• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Bebbelycka

Men shit TS! Barn är egna individer precis som vi vuxna..
    När jag var liten fick jag pryl om jag inte gjorde det jag blev tillsagd, men jag hade ändå en egen vilja - trots att jag visste vad som väntade!! Vissa barn måste man trixa extra med helt enkelt. Man behöver inte vara en sämre förälder för att ens barn inte är som en robot och gör allt enligt instruktioner. Mina barn är helt olika - trots att de har samma regler, det kallas att ha personlighet.

• Alisa
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:19:31 följande:
    Vissa inlägg i den här tråden är rent av obehagliga. "Man måste fullfölja!" och barnet ska sitta och stirra på maten i 2 timmar för att det måste smaka. Nej, man måste inte alltid fullfölja. Det är helt okej att vara mänsklig ibland som förälder, och att förhasta sig. Att säga "du, vänta. Jag hade faktiskt fel förut." - hela himlen kommer inte att rasa ner om man gör det. Barnet kommer inte att förlora "respekt" för sin förälder, barnet kommer inte att bli ligist och tro att kusten är klar att göra vad som helst. Ni verkar uppfostra små tickande bomber som vore de kamphundar, där minsta steg från auktoriteten kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Pratar ni inte med era barn? Är ni inte människor inför dem, med fel och brister? Måste ni alltid ha rätt? Hur ska era barn lära sig att diskutera för sin sak, att veta att det är okej att ändra sig, att få pröva alla de här olika stadierna av detta "trots" som verkar så himla farligt? Nolltolerans! Jag blir helt matt bara jag läser ordet. 
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:22:21 följande:
    Och vad i hela fridens namn är det som är så jäkla allvarligt när det kommer till mat? Jag smakar verkligen inte på allt som serveras. Är jag mätt så är jag mätt. Vill jag inte ha, så vill jag inte ha. Jag behandlar både barn och vuxna med samma respekt, att de ska kunna välja när de faktiskt inte vill stoppa något i sin egen mun. I sin egen kropp. Släpp loss lite, ta inte allt så jävla allvarligt. Om man har ett avspänt förhållande till mat, där matstunden faktiskt inte innebär ångest, straff, "konsekveeeeeens" - detta patetiska ord i sammanhanget, och allmänt lidande tillsammans med en massa sura vuxna som har en massa idiotprinciper - så kanske det faktiskt blir roligt att äta också. Och till och med roligt att smaka. 
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:58:30 följande:
    Barn är dessutom högst medvetna om att de är små. De är medvetna om vilka som bestämmer i familjen, de går inte runt och försöker ta makten från sina föräldrar. Ett typiskt exempel på detta är ett så kallat CAT-test, vilket är ett projektivt test där man visar djurbilder för barn och får dem att berätta genom dessa, där en av bilderna föreställer ett lejon som sitter på en hög tron och framför lejonet sitter en liten mus. De allra flesta barn identifierar sig med musen snarare än lejonet.

www.minddisorders.com/Br-Del/Children-s-Apper...

Detta är något man bör ha med sig som förälder, barn är inga kamphundar som försöker klättra i hierarkin, som man måste kuva, domptera eller styra med järnhand. Ett litet barn som tvingas sitta och stirra på maten i timmar, kommer förmodligen att börja äta. Men det betyder inte att det är en metod som på något sätt stärker barnet, som ens får barnet att vilja äta. Detta och alla andra liknande metoder får som resultat att barnet bara känner sig ännu mindre, med en egen vilja som sakta men säkert luckras upp och förvandlas till förälderns. Det är inte något postitivt. 
    Så mkånga av dina inlägg är mycket väl formulerade och fulla av viktigt innehåll. Så jag citerar bara 
  • Tom Araya
    MalinEddie skrev 2011-10-24 22:24:30 följande:
     Skriket är den starkaste signalen barnet har att signalera att något inte känns bra så det är jäkligt illa minst sagt.
    Jäkligt illa på vilket sätt?
    Barn skriker ju ibland för att de är arga, inte får som de vill eller vill ha uppmärksamhet.
    Jag tycker inte alltid det är läge för några uppmuntrande åtgärder i sådana situationer.
  • Gunnell
    OnlyZ skrev 2011-10-24 20:43:43 följande:
    Hehe om du kände mig skulle du förstå hur fel du har, men nu gör du ju inte det så jag förstår att det lätt kan bli fel då. Men nä, någon supermamma e jag VERKLIGEN inte
    Nej, det är du VERKLIGEN inte! Du är en auktoritär förälder som inte orkar ta konflikter utan hellre utövar din makt som större och starkare. Barnet får en uppfattning om att han måste vara till lags för att duga. Är det bra tycker du?

Vad tror du budskapet är om du bänder upp munnen på ditt barn? Att "Åhh, mamma vet så mycket bättre än mig och gör det här för att vara snäll" eller "Min mamma bryr sig inte alls om mig, jag kan lika gärna ge upp för mina känslor betyder ingenting".

Du är lat och vill att dina barn ska lyda dig så att DU slipper att reda ut konflikter. Skaffa en hund att dressera istället. Sitt! Ligg! Rulla runt! 

• Tom Araya
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 22:27:13 följande:
    Ja, om du gillar makaroner och köttbullar, men inte är så värst hungrig eller sugen men kan tänka dig ta en macka så tvingar du dig själv att äta eller?
    Är man inte särskilt hungrig eller sugen kan man väl äta 3 köttbullar och en lite klick makaroner (mot normala 10 köttbullar och 3 gånger så mycket makaroner) om det nu är köttbullar och makaroner som serveras.
  • Mad as snow
    Tom Araya skrev 2011-10-25 07:26:57 följande:
    Jäkligt illa på vilket sätt?
    Barn skriker ju ibland för att de är arga, inte får som de vill eller vill ha uppmärksamhet.
    Jag tycker inte alltid det är läge för några uppmuntrande åtgärder i sådana situationer.
    Jag gissar att vi talar om spädbarn här? Där är skriket ett kommunikationsmedel som föräldern har som uppgift att svara på. Skriket är inte något dåligt beteende som ska ignoreras. Ilska eller behovet av uppmärksamhet är viktiga känslor och att ignorera dessa för att bebisen ska sluta visa dessa känslor, förstår jag inte riktigt. Varför är det något negativt att vara arg? 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Gunnell
    Tom Araya skrev 2011-10-25 07:18:33 följande:
    Det är stor skillnad på att smaka och att äta.

Jag skulle också smaka allt som barn. Så började jag också tidigt gilla mat som inte anses vanligt för barn att gilla. Jag har heller inga problem med mat idag. Äter verkligen det mesta med god aptit.
    Men det är DU det. Jag tvingades också att smaka (på dagis) och jag kan säga att jag äter fortfarande inte de rätterna jag tvingades smaka på. Kan knappt vara i samma rum som spenatsoppa. Kommer fortfarande ihåg när jag satt framför den kallnande spenatsoppan med en störd fröken som stod och vaktade mig. 
  • Gunnell
    Mad as snow skrev 2011-10-25 07:32:50 följande:
    Jag gissar att vi talar om spädbarn här? Där är skriket ett kommunikationsmedel som föräldern har som uppgift att svara på. Skriket är inte något dåligt beteende som ska ignoreras. Ilska eller behovet av uppmärksamhet är viktiga känslor och att ignorera dessa för att bebisen ska sluta visa dessa känslor, förstår jag inte riktigt. Varför är det något negativt att vara arg? 
    Määäääääh! Det är ju JOBBIGT för föräldrarna (du vet, de som bestämmer) när barnet är argt. Man vill ju ha glada snälla barn som inte visar alla jobbiga dåliga känslor. Jisses, du fattar ju ingenting du.

• Tom Araya
    BlommyNess12 skrev 2011-10-24 22:46:19 följande:
    Nej jag är nog inte så ensamen, jag har med mig det ifrån mitt föräldrahem. Om jag är bortbjuden på middag så kan jag tacka nej om jag inte är så hungrig och säga att jag redan ätit ja? Varför skulle värden bli gladare av att jag tvingade i mig mat om jag inte är sugen/hungrig?
    Hade jag bjudit någon på middag (vilket de naturligtvis vet innan) och det redan har ätit lär det vara sista gången de blir bjudna. Jag hade hellre sett att de var ärliga och sagt att de inte tycker om den rätt som serverades.

Fast hade jag bjudit någon jag inte känner så bra hade jag nog hört mig för lite så jag inte är ute och cyklar, det kan ju vara allergier och sådant.
  • Mad as snow
    Gunnell skrev 2011-10-25 07:35:27 följande:
    Men det är DU det. Jag tvingades också att smaka (på dagis) och jag kan säga att jag äter fortfarande inte de rätterna jag tvingades smaka på. Kan knappt vara i samma rum som spenatsoppa. Kommer fortfarande ihåg när jag satt framför den kallnande spenatsoppan med en störd fröken som stod och vaktade mig. 
    Det var många som var med om detta tyvärr, även om våraegna föräldrar inte använde sig av dessa metoder. 

Själv förstår jag verkligen inte behovet av att smaka på precis allt. Är man rädd att barnet kommer att bli en superkräsen vuxen som bara kan äta makaroner och korv? I sådana fall finns det bättre sätt att introducera mat på. Ett barn som lever i en familj där man tycker om mat, inte pratar negativt om mat, lagar spännande rätter tillsammans, har trevligt vid middagsbordet och respekterar varandras känslor inför maten - kommer så småningom att smaka på allt. Men det kanske får ta lite tid ibland. Rätt var det är så blir den där blodpuddingen eller fisksoppan intressant, eftersom föräldrarna gör den intressant. Barn strävar efter gemenskap, efter att känna samhörighet, och jag anser att man väcker nyfikenhet på mat genom inspiration - inte genom tvång.

Personligen skulle jag nog börja grina om jag blev tvingad att smaka på precis allt, och ändå är jag en person som faktiskt gillar det mesta och jag är inte särskilt kräsen.  
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
Svar på tråden Noll tolerans!