• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • JELJ

Någon utav er som har erfarenhet utav Citymottagningens barnmorska??

Har inskrivning den 20 dec och längtar och väntar. Ni som har gjort tidigt ultralud, när och varför gjorde ni det??
    Har två missfall i år bakom mig och skulle vilja veta om jag har någon liten i magen.

/Jenny

• sleepingangels

Atyr: Jag gjorde mitt tidiga ul för att veta hur fostret mår. Senast var för tidigt för att se då såg man bara en hinna så imorgon ska vi tillbax och göra ett nytt. Förra gången fick jag MA i vecka 19 och fostret var 8+6 och jag vill inte vara med om det en gång till så därför gör vi tidigt ul. Om allt ser bra ut i morgon ska vi göra ett till när vi är i vecka 13.

• JELJ
    sleepingangels skrev 2011-11-29 21:41:36 följande:
    Atyr: Jag gjorde mitt tidiga ul för att veta hur fostret mår. Senast var för tidigt för att se då såg man bara en hinna så imorgon ska vi tillbax och göra ett nytt. Förra gången fick jag MA i vecka 19 och fostret var 8+6 och jag vill inte vara med om det en gång till så därför gör vi tidigt ul. Om allt ser bra ut i morgon ska vi göra ett till när vi är i vecka 13.
    Är det på remiss från barnmorskan/ läkare ni får gå på ul eller kan man höra utav sig själv?? Jag har lite svårt att lita på läkare / barnmorska. Jag har Hashimotos (antikroppar mot sköldkörteln) och äter medicin. Är insatt i sjukvård själv men inte när det gäller graviditet. Missfallsrisken fär högre med min sjukdom men min läkare verkar inte vara insatt. Hon har sagt att det är möjligt att jag måste gå via specmödra under graviditeten men känner att jag behöver komma innan jag är i vecka 18.
  • Syster Norr

Atyr: Du kan ringa till kvinnokliniken och begära en läkartid för undersökning. Där utförs UL och du behover ingen remiss.

• Zirap
    Atyr: Det ultraljud jag varit på är en del i KUB-testet (dvs man tar fram en riskbedömning för Downs syndrom hos barnet) som vi bekostat själva. Jag är 32 år och det är först när man är 35 år som västerbottens landsting står kostnaden. Vi var på Norrlandskliniken och där kan man även boka "vanliga" ultraljud på egen bekostnad. Kolla in deras hemsida om du är nyfiken.

http://www.norrlandskliniken.se/ 
  • sleepingangels

Atyr: vi ringde först kvinno kliniken men dom sa till mig att man måste haft 3 eller mer missfall/ma för att få göra ett ul hos dom. så då kontaktade vi norrlandskliniken. Där fick vi tid på engång. och hon som gör vårt ul är jätte snäll. Vi betalade 700 för första och nästa får vi gratis för det är ett återbesök.

• JELJ

Jag har gjort en missfallsutredning på kvinnokliniken. Läkaren skulle återkomma när hon forskat om min sjukdom och om den ligger till grund för missfallen. Det tog mig 5 mån att få komma på utredning så att gå via den vägen tar nog längre tid. Kub testen kommer jag att göra men det blir nog om 4 veckor som tidigast.
    Får fundera om norllanskliniken är det bästa.

Tack Jenny

• micksaan

Skönt med fina resultat Zirap. :)

Själv väntar jag på att min BM ska ringa upp. Var först idag jag lyckades pricka in telefontiden men var inte min BM som hade telefontiden idag så skulle få bli uppringd. Men än har ingen ringt..

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012