• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • fliisan01
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-02-27 18:56:18 följande:
    Ikväll har jag sjukt ont i magen! Ska växtvärk verkligen kännas så här mycket?!
    Ställer samma fråga själv, i torsdags hade jag så ont så jag på riktigt nästan trodde att de var dax att föda nästan, trots att det är så långt kvar, med efter 3-4 timmar så gick det över, men jag hade så ont så jag satt o grät verkligen  . . . 
  • LillSnurr82

Ja jag skrev mest så i allmänhet, inte just efter vad hon har för bil. Ursäkta mig! Du behöver inte dumförklara mig. Har innan aldrig hört att mitten skulle vara säkrast. Känns som dom sitter säkrast ändå bakom passagerare sättet om jag får säga vad JAG tror. Om man skulle krocka framifrån känns mitten inte säker, men vem vet??

Vi har i alla fall dottern höger bak , då det är vad vi hört som säkraste platsen om det är airbag fram (vi kan ej koppla bort vår)

• Tre Flickor

Jag ligger totaldäckad av min envisa influensa. Jag var hos läkaren i fredags och blev sjukskriven en vecka till. CRP låg på 158 så jag fick kåvepenin utskrivet. En stark och intensiv kur på 5 dagar, hoppas att den hjälper. Önskar att jag hade något som kunde ta bort febern också för alvedon gör ingen större nytta. Haft feber sedan den 16 februari och på VC låg den på 38,9 mitt på dagen, det är knappt att jag vågar ta tempen nu på kvällen. Jag ska göra en glukosbelastning på torsdag så jag får väl passa på att fråga barnmorskan då.

Jag tycker inte om förkylningstider! 

• Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 19:56:07 följande:
    Ja jag skrev mest så i allmänhet, inte just efter vad hon har för bil. Ursäkta mig! Du behöver inte dumförklara mig. Har innan aldrig hört att mitten skulle vara säkrast. Känns som dom sitter säkrast ändå bakom passagerare sättet om jag får säga vad JAG tror. Om man skulle krocka framifrån känns mitten inte säker, men vem vet?? Vi har i alla fall dottern höger bak , då det är vad vi hört som säkraste platsen om det är airbag fram (vi kan ej koppla bort vår)

Nu tror jag verkligen du missförstod mig...var inte någon dumförklaring av dig och förstår inte vart du fick det ifrån. Ber om ursäkt om det kunde tolkas så.
  • Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 19:56:07 följande:
    Ja jag skrev mest så i allmänhet, inte just efter vad hon har för bil. Ursäkta mig! Du behöver inte dumförklara mig. Har innan aldrig hört att mitten skulle vara säkrast. Känns som dom sitter säkrast ändå bakom passagerare sättet om jag får säga vad JAG tror. Om man skulle krocka framifrån känns mitten inte säker, men vem vet?? Vi har i alla fall dottern höger bak , då det är vad vi hört som säkraste platsen om det är airbag fram (vi kan ej koppla bort vår)

Och för att svara på det andra, vid en krock framifrån trycks bilen ihop och därmed åker framsätet bakåt och risken för klämskador är större....om stolen sitter i mitten korrekt fastsatt så ska den förhoppningsvis stanna på sin plats o inte tryckas ihop av framsätena...men glassplitter från framrutan träffar förstås den stolen mer....det finns så mycket olika faktorer som påverkar så jag överlåter sånt till proffsen att studera. Vill helst inte tänka för mycket på det alls...hemska tanke liksom. Men för att få absolut säkraste platsen ör det ju som NTF skriver, då måste du veta i förväg hur du ska krocka....för det är olika säkrast plats vid olika krockar. T.ex i Tyskland är bakåtvända stolar förbjudna då det är vanligast att man blir påkörd bakifrån och då är det säkrast o sitta framtvänd...idioti tycker jag (någon sitter ju i bilen bakom som kör på också o vad händer med barnen i den bilen!)
  • Baby1112

