lättare nu på sommarkanten. har BF 1 Juni. =)

• PojkarnasMamma85
    MissFörstånd skrev 2012-02-21 09:58:29 följande:
    Funderar lite på detta med kläder. Vi har lite olika både kortärmade och långärmade bodys. Dottern föddes i december så det mesta är "vinteranpassat". Kan man verkligen ha bara en kortärmad body på bebisen typ när man åker hem? Känns som att det är så mycket som att tex bebisen får absolut inte frysa. Men tänkom den svettas då?! Vad har ni tänkt packa i väskan? Vi har bf 9 juni så det kan ju tänka sig att det blir maj eller midsommar, man vet ju inte riktigt .
    Då är vi liknande situation! Fick sonen i januari och nu lillebror i juni, är jättesvårt med kläder. Men tänker att har man lite av varje så klarar man sig ju! Just maj och juni månad är ju så luriga här i Sverige, det kan ju lika gärna vara +25 grader som +12 grader typ.
  • Elvis Mamma

Fick mejl från min BM idag ang. att jag blev flyttad så mycket på RUL, BF enligt sista mensen var 15 juni men enligt RUL 2 juli vilket min BM inte tyckte jag skulle lita på så nu känns de som att jag inte längre har något BF datum, blir förvirrad. BM tycker jag ska gå efter sista mensen å sedan ska jag få göra ett TUL i vecka 30+ så antingen är jag i vecka 22 eller vecka 24, får gå efter mitt i mellan helt enkelt :-/

• IdaElinLivia040611

Angående väder och typ av kläder så tror jag att bara man har ett par set med Bodys (lång och kortärmade) och tunna bommulsbyxor till och en liten hatt så klarar man sig bra med olika tjocka filtar till. Sen så har man nån kofta eller så till kvällarna. I vagnen e det ju helt vindstilla så det e ju bara om man måste ta upp å bära som man behöver lite extra på kanske. Allt sånnt där löser sig man behöver inte oroa sig, ingen bebbe som kommer frysa i alla fall Flört, tycker alltid att man bylsar på förmycket.

Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • PIO

Gick bra på spec mvc idag. Tappen är ca 28mm-30mm o det är helt stängt. Läkaren sa att när ja får så mycket sd får ja ta en extra bricanyltablett o går de inte över så ska ja åka in. Kändes skönt trots mycket sd igår o idag att det såg bra ut. De börjar tära på en att gå o vara orolig men samtidigt har ja en känsla som säger att det kommer gå bra den här gången. Så förlängde hon min sjukskrivning till sista april.

Detta har vi:
    Vagn (köpte för några veckor sen)
    Skötbord (sen sonen va liten)
    Spjälsäng (sen sonen va liten)
    Vi ska låna en "sovkorg" av svägerskan som bebisen ska sova i den första tiden
    Har köpt fyra bodysar o ett par byxor

Alla kläder o sånt ska vi handla när vi går in i v 30. Vill inte köpa för mycket än då man e så orolig hela tiden plus att ja e sjukskriven o mest ligger hemma på soffan. Bebisrummet kommer vi göra iordning senare. Har inge bråttom med de då den kommer sova i vårat rum den första tiden. Men visst kliar de lite i fingrarna o man vill göra iordning o handla massor av grejer :) tur att min man bromsar mej. Hihi

• Uddabus

9 kg sen inskrivning o min bm sa att det var helt normalt... Är i v 26 så det planar väl ut får hoppas... Allt såg bra ut med med mått osv.

Hon tyckte jag hade en fin mage iaf.. Kanske hon säger till alla men jag blev glad.. :)

Blodtryck 100/55
    Symfus -Fundus 25
    Hjärtljud 140

Kände av foglossningen i morse men gick rätt så bra fram tills nu.. Aj aj aj är det nu... Fan hade ju massor att göra men men...

• Dancia
    MissFörstånd skrev 2012-02-21 09:58:29 följande:
    Funderar lite på detta med kläder. Vi har lite olika både kortärmade och långärmade bodys. Dottern föddes i december så det mesta är "vinteranpassat". Kan man verkligen ha bara en kortärmad body på bebisen typ när man åker hem? Känns som att det är så mycket som att tex bebisen får absolut inte frysa. Men tänkom den svettas då?! Vad har ni tänkt packa i väskan? Vi har bf 9 juni så det kan ju tänka sig att det blir maj eller midsommar, man vet ju inte riktigt .Välkommen!

Jag tänker packa både kortärmat och långärmat. Det är så svårt att veta hur varmt det kommer vara just den dagen :). Sen kommer jag ha både en tunn och en lite varmare filt så kan man välja vilket som passar bäst. Filtar är ju ett superbra komplement till kläderna :).