• DreadOn

Juni-barn

Fick vårt underbara plus igår på BIM-2 och är helt klart upp över öronen fulla med kärlek och glädjerus. Tänkte att dom som vill följas åt med funderingar, historier, frågor och svar och framförallt stöd får gärna skriva in här. Själv så mår jag toppen och det känns som jag går på moln, lite molvärk och trötthet får man räkna med.
    Vi har redan en pojke på lite över 2 år som kommer bli den bästa storebron i hela världen. Med honom i magen hade jag en super bra graviditet så man kan bara hoppas på samma tur denna gången. Är lite nervös inför mitt jobb eftersom det är ganska fysiskt påfrestande, men ska till Willys idag och storhandla snack som jag kan stoppa i mig för att försöka hålla ett möjligt illamående borta. Några snack-tips Kanske?

Kärlek & Respekt 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:34
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61294009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-27 21:35
    Juni BF listan i ovanstående länk.
  • Svar på tråden Juni-barn
  • Lina007

Har sen kl 17 idag haft förvärkar/sd (det kanske är samma sak t.o.m?). Magen blir stenhård och formad som en boll och sen har jag som världens mensvärk nere i magen som strålar ut längs låren/ljumskarna. Nästan så jag håller andan emellanåt.

Tog en Alvedon tidigare men om det här ska gå över lagom till sovdags får jag nog knapra i mig en karta. Kanske vetekudden kan lindra lite...

Odin 081202 | Lillebror/lillasyster BF 120603 | lina007.blogspot.com
  • Lina007
    Lina007 skrev 2012-04-19 21:39:57 följande:
    Har sen kl 17 idag haft förvärkar/sd (det kanske är samma sak t.o.m?). Magen blir stenhård och formad som en boll och sen har jag som världens mensvärk nere i magen som strålar ut längs låren/ljumskarna. Nästan så jag håller andan emellanåt.

Tog en Alvedon tidigare men om det här ska gå över lagom till sovdags får jag nog knapra i mig en karta. Kanske vetekudden kan lindra lite...

Fast nu sitter jag och äter en kvällsmacka och dricker lite O'boy och hoppas att det ska lindra...
  • MissFörstånd

Lillsnurr - jo man "förlorar" dagar, det blir s.k dubbeldagar. Man måste ta dessa 30 innan barnet fyller 1 år och om man tar 30/person så försvinner 60 dagar. Därför tror jag inte vi kommer göra det, vill ju ha dagar så länge som möjligt.

• LillSnurr82

Missförstånd: ja då är jag med, hört något om det. Min sambo kommer dock kunna ta ut dagar på dottern och jag på bäbis. Så kan vi vara hemma typ 2 månader ihop om vi vill.

• MissFörstånd

Lillsnurr - ja så kommer vi också kunna göra och det känns bättre. Sen är det kul att få bebis på sommaren för först tar sambon de tio dagarna och sen tar han ut fredagar på dottern framtill semestern och sen blir han hemma fyra veckor. Efter det tror jag det blir skönt att han går tillbaka till jobbet och vi får lite rutiner .

• PojkarnasMamma85
    Bumman79 skrev 2012-04-19 20:38:23 följande:
    Är det någon som vet hur reglerna ligger till angående att ta ut sin semester när man är föräldraledig?

Jag hade nämligen tänkt att ta ut ca 3 dagar per månad i 12 månader för att sprida ut pengarna å dryga ut min inkomst. Men idag var det 2 st kollegor som sa att semesterdagarna sjunker i värde när man är föräldraledig pga att de räknas efter föräldrapenningsinkomsten.

Men det tyckte jag lät chockerande å jättekonstigt då min semesterlön jobbet betalar ut inte borde ha att göra med vad försäkringskassan betalar ut till mig i föräldrapenning....så jag ringde facket och killen i telefon sa exakt det jag tänkte...att de aldrig kan sjunka i värde det man har jobbat in under ett år....

Någon som vet något om detta? Vad kan mina kollegor ha menat? Det var två gravida kvinnor som arbetar på olika avdelningar...
    När jag var mammaledig med min första son så gjorde jag ett avbrott i förläldraledigheten och tog ut 3 veckors semester så maken kunde vara hemma samtidigt. Det skulle gå jättebra att göra så, så jag gjorde så. Dock fick jag en obehaglig överaskning några månader senare när det kom hem ett brev där det stod att man på nåt sätt inte kunde göra så och att jag var tvungen att betala tillbaka ca 3000kr....så denna gången kommer jag då inte ta ut någon semester under föräldraledigheten.
    Lina007 skrev 2012-04-19 21:39:57 följande:
    Av mina erfarenheter så är förvärkar när man får som du säger rejäl mensvärk och det kan stråla ut i rygg och lår medan sammandragningar är när det kommer som en kramp...börjar som mensvärk men sen hugger rejält tag i livmodern och smärtan går som upp i en topp och sen ner i en dal och under den tiden kan det göra rejält ont och man måste andas med den typ. Hoppas du förstår vad jag menar.
  • emma78

Men allvarligt! Man måste ju kunna ta en "paus" ex i augusti och ta ut sin inarbetade semester istället för föräldrapenning???!!!Så länge man gör det innan barnet fyller ett år så det inte påverkar sgi:n! Så har jag tänkt mig att göra iaf....om inte annat så måste ju min man kunna vara pappaledig och jag ta ut semester! Men om han jobbar så måste jag väll ändå kunna ta ut min semester?

V33 idag:))) tänk att det bara är 7 veckor kvar!!!!Tiden har ju gått galet fort!! Åker till Ullared nästa helg för att inhandla det sista....undra bara hur jag ska klara av att gå där nere....känns som att bebisen ska trilla ut så fort jag reser mig upp.....Fick inte igenom min grav.peng  fullt,med motivering att jag i mitt restaurangjobb även gör ett administrativt jobb 1 timme i veckan!!!När jag frågade vad jag skulle göra de andra 9 timmarna( 1/4 av min tjänst är 10 timmar) fick jag till svar att det visste hon inte! Men min läkare sjukskrev mig på heltid ist och det gick igenom pust! Så sedan en vecka tillbaka sitter jag här i soffan och glor på tv.....Skönt att vara hemma iaf...de sista veckorna på jobbet  var riktigt tuffa!!Ska till Bm på tisd.Ska då be om ett tul .....jag ligger ju en bra bit över kurvan med sf på 31 i v 28.....har inte lust att gå tiden ut för att föda fram en 5 kilos....Sonen är född i v 37 och vägde 4015,och min syster är född i v 36 4700g så man har ju anlagen till stora barn! För visst kan be om ett tul för att kolla "stora" barn?

• Lina007
    RocketQueen skrev 2012-04-19 21:59:58 följande:
    Min erfarenhet är att O´boy gör att det mesta blir lite lättare
    Jodå, en timme senare så avtog dem, så jag antar att det är O'boy man ska köra med. ;)
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-20 08:22:07 följande:
    Av mina erfarenheter så är förvärkar när man får som du säger rejäl mensvärk och det kan stråla ut i rygg och lår medan sammandragningar är när det kommer som en kramp...börjar som mensvärk men sen hugger rejält tag i livmodern och smärtan går som upp i en topp och sen ner i en dal och under den tiden kan det göra rejält ont och man måste andas med den typ. Hoppas du förstår vad jag menar.

Tack! :)
  • PojkarnasMamma85
    emma78 skrev 2012-04-20 09:57:39 följande:
    Men allvarligt! Man måste ju kunna ta en "paus" ex i augusti och ta ut sin inarbetade semester istället för föräldrapenning???!!!Så länge man gör det innan barnet fyller ett år så det inte påverkar sgi:n! Så har jag tänkt mig att göra iaf....om inte annat så måste ju min man kunna vara pappaledig och jag ta ut semester! Men om han jobbar så måste jag väll ändå kunna ta ut min semester?
    Jag tycker också att man borde kunna göra så, men det handlade nåt om att jag gick tillbaka på föräldraledighet efter semestern....men kan ha varit så att jag tog ut lite för många semesterdagar. Jo, så var det nog när jag tänker efter. De sa att jag hade x antal dagar som jag kunde ta ut och det gjorde jag men det visade sig att några av dem hade jag egentligen inte.....krånligt, men nåt sånt var det. Hon som sköter det administrativa hos oss gjorde fel och det fick jag betala för.
    emma78 skrev 2012-04-20 09:57:39 följande
    V33 idag:))) tänk att det bara är 7 veckor kvar!!!!Tiden har ju gått galet fort!! Åker till Ullared nästa helg för att inhandla det sista....undra bara hur jag ska klara av att gå där nere....känns som att bebisen ska trilla ut så fort jag reser mig upp.....Fick inte igenom min grav.peng  fullt,med motivering att jag i mitt restaurangjobb även gör ett administrativt jobb 1 timme i veckan!!!När jag frågade vad jag skulle göra de andra 9 timmarna( 1/4 av min tjänst är 10 timmar) fick jag till svar att det visste hon inte! Men min läkare sjukskrev mig på heltid ist och det gick igenom pust! Så sedan en vecka tillbaka sitter jag här i soffan och glor på tv.....Skönt att vara hemma iaf...de sista veckorna på jobbet  var riktigt tuffa!!Ska till Bm på tisd.Ska då be om ett tul .....jag ligger ju en bra bit över kurvan med sf på 31 i v 28.....har inte lust att gå tiden ut för att föda fram en 5 kilos....Sonen är född i v 37 och vägde 4015,och min syster är född i v 36 4700g så man har ju anlagen till stora barn! För visst kan be om ett tul för att kolla "stora" barn?
    Jag tror inte man får ett tul bara för att kolla om barnet är stort....tror inte det fungerar så här i alla fall. Men fråga kan man ju alltid!