OnlyZ skrev 2011-10-24 16:21:08 följande:
Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla"
Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?
Nej jag håller med dig ts. det är inget problem, men det som dom flesta tycks missa (enligt vad jag har läst) är att dom förväntar sig att barnen ska gå å göra sakerna själva, t.ex. städa rummet, det går såå mycket lättare om man hjälps åt, ibland behöver jag inte ens hjälpa, bara sitta med och finnas där i samma rum så går det som en dans. Likaså plocka undan disken efter maten, inga problem, lägga smutsen i tvätten, att hjälpa barnen plocka upp smutstvätten o följa med till tvättkorgen. Det är väl inte heller så svårt.. Mina barn klarar det galant (självklart är dom orkeslösa ibland, men då kan man säga "Kom nu så hjälps vi åt så går det jättefort så kan vi leka sen, eller kolla på bompa sen eller vad det än är som är så mycket roligare ^^ )
Så kort o gott, att vara med när barnen ska göra dessa "tråkiga" saker kan underlätta väldigt mycket för dom. :)