• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-17 22:50:22 följande:
    Om det inte går igenom, kan du bli sjukskriven då eller vill du hellre ta ut föräldrapenning på bebisen i magen? Mina chefer fick lov att skriva på papper om att jag sagt till om förflyttning till andra arbetsuppgifter så de har stenkoll på datumet . Nu är jag ju sjukskriven så egentligen behöver de inte ha koll. Svårt när man inte fått besked om det skulle närma sig, man blir ju inte så poppis hos chefen om man säger till två dagar innan man går hem .
    Nej jag vill helst inte ta ut föräldrapenningsdagar innan barnet kommit då jag kommer att tvingas ta ut många dagar/ vecka för att klara ekonomin då min kille är arbetslös...så helst VILL jag jobba så länge jag kan för egentligen har jag inte råd att gå hem i förtid....hade väl tänkt att försöka jobba tom sista maj då är jag hemma 17 dagar innan beräknad BF...

Men det är svårt att veta hur man ska göra och om kroppen orkar...
  • MissFörstånd
    Bumman79 skrev 2012-03-17 22:55:05 följande:
    Nej jag vill helst inte ta ut föräldrapenningsdagar innan barnet kommit då jag kommer att tvingas ta ut många dagar/ vecka för att klara ekonomin då min kille är arbetslös...så helst VILL jag jobba så länge jag kan för egentligen har jag inte råd att gå hem i förtid....hade väl tänkt att försöka jobba tom sista maj då är jag hemma 17 dagar innan beräknad BF...

Men det är svårt att veta hur man ska göra och om kroppen orkar...

Förstår dig, jag vill inte heller ta föräldrapenning innan bebisen har kommit. Det känner lite konstigt för mig. Det låter tufft för dig att jobba så nära inpå med tanke på att du tycker det är tungt. Hoppas din ansökan går igenom!!! Jag har sökt också och väntar svar men jag tror inte min kommer gå igenom, men jag har sökt iaf.
    ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • Dancia
    gammelmamma skrev 2012-03-17 22:42:24 följande:
    Jag måste fråga:

vi har en tjej som blir 3 i juli, hon är lite till växten. Vi har två bilar men en bilstol. Funderar på vad vi ska köpa för stol till andrabilen. Hon kommer ju inte vara riktigt 4 år när syskonet vuxit ur babyskyddet.  

Jag rekommenderar britax two-way då den är väldigt rymlig så hon kan sitta bakåtvänt ännu längre än 4 år om ni vill. Dessutom är det väldigt bra pris på den och många butiker brukar ha kampanjpriser nu på våren med förra årets färger :).
  • MissFörstånd
    gammelmamma skrev 2012-03-17 22:42:24 följande:
    Jag måste fråga:
    vi har en tjej som blir 3 i juli, hon är lite till växten. Vi har två bilar men en bilstol. Funderar på vad vi ska köpa för stol till andrabilen. Hon kommer ju inte vara riktigt 4 år när syskonet vuxit ur babyskyddet.  

Vi hade en britax hi-way och var supernöjda med den. Vår dotter är lång så tyvärr fick vi vända henne tidigare för hon fick inte riktigt plats. http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/hi-way
    ღ ♥Joline 2007 - Bebis 2012♥ ღ
  • Dancia

Kan tillägga att min dotter sitter i en maxi cosi mobi nu och är inte långt ifrån att växa ur den. Men hon får byta till en two-way nu om ett par månader så hon kan sitta bakåtvänt i minst 1,5 år till. (Hon är 2,5 år snart).

• Bumman79
    MissFörstånd skrev 2012-03-17 22:57:15 följande:
    Förstår dig, jag vill inte heller ta föräldrapenning innan bebisen har kommit. Det känner lite konstigt för mig. Det låter tufft för dig att jobba så nära inpå med tanke på att du tycker det är tungt. Hoppas din ansökan går igenom!!! Jag har sökt också och väntar svar men jag tror inte min kommer gå igenom, men jag har sökt iaf.
    Vad jobbar du med då? Man vet ju aldrig hur de tänker på f-kassan..mitt jobb är tungt, superstressigt och med få möjligheter att ens gå på toa osv...men ändå kommer  de säkert att tycka att det inte är tillräckligt :(.
    Men man kanske borde ringa och fråga hur det går med ansökan snart...jag kände oxå så att jag har iaf sökt...då behöver man inte undra OM man skulle hamna i den sitsen att man måste gå hem tidigare.
  • gammelmamma

Tack för tipsen, har kollat på bilder, jag tycker den ser liten ut men bilder kan ju vara missvisande. Är det babyproffsen som säljer om man vill kolla i butik?

• Dancia
    gammelmamma skrev 2012-03-17 23:37:33 följande:
    Tack för tipsen, har kollat på bilder, jag tycker den ser liten ut men bilder kan ju vara missvisande. Är det babyproffsen som säljer om man vill kolla i butik?

Babyproffsen, barnens hus mfl. Alla butiker som säljer vagnar och bilbarnstolar säljer nog britax two-Way :).

Ja den är nog lite missvisande på bild, men den är iaf högre i ryggen än många andra bilstolar eftersom den inte är så "skålad". Det bästa är ju att kolla i butik som du säger för att få en egen uppfattning :).
  • Ensortsmamma

Nu har jag inte känt bebis sparka på hela morgonen och senaste timmen så har jag aktivt gått in för att känna den/få den att sparka, utan respons. Jag har druckit kallt vatten, buffat på den, men jag känner bara att magen är hård och typ att rumpan?! Ligger uppåt. När bör man ringa, de tar ju en stund för oss att åka, plus att då börjar den säkert sparka lagom tills jag har ringt och är påväg in:/

• PIO

Enortsmamma- prova att dricka nått kallt o sött tex saft. De gav min bm som tips om bebisen är väldigt lugn. Annars hade ja nog ringt förlossningen o pratat me dom ist för att gå o vara orolig.