• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Uddabus

Du andas flera andetag per värk... Lugnt o fint... För mig känns det bra att gunga lite fram o tillbaka samtidigt som jag blundar

• 84Maria

Håller tummarna för er som ligger inne. Många styrkekramar

• Pepita

Styrkekramar till er som är inlagda.

Själv har jag varit på föräldrautbildning idag... och är helt slut. Så mkt info men det var en bra dag. Många frågor som blivit besvarade iaf. 

Förlossningsfilmen hade jag dock klarat mig utan Glad     

• Zvartaliljan

Jag har aldrig lyckats få gå någon förädraurbildning....det har alltid startat innan. Bad denna gången om att få skriva mig i en tidigare föräldragrupp med de som skulle föda i april men fick ett tjurigt nej att jag tillhörde juni-gruppen...första träffen med dom är den 26/4

• Bumman79
    Är det någon som vet hur reglerna ligger till angående att ta ut sin semester när man är föräldraledig?

Jag hade nämligen tänkt att ta ut ca 3 dagar per månad i 12 månader för att sprida ut pengarna å dryga ut min inkomst. Men idag var det 2 st kollegor som sa att semesterdagarna sjunker i värde när man är föräldraledig pga att de räknas efter föräldrapenningsinkomsten.

Men det tyckte jag lät chockerande å jättekonstigt då min semesterlön jobbet betalar ut inte borde ha att göra med vad försäkringskassan betalar ut till mig i föräldrapenning....så jag ringde facket och killen i telefon sa exakt det jag tänkte...att de aldrig kan sjunka i värde det man har jobbat in under ett år....

Någon som vet något om detta? Vad kan mina kollegor ha menat? Det var två gravida kvinnor som arbetar på olika avdelningar...
  • fyrklöver81

jag tog ut semester  då jag o min man ville vara hemma samtidigt med dottern( gick ej att ta dubbla föräldradagar då, vilket går nu) men ingen sa ngt om att jag förlorade på det, så det tror jag inte...

• LillSnurr82
    fyrklöver81 skrev 2012-04-19 20:40:54 följande:
    jag tog ut semester  då jag o min man ville vara hemma samtidigt med dottern( gick ej att ta dubbla föräldradagar då, vilket går nu) men ingen sa ngt om att jag förlorade på det, så det tror jag inte...

Va kan jag och sambon vara föräldralediga samma dagar på samma barn?? Har fattat att man inte kan det, ändrats nu i så fall?
  • Bumman79

Kollegorna sa något om att de sjunker i värde nästa år eller något eller när man är föräldraledig å att man därför ska ta ut ALL semester på en gång....men facket höll som sagt inte med om detta alls...skumt.

• Pepita
    LillSnurr82 skrev 2012-04-19 20:46:06 följande:

Va kan jag och sambon vara föräldralediga samma dagar på samma barn?? Har fattat att man inte kan det, ändrats nu i så fall?

det är nytt. nu kan man ta ut upp till 30dagar samtidigt för samma barn. Men man måste ta ut i samma omfattning. Så om om du tar ut en heldag s måste din sambo oxå det.
  • LillSnurr82
    Pepita skrev 2012-04-19 20:59:15 följande:
    det är nytt. nu kan man ta ut upp till 30dagar samtidigt för samma barn. Men man måste ta ut i samma omfattning. Så om om du tar ut en heldag s måste din sambo oxå det.

Okej. Förlorar man inte dagar då?