Sambon är också fl några dagar denna vecka så tom onsdag är vi hemma ihop. Är nyttigt.
    Efter idag undrar han hur jag ens får någonting gjort förutom att serva och hålla dottern nöjd... :)
    Han sa också att han förstår varför jag lägger mig innan nio om kvällarna, och då är han ändå inte gravid. Så nu ligger han jämte mig, supertrött efter en helt vanlig dag (i mitt liv) :)

Tror det här är väldigt bra för honom!!! :)

• LillSnurr82

ok. När jag läser på olika sidor.. Även NTF får jag det till som att babyskydd sitter säkrast i fram om man är ensam i bilen och ingen airbag annars bak på höger sida. Då det ska ha något att lutas mot. Men bilbarnstol nr 2 och 3 är säkrast i mitten bak (förutsatt att man har tre punkts bälte SÅ KLART) om de inte behöver lutas mot stol eller instrumentbrädan. Så tolkar jag texterna i alla fall.. Men men.. När syskonet kommer flyttar vi Agnes stol till mitten och bäbis får sitta höger bak.. Känns smidigast så.

• Zvartaliljan
    LillSnurr82 skrev 2012-02-27 20:49:19 följande:
    ok. När jag läser på olika sidor.. Även NTF får jag det till som att babyskydd sitter säkrast i fram om man är ensam i bilen och ingen airbag annars bak på höger sida. Då det ska ha något att lutas mot. Men bilbarnstol nr 2 och 3 är säkrast i mitten bak (förutsatt att man har tre punkts bälte SÅ KLART) om de inte behöver lutas mot stol eller instrumentbrädan. Så tolkar jag texterna i alla fall.. Men men.. När syskonet kommer flyttar vi Agnes stol till mitten och bäbis får sitta höger bak.. Känns smidigast så.

Jag tolkar det som att olycksstatistiken säger att säkrast är mitten bak men att räknar man in andra faktorer så är fram säkrast o.s.v. Jag tror man måste gå på smidighet också. Hur lätt är det o försöka trösta en gallskrikande unge som sitter där bak om man åker själv :-/ det i sig kan ju orsaka en olycka då man tappar fokus på vägen. I vårt fall har vi storasyster som kan hjälpa till o trösta om inte pappa är med. Skulle jag köra långt ensam med en bebis skulle jag sätta den fram...
  • Dancia

Min man jobbar som brandman och har både genom utbildning och erfarenhet fått lära sig att mitten bak är den säkraste platsen, utan tvekan, under förutsättning att barnet/personen sitter rätt fastsatt för sin ålder så klart. Men som många av oss redan sagt så får man ju även gå efter smidighet och vad som passar bäst för sin familj. Jag har hittills mest försökt undvika att ha ett barn fram då jag anser det vara en riskabel plats om man kolliderar med en älg. Men då har jag själv inte haft körkort förrän i somras och jag har då kunnat sitta bak med barnen när de var riktigt små. Nu när jag har körkort och kommer köra själv med alla tre barnen vill jag helldre ha bebisen fram för att kunna ha uppsikt. Helst hade jag inte velat sätta barnen i bil alls, men det går ju inte riktigt att undvika så man får försöka göra det bästa man kan med en krocksäker bil, rätt bilstolar som är rätt monterade :).

• Dancia
    Tre Flickor skrev 2012-02-27 19:56:48 följande:
    Jag ligger totaldäckad av min envisa influensa. Jag var hos läkaren i fredags och blev sjukskriven en vecka till. CRP låg på 158 så jag fick kåvepenin utskrivet. En stark och intensiv kur på 5 dagar, hoppas att den hjälper. Önskar att jag hade något som kunde ta bort febern också för alvedon gör ingen större nytta. Haft feber sedan den 16 februari och på VC låg den på 38,9 mitt på dagen, det är knappt att jag vågar ta tempen nu på kvällen. Jag ska göra en glukosbelastning på torsdag så jag får väl passa på att fråga barnmorskan då.

Jag tycker inte om förkylningstider! 

Men fy din stackare :(. Usch, influensan kan.verkligen slå hårt på oss gravida. Håller tummarna att den här 5-dagars kuren hjälper nu så att du kan få bli frisk. Krya på dig!