• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Zvartaliljan
    gammelmamma skrev 2012-03-17 21:29:12 följande:
    Ja jag har funderat på det men jag har ju inte haft problem under förlossningen med de andra 4! Jag behöver inte så mycket skydd som du behöver ochjag har inte haft problem under narkos tidigare. Jag blir lite orolig när du beskriver ditt. Jag har inte problem med elastisk hud heller. Däremot får jag väldigt fula ärr. DMi läkare pratade om att det kunde vara en kombination. Dessutom har ju tre av mina barn liknande problem. Sonen som är 20är redan opererad 3 gånger för leder som hoppar ur led. Jag kanske ska ringa din läkare ändå, kan du skicka numret i ett meddelande till mig påfb? Tack för din omtanke:) Ochstort lycka till med allt ditt. Hur har det gått med magsjukan?

www.neurologen.se/Webbplats/Neurologen.html Även om du inte har samma eller lika mycket problem så kan det vara eds, alla får det olika och olika svårt.
  • MissFörstånd

Verkligen intressant att läsa om alla er!

Jag sitter just nu och kikar på Gallerfilt, det sägs ju vara så bra. Speciellt om man får bebis på sommaren. Någon som vet något? Det finns en NG Baby gallerfilt orginal för typ 170:- och en Babydan gallerfilt för typ 99:-. Är det någon skillnad? Jag har köpt en filt på Ikea i 100% bomull som ser "stickad" ut på liknande sätt som gallerfilten. Kan det vara något liknande? Denna har jag köpt:    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60194849/

ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • Bumman79

Om man får igenom gravidpenningen och försäkringskassan svarar ja bara dagar innan man har rätt att ta ut den hur gör man då med jobbet? Man kan väl inte bara komma och säga till arbetsgivaren: du förresten jag ska sluta arbeta om 1v för jag fick igenom min föräldrapenning...

Hur lång tid innan måste man säga till sin arbetsgivare om att man ska gå hem med gravidpenningen? Det svåra är ju att det verkar som att f-kassan tar väldigt lång tid på sig att svara...

• MissFörstånd
    Bumman79 skrev 2012-03-17 22:36:56 följande:
    Om man får igenom gravidpenningen och försäkringskassan svarar ja bara dagar innan man har rätt att ta ut den hur gör man då med jobbet? Man kan väl inte bara komma och säga till arbetsgivaren: du förresten jag ska sluta arbeta om 1v för jag fick igenom min föräldrapenning...

Hur lång tid innan måste man säga till sin arbetsgivare om att man ska gå hem med gravidpenningen? Det svåra är ju att det verkar som att f-kassan tar väldigt lång tid på sig att svara...

Arbetsgivaren vet väl att du sökt graviditetspenning? Då borde de väl veta ett preliminärt datum också som du går hem?
  • gammelmamma
    Bumman79 skrev 2012-03-17 22:36:56 följande:

Jag vet inte men arbetsgivaren har ju varit med och ansökt så de är ju medvetna. Jag har varit lyckligt lottad och aldrig behövt vänta så länge. Hoppas du får beskeed snart och att de förstår på jobbet,
  • gammelmamma

Jag måste fråga:
    vi har en tjej som blir 3 i juli, hon är lite till växten. Vi har två bilar men en bilstol. Funderar på vad vi ska köpa för stol till andrabilen. Hon kommer ju inte vara riktigt 4 år när syskonet vuxit ur babyskyddet.  

• MissFörstånd

Jag ringde förresten FK och frågade om grav.penning och de sa att har man inte hört något 30 dagar efter att man skickat papperen kan man ringa och tjata lite, men det beror ju på i hur god tid man sökte

• Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-17 22:39:10 följande:
    Arbetsgivaren vet väl att du sökt graviditetspenning? Då borde de väl veta ett preliminärt datum också som du går hem?
    Ja jag pratade med min chef om att söka gravidpenning iaf...mer allmänt och jag söker det ifall att..men när jag pratade med henne så sa hon att det inte är så stor chans att man får igenom gravidpenning när man mest sitter i kassan som jag gör (jobbar även i post/förbutik)

Hon hänvisade mig till en annan tjej på kontoret att hjälpa mig med att fylla i pappren.
    Så lite koll borde ju chefen ha iaf men kanske inte exakt datum osv. Jag har sökt from 19 april och om f-kassan skulle svara ja några dagar innan hur beter man sig då? Jag är inte säker på hur jag ska göra men om jag känner att det blir för tufft att arbeta då skulle man kanske kunna gå hem tidigare OM det gick igenom.
  • MissFörstånd
    Bumman79 skrev 2012-03-17 22:45:41 följande:
    Ja jag pratade med min chef om att söka gravidpenning iaf...mer allmänt och jag söker det ifall att..men när jag pratade med henne så sa hon att det inte är så stor chans att man får igenom gravidpenning när man mest sitter i kassan som jag gör (jobbar även i post/förbutik)

Hon hänvisade mig till en annan tjej på kontoret att hjälpa mig med att fylla i pappren.
    Så lite koll borde ju chefen ha iaf men kanske inte exakt datum osv. Jag har sökt from 19 april och om f-kassan skulle svara ja några dagar innan hur beter man sig då? Jag är inte säker på hur jag ska göra men om jag känner att det blir för tufft att arbeta då skulle man kanske kunna gå hem tidigare OM det gick igenom.
    Om det inte går igenom, kan du bli sjukskriven då eller vill du hellre ta ut föräldrapenning på bebisen i magen? Mina chefer fick lov att skriva på papper om att jag sagt till om förflyttning till andra arbetsuppgifter så de har stenkoll på datumet . Nu är jag ju sjukskriven så egentligen behöver de inte ha koll. Svårt när man inte fått besked om det skulle närma sig, man blir ju inte så poppis hos chefen om man säger till två dagar innan man går hem .