• NICU

thailandstråden

Hej på er alla!

För ett par år sen startade jag tråden "Thailandstråden (för oss som reser med barn)" som är väldigt besökt under forumet "föräldrar".

Nu tänkte jag starta en tråd här inne under "resor" där vi kan diskutera allt om landet bortsett från sånt som rör "de små" och barnmat, vad som ska packas till barnen m.m.

Är det något som undrar något om utflykter, boenden m.m. kan vi fritt diskutera det här inne!

Ser fram emot att träffa fler Thailandsentusiaster!

• Svar på tråden thailandstråden
  • Duefigli
    NICU skrev 2012-09-14 14:04:03 följande:
    Duefigli, vädret har varit EXTREMT konstigt senaste 3-4 åren i Thailand, även i februari/mars/april när det brukar vara kruttorrt så har det regnat monsunregn, åskat och blixtrat många dagar... så numer är vädret inte att lita på någon gång under året.
    Det som dock är bra är att det ändå är VARMT ute och det håller inte på hela dagarna, ibland ett par timmar på eftermiddagen/kvällen, men det klarar man sig igenom :)

Denguefeber är något man alltid ska akta sig för, men inte vara rädd eller orolig för. Se till att skydda er mot myggorna - de är för jäkliga ibland, även om det "bara" är vanliga myggbett så blir de lätt infekterade och kliar i värmen :) Brukar köra med "OFF!" myggspray som luktar gott (orange sprayflaska som går att köpa där borta).
    Tack för svaret. Ja, vi tar nog med en roll on MYGGA och köper nåt som de rekommenderar där. 

Ja, några skurar och lite moln överlever vi nog, får passa på att hänga på någon mysig restaurang när det öser ner :)
  • Duefigli

Fortsätter fråga lite här :)

Nu är det ju lite off season att försöka hitta ljusa tunna kläder, eller iaf byxor till barnen. Är det möjligen något som finns att köpa enkelt och lite överallt i Thailand? 

Tänker att det måste vara svaaalt, men ändå lite skydd mot myggor och sol. 

• NICU

Jaaa, det finns gott om kläder att handla i Thailand, linnebyxor, shorts, linnen, tröjor etc :) Jag kör med "fishermanpants" på kvällarna, linnebyxor som man knyter på sig :)

• lindaothomas

Svart dags för Thailand ;)
    Vi drar 10 januari.,. :)
    Vi har stolar till Phuket, men tänke vara i
    ao nang, ev koh lanta, och khao lak.
    Självklart massa öar sen med ;)

När drar ni? Och vart?

• NICU
    lindaothomas skrev 2012-11-16 08:06:43 följande:
    Svart dags för Thailand ;)
    Vi drar 10 januari.,. :)
    Vi har stolar till Phuket, men tänke vara i
    ao nang, ev koh lanta, och khao lak.
    Självklart massa öar sen med ;)

När drar ni? Och vart?
    Vi har inte bokat något än - fick en liten kille i oktober och planerar nu för fullt att åka februari/mars. Den här gången blir det i såna fall Bangkok, Koh Tao, Koh Kho Khao/Khao Lak, Phi Phi och Koh Lipe. Sen funderar vi på Singapore i några nätter också :)
  • fiamiaria

Vi ombokade vår Gran Canaria resa över jul & nyår för att istället dra till Thailand i början av december!
    Ett val som jag gillar =)

Kommer att bo mellan Kata/karon och tror det kommer att bli väldigt bra. Enda vi ska boka nu är en resa med La Moet =)

• The Luckiest

Någon som vet hur vanligt det är med mjölkprodukter o mjölprodukter i matlagningen i Thailand?

• Mamasnest

Jag förstår att ni får massor av frågor här, men jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig med några saker.

- Var hittar man billigast biljetter till typ Phuket?

- Vad får man räkna med att betala för 2 vuxna och 2 barn 5 och 7 år gamla?

- Var hittar ni boendet och vad kostar det?

Vi hade tänkt att åka tillbaka till Florida men det blir lite för dyrt så nu tittar vi på om Thailand skulle funka. Det är i februari vi tänkte åka.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • lindaothomas

Mamasnest..

- vi hittade billigast flygbiljetter på flygstolen.se de lättaste e nog bara att fiffla runt och ta ett någerlunda "känt" bolagsnamn .. De känns tryggast tycker jag ;)

- vi har inga barn så de vet jag inte alls.. men för oss två så köpte vi flyg Arlanda-Phuket med Qatar airways. För 14500:- för två vuxna personer alltså! Fanns billigare om man ville flyga längre tid med mera mellanlandningar. Vi tyckte gott detta räckte!

- agoda.se eller booking.com brukar vi kolla på. Svårt att säga ett pris. Helt beroende på standarden ni vill bo. Från 100-1500:-/natt
    Jätte stort spann. Har man tur kan man ju googla och hitta nått hus man kan hyra med :)

Februari är ju perfekt skulle jag säga!

Vart i thailand vill ni åka??
    Mvh Linda!

Svar på tråden thailandstråden