• NICU

thailandstråden

Hej på er alla!

För ett par år sen startade jag tråden "Thailandstråden (för oss som reser med barn)" som är väldigt besökt under forumet "föräldrar".

Nu tänkte jag starta en tråd här inne under "resor" där vi kan diskutera allt om landet bortsett från sånt som rör "de små" och barnmat, vad som ska packas till barnen m.m.

Är det något som undrar något om utflykter, boenden m.m. kan vi fritt diskutera det här inne!

Ser fram emot att träffa fler Thailandsentusiaster!

• Svar på tråden thailandstråden
  • Mamasnest
    lindaothomas skrev 2012-11-20 07:50:03 följande:
    Mamasnest..

- vi hittade billigast flygbiljetter på flygstolen.se de lättaste e nog bara att fiffla runt och ta ett någerlunda "känt" bolagsnamn .. De känns tryggast tycker jag ;)

- vi har inga barn så de vet jag inte alls.. men för oss två så köpte vi flyg Arlanda-Phuket med Qatar airways. För 14500:- för två vuxna personer alltså! Fanns billigare om man ville flyga längre tid med mera mellanlandningar. Vi tyckte gott detta räckte!

- agoda.se eller booking.com brukar vi kolla på. Svårt att säga ett pris. Helt beroende på standarden ni vill bo. Från 100-1500:-/natt
    Jätte stort spann. Har man tur kan man ju googla och hitta nått hus man kan hyra med :)

Februari är ju perfekt skulle jag säga!

Vart i thailand vill ni åka??
    Mvh Linda!
    Tack för ditt svar!

Vi vet väldigt lite om Thailand, har aldrig varit sugna på att åka dit faktiskt. Min man kommer från Kanada och bodde 14 år i USA så vi åker liksom åt andra hållet på semester annars.

Vi vill åka till ett ställe där det finns lite att göra, inte bara ligga på stranden. Inga båtar dit är ett krav så ena dottern är grymt sjösjuk och jag har en fobi för båtar. Vi hamnar alltid på båtar vart vi än åker, men nu har vi sagt att det är bra med det. Sist var i mars i år då vi åkte båt till Bahamas, och för att göra en lång historia kort så var det sista båtturen för mig. Tungan ute
    Jag vill ha nära till stranden eftersom jag älskar att bada i havet, men annars vet jag inte riktigt vad som är bra där.
    Alla tips mottages tacksamt och om någon behöver tips om USA och Kanada ställer jag gärna upp.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • cillae
    Mamasnest skrev 2012-11-20 20:35:13 följande:
    Tack för ditt svar!

Vi vet väldigt lite om Thailand, har aldrig varit sugna på att åka dit faktiskt. Min man kommer från Kanada och bodde 14 år i USA så vi åker liksom åt andra hållet på semester annars.

Vi vill åka till ett ställe där det finns lite att göra, inte bara ligga på stranden. Inga båtar dit är ett krav så ena dottern är grymt sjösjuk och jag har en fobi för båtar. Vi hamnar alltid på båtar vart vi än åker, men nu har vi sagt att det är bra med det. Sist var i mars i år då vi åkte båt till Bahamas, och för att göra en lång historia kort så var det sista båtturen för mig. Tungan ute
    Jag vill ha nära till stranden eftersom jag älskar att bada i havet, men annars vet jag inte riktigt vad som är bra där.
    Alla tips mottages tacksamt och om någon behöver tips om USA och Kanada ställer jag gärna upp.

Vi åker med två barn 5 och 8 år til KOh Lanta i feb, vi bet 29 000 med Qatar, mendå är det inrikes till Krabi medräknat. Vi har aldrig bet så mycket.... har alltid hittat kampanjer osv, men nu ska vi vara borta i två månader och kampnajerna är alltid max 45 dar, ofta max 30. Ja vill ni inte åka båt så är flyg till Phuket eller KOh samui vad jag kommer på, eller Ao nang, men då måste åka båt för att komma ut till stränderna..

Jag som gillar KOh Lanta, om ni flyger till Krabi och sen tar bil/minibuss (privat) till Lanta så är det bil, sen är det två småpråmar eller vad man ska kalla det som går mellan fastlandet och Lanta Noi och sen bil nån km och sen en till till Lanta Yai (där man är) dpm tar ca 10 min st, man sitter kvar i bilen och det går jättesakta och inga vågor. Jag gillar inte heller båt/färjor men det är är helt ok, jag lovar :)      
  • Badfantasten
    leende guldbruna skrev 2012-11-22 15:00:35 följande:
    Men koh lanta finns inte mkt att göra. Jag rek Phuket :) på mig kryper det i kroppen efter 1 v på lanta

Kan hålla med till viss del. Jag älskar Lanta till viss del... men bara 1 v,.... sen vill jag vidare....
    Oavsett vart jag är vill jag oftast vidare efter 1 v
  • cillae

Jo det kan jag hålla med om, även om jag inte har några problem att vara där 1-2 mån :) men det är ju olika, så Phuket är nog bättre. Khao Lak kanske? Har inte varit där?

• Mamasnest

Stort tack för alla tips! Glad Jag uppskattar verkligen att ni svarar trots att ni säkert fått svara på samma saker tidigare i tråden. Det brukar ju vara så i de här trådarna och så orkar ingen svara till slut.
    En kompis bor i Thailand under vintern så han skulle kolla upp lite hus åt oss att hyra, men är det säkert att bo så där? Tänker på att man har hört om mord, våldtäkt och sådant på sista tiden. Känns som om man är lite mer utsatt i ett eget hus.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • NICU
    The Luckiest skrev 2012-11-18 20:05:34 följande:
    Någon som vet hur vanligt det är med mjölkprodukter o mjölprodukter i matlagningen i Thailand?
    De använder mycket kokosmjölk i Thailand :)
    Mamasnest skrev 2012-11-23 14:39:33 följande:
    Stort tack för alla tips! Glad Jag uppskattar verkligen att ni svarar trots att ni säkert fått svara på samma saker tidigare i tråden. Det brukar ju vara så i de här trådarna och så orkar ingen svara till slut.
    En kompis bor i Thailand under vintern så han skulle kolla upp lite hus åt oss att hyra, men är det säkert att bo så där? Tänker på att man har hört om mord, våldtäkt och sådant på sista tiden. Känns som om man är lite mer utsatt i ett eget hus.
    Jag känner mig extremt trygg när jag är i Thailand varje år. Mer trygg där än här hemma

• Jacob2008

Hallå i tråden :) är inte så värst van vid att resa så jag har inte så värst bra koll, tänkte om ni har nåt svar.
    31/12 flyger vi ner till thailand och om det nu är så att jag är gravid (svaga tester ;)) så är jag i ungefär i v.9-11 när vi är där.
    Tänker då på om nåt skulle hända eftersom det är lite smått osäkert då. Tänkte mf/blödningar. Är det reseförsäkring man bör ha då för att inte bli ruinerad av sjukvård?

• Badfantasten
    Jacob2008 skrev 2012-11-27 09:20:12 följande:
    Hallå i tråden :) är inte så värst van vid att resa så jag har inte så värst bra koll, tänkte om ni har nåt svar.
    31/12 flyger vi ner till thailand och om det nu är så att jag är gravid (svaga tester ;)) så är jag i ungefär i v.9-11 när vi är där.
    Tänker då på om nåt skulle hända eftersom det är lite smått osäkert då. Tänkte mf/blödningar. Är det reseförsäkring man bör ha då för att inte bli ruinerad av sjukvård?

Grattis till ER GRAVIDITET!!!!

Se över din försäkring och  ringer och hör vad som ingår om du är osäker!!!!.

Vår vanliga hemförsäkring har täckt alla våra sjukdomar och åkommer (låter hemskt... men vi har drabbats av en del...)

Vi åker också 31/12 från Köpenhamn, vart åker Ni ifrån?
  • Jacob2008

Tack!! :) vi åker från arlanda, ska bli så härligt!
    Vi valde ingen reseförsäkring när vi bokade, för vi tänkte att hemförsäkringen skulle räcka. Får slå en signal och kolla med dom :)
    Hur är det med flygresan, behövs det några stödstrumpor när det är så tidigt i grav?

Svar på tråden thailandstråden