• NICU

thailandstråden

Hej på er alla!

För ett par år sen startade jag tråden "Thailandstråden (för oss som reser med barn)" som är väldigt besökt under forumet "föräldrar".

Nu tänkte jag starta en tråd här inne under "resor" där vi kan diskutera allt om landet bortsett från sånt som rör "de små" och barnmat, vad som ska packas till barnen m.m.

Är det något som undrar något om utflykter, boenden m.m. kan vi fritt diskutera det här inne!

Ser fram emot att träffa fler Thailandsentusiaster!

• Svar på tråden thailandstråden
  • elinaehn

Ah jag hade aldrig hört talas om den. Undrar hur långt från patong och om den är värd resan?

• NICU
    elinaehn skrev 2012-08-08 22:17:39 följande:
    Ah jag hade aldrig hört talas om den. Undrar hur långt från patong och om den är värd resan?
    Det tar ungefär 1,5 timmar mellan flygplatsen på Phuket upp till Khao Lak, så ungefär 2 timmar skulle jag satsa på ;)
  • elinaehn

Ja just vi bodde inkhao lak i mars men har inte kollmpå var patong ligger, är det åt Khao lak hållet när man åker från flyget tro? Två timmar enkel resa för en strand känns blodigt.

• NICU
    elinaehn skrev 2012-08-09 07:05:41 följande:
    Ja just vi bodde inkhao lak i mars men har inte kollmpå var patong ligger, är det åt Khao lak hållet när man åker från flyget tro? Två timmar enkel resa för en strand känns blodigt.
    Patong ligger söder om flygplatsen på Phuket, mitt på västra sidan av Phuket :)
  • elinaehn

aha, tack! skönt med nån som har koll! just insett att jag faktiskt inte ens minns exakt datum vi ska åka. märkligt, vad är det med mig? *skyller på uppstarte på jobbet*

• NICU
    elinaehn skrev 2012-08-09 17:39:16 följande:
    aha, tack! skönt med nån som har koll! just insett att jag faktiskt inte ens minns exakt datum vi ska åka. märkligt, vad är det med mig? *skyller på uppstarte på jobbet*
    Det är inte så noga - än ;) Men när det börjar närma sig kan det ju vara bra att veta vilket datum ni ska åka ;)
  • Mme

Nu är sommarsemestern över så dags att börja drömma om vintersemestern. Bara 3 månader och 1 vecka kvar tills vi åker till Koh Chang {#emotions_dlg.flower}

• Duefigli

Hej!

Har bokat in en resa till Phuket i slutet av november/början av december och börjar bli lite orolig för vädret. Jag trodde att regnperioden brukar vara slut då, men har läst på några ställen att regnperioderna tycks flytta framåt.

Kommer vi får en mulen semester tror ni eller är det värsta vi behöver vänta oss några skurar då och då?

Någon som vet om denna årets monsun startade i tid och om den tycks "passera" enligt "schema"?

• Duefigli

Och om det är någon som har erfarenheter från Kamala så är jag supertacksam för lite tips och råd!

Och när jag ändå är på gång med frågor - denguefeber, behöver man oroa sig för det? 

• NICU

Duefigli, vädret har varit EXTREMT konstigt senaste 3-4 åren i Thailand, även i februari/mars/april när det brukar vara kruttorrt så har det regnat monsunregn, åskat och blixtrat många dagar... så numer är vädret inte att lita på någon gång under året.
    Det som dock är bra är att det ändå är VARMT ute och det håller inte på hela dagarna, ibland ett par timmar på eftermiddagen/kvällen, men det klarar man sig igenom :)

Denguefeber är något man alltid ska akta sig för, men inte vara rädd eller orolig för. Se till att skydda er mot myggorna - de är för jäkliga ibland, även om det "bara" är vanliga myggbett så blir de lätt infekterade och kliar i värmen :) Brukar köra med "OFF!" myggspray som luktar gott (orange sprayflaska som går att köpa där borta).

Svar på tråden thailandstråden