• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • sextiotalist

Tja, jag är nog den som har valt konflikter och se, jag har en riktig välartad tonåring ändåFlört.

Städning, eftersom vi inte anser att städningen är det absolut viktigast i hemmet, så har vi aldrig bråkat om det. Vi städar när vi känner för det.
    Mat, det är något jag aldrig bråkat om, har konflikterna i mitt barndomshem tillräckligt starka. ja, barn kan matvägra så att deras hälsa blir lidande. Nej, jag anser inte att man skall svälta barn för principens skull. Kan tillägga att vår tonåring äter mycket numera, som h*n inte åt innan, utan att vi har behövt bråka om det.
    Tandborstning, har vi nog aldrig haft några problem med.

Sedan har jag en rolig historia från IRL, en väninna till mig, hennes första barn var ett riktigt a-barn, som man inte behövde diskutera någonting med, hennes andra..... var precis tvärtom, det barnet har gett henne många gråa håstrån, men också lärt henne att bli en klokare mamma

• Mad as snow
    Tom Araya skrev 2011-10-25 08:35:34 följande:
    Jag uppfattade nog det som att det handlade om små barn, typ 3-5 år men jag kan ha missuppfattat.
    Så uppfattade inte jag det. Men även vad gäller barn i den åldern så undrar jag varför man ska ignorera ilska eller behov av uppmärksamhet? Hur känner du dig om du blir ignorerad när du är arg eller behöver bli sedd? Inte blir du gladare direkt, eller får mindre behov av uppmärksamhet. 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 07:26:57 följande:
    Jäkligt illa på vilket sätt?
    Barn skriker ju ibland för att de är arga, inte får som de vill eller vill ha uppmärksamhet.
    Jag tycker inte alltid det är läge för några uppmuntrande åtgärder i sådana situationer.
    Barn ska ha uppmärksamhet
  • MalinEddie
    Tom Araya skrev 2011-10-25 08:35:34 följande:
    Jag uppfattade nog det som att det handlade om små barn, typ 3-5 år men jag kan ha missuppfattat.
    Du missuppfattade. Inlägget jag svarade på handlade om 5-minutersmetoden.
  • Petronella01
    MikuAndSaraLi skrev 2011-10-25 08:29:47 följande:
    "Det ska ju bara göras" säger du, som om det vore så självklart.
    Du borde kanske ta i åtanke att det är levande små människor med egen, fri vilja man hanterar?
    Så nej, allt är inte "bara att göras".
    Är man en bra förälder, ger man sitt barn en fri vilja - sen får man helt enkelt jobba därifrån.
    Det är inte en kanin, utan en person.
  • HäckHäxan
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:21:08 följande:
    Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?
    Nej det är inte bara du som tycker så. Jag har heller aldrig haft några problem med det, var en kort period då hon minsann inte skulle borsta tänderna men den gick över fort, hon har såklart testat gränser osv. Senast idag kom jag orkar inte gå med tallriken till diskbänken efter frukost, nä sitt på stolen då, men jag vill ju se på en film, nej det går inte sa jag för du orkar ju inte gå från bordet till bänken, mamma du kan röja av, nej du kan själv. Hon gjorde det till slut.

Nu är hon snart fyra men när hon var ett år så hjälpte vi tex åt att plocka leksaker på rummet innan kvällsmat, dusch osv, tror mkt beror på hur man lär dom och om man gör det till en vana och inget man bara gör ibland.
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 08:33:25 följande:
    Min son har alltid något att säga om saken. Jag kör inte med despotisk barnuppfostran och tänker verkligen inte lära min son att han är maktlös.
    En dag kommer han att befinna sig i samhället på egna fötter samt på arbetsmarknaden, och han ska inte oreflekterat ta order. Jag anser att detta att bara lyda är en dålig egenskap 
    Men man måste ju ta hänsyn till barnets ålder och mognad för på det följer ju omdöme och förmåga att förstå saker på ett annat sätt.
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-24 17:10:00 följande:
    Vardagliga saker som inte kan ifrågasättas. Man måste äta för att överleva och må bra, man måste städa för att inte bli sjuk osv.. Dom sakerna kan man ju inte kompromissa om.
    Måste man städa för att inte bli sjuk?????? Precis som någon annan skrev i tråden; vi städar när vi har lust, och vi är dj-ligt friska.
  • Tom Araya
    Mad as snow skrev 2011-10-25 08:38:21 följande:
    Så uppfattade inte jag det. Men även vad gäller barn i den åldern så undrar jag varför man ska ignorera ilska eller behov av uppmärksamhet? Hur känner du dig om du blir ignorerad när du är arg eller behöver bli sedd? Inte blir du gladare direkt, eller får mindre behov av uppmärksamhet. 
    Jag menar inte att man kategoriskt ska ignorera ilska eller behov av uppmärksamhet. Det beror vad ilskan eller behovet kommer sig av.

Om jag säger att barnet ska städa sitt rum innan h*n får gå ut och leka så får inte negativa känsloyttringar hos barnet för att de inte får gå ut och leka någon uppmärksamhet från mig annat än möjligtvis någon påminnelse om städningen och att h*n själv väljer.
  • Smulpaj
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:21:08 följande:

TS: jag håller med dig. jag ger inte mina barn några valmöjligheter när det gäller sådana saker som bara ska göras. Och inte är vi för hårda för det, vi gör ju inte det för att skada våra barn så att säga .
    ★Michaela 940914★Daniel & William 960609★Emma 020119★Angelina 050809★Isabelle 110713
Svar på tråden Noll tolerans!