• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Bonanza
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:52:50 följande:
    Nej, de får inte automatiskt förmågan genom att du låter de öva.

Den intellektuella mognaden som är en förutsättning kommer gradvis.
    Färdigheter av att öva kommer gradvis.

Processen fortsätter faktiskt långt efter uppnådd myndighetsålder.
    Ursäkta, men har du barn? För när du säger att barn bara svarar "jag vill inte" och inte kan argumentera så börjar jag verkligen fundera.

Herregud, mina barn har argumenterat och diskuterat sedan de kunde prata. Det är något som kommer naturligt för dem och för alla barn jag har stött på.

Visst kanske det slutar i "jag vill inte" och skrik till sist, men det är för att man som förälder har tvingat dem dit. Ibland behövs det, ibland inte.

Men att små barn inte kan argumentera? Det var det larvigaste jag har hört!  
  • Tom Araya
    Inima skrev 2011-10-25 09:48:23 följande:
    En chef som måste tvinga sina anställda att sköta sitt jobb är ingen bra chef eller hur?
    Exakt det jag försöker säga men när det gäller barn är det visst tvång att var chef (även en god sådan) enligt vissa här.
    Det finns olika typer av chefer, så att säga att en förälder är chef säger ju inte så mycket egentligen.
    Min poäng ligger i ansvaret en chef har och att chefen förhoppningsvis nått sin position av erfarenhet och kunskap.
    Däri ligger liknelsen till föräldraskap.
  • Petronella01

Jo det gör man. Barn som fått lära sig att argumentera gör det utifrån sina förutsättningar. Jag undrar fortfarande hur gammalt ditt barn är?
  • My Girls
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:47:24 följande:
    Det är kanonbra att diskutera och komma överens. Men förvänta dig inte att ett litet barn förstår alla dina argument samt kommer med egna baserade på annat än "jag har ingen lust", den förmågan växer man in i, inget man besitter från födseln.
    Det är helt okej att försöka men när resultaten uteblir måste man ju ta till annat för att få saker att hända.

Det finns skäl till varför vi blir myndiga först vid 18 års ålder.
    Det finns skäl till att barn har s.k. målsmän, en eller två vuxna, ansvariga, oftast de biologiska föräldrarna.
    Det finns oftast även skäl till att chefen är chef.

Det finns alltid någon som har större ansvar och som som därför bestämmer lite mer än individen, någon gång måste man lära sig det.
    Barn kanske inte förstår allt från början, men ger man det chansen att föra en dialog och prata konsekvenser och ge lite praktiska exempel så förstår de ofta mer än man tror. Att borsta tänderna för att de bara SKA borstas är inte direkt en förklaring på varför det är bra att borsta tänderna. 
    De lär sig steg för steg så varför inte presentera möjligheter, ge alternativ och visa själv hur man tänkte i en viss situation, istället för att föra en monolog "Nu borstar du tänderna för att jag säger att det är bra och det måste göras, punkt!"

Jag skulle aldrig köpa allt en chef säger bara för att det är en chef utan vi för en dialog om något är oklart eller om något inte känns riktigt bra och kommer fram till en lösning som passar de flesta. Jag har haft stelbenta chefer och de håller inte särskilt länge. De får jobbet gjort, men de hade kunnat få bättre resultat med en mer vänligt inställd arbetsgrupp. 
    Har du arbetsgruppen med dig som chef är det större chans att du sitter kvar på din plats och behåller ett starkt förtroende. En chef som uppenbart visar att han står högst i hiearkin och pekar med hela handen är sällan en människa man har respekt för. 
    Så lika med en förälder som aldrig ger ett barn chansen att öppna munnen för att det förstår ändå inte vad man säger eller för att man vet bäst som vuxen.
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Kalinka
    Bonanza skrev 2011-10-25 09:57:37 följande:
    Ursäkta, men har du barn? För när du säger att barn bara svarar "jag vill inte" och inte kan argumentera så börjar jag verkligen fundera.

Herregud, mina barn har argumenterat och diskuterat sedan de kunde prata. Det är något som kommer naturligt för dem och för alla barn jag har stött på.

Visst kanske det slutar i "jag vill inte" och skrik till sist, men det är för att man som förälder har tvingat dem dit. Ibland behövs det, ibland inte.

Jag håller helt med!
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Inima
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:57:42 följande:
    Exakt det jag försöker säga men när det gäller barn är det visst tvång att var chef (även en god sådan) enligt vissa här.
    Det finns olika typer av chefer, så att säga att en förälder är chef säger ju inte så mycket egentligen.
    Min poäng ligger i ansvaret en chef har och att chefen förhoppningsvis nått sin position av erfarenhet och kunskap.
    Däri ligger liknelsen till föräldraskap.
    Så du tycker att tvång är bra?

Du har inte tänkt på vad det kan leda till i vuxen ålder om barnets barndom och uppfostran präglats av tvång?
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Petronella01

Jag tror faktiskt inte han har det. Han är så väldigt tvärsäker på hur barn kategoriskt är i olika åldrar och vad de kan och inte kan, så jag tror inte han har med barn att göra i verkligheten.
    Har frågat flera gånger hur gamla hans barn är, men får aldrig något svar.
    En teoretiker förmodligen 
  • Tom Araya
    Det kommer naturligtvis med den intellektuella mognaden samt en massa andra erfarenheter de bygger på med åldern.
    Det skulle vara intressant att ta del av den argumentationen.
  • Inima

Min son kan du argumentera. Och det låter jag honom göra och uppmuntrar det. Vi är en familj, i en familj så lyssnar man på varandra, respekterar varandra och behandlar varandra med kärlek.

Att uppmuntra tvång och noll tolerans finns inte ens på kartan i vår familj.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 09:58:55 följande:
    Jo det gör man. Barn som fått lära sig att argumentera gör det utifrån sina förutsättningar.
    Ja, självklart men förutsättningarna för argumentation är ju sämre om du inte besitter de egenskaper en äldre har. Inse begränsningarna.
Svar på tråden Noll tolerans!