• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:02:08 följande:
    Det kommer naturligtvis med den intellektuella mognaden samt en massa andra erfarenheter de bygger på med åldern.
    Bonanza skrev 2011-10-25 09:57:37 följande:
    Herregud, mina barn har argumenterat och diskuterat sedan de kunde prata. Det är något som kommer naturligt för dem och för alla barn jag har stött på.
    Det skulle vara intressant att ta del av den argumentationen.
    Svaret är alltså "Nej"? Du har inga barn? Alltså sitter vi som har det och hävdar att barn lär sig argumentera på en massa kunskap och erfarenhet som du inte har? Enligt ditt eget resonemang vet vi då alltså bättre än vad du gör.
  • Tom Araya
    Petronella01 skrev 2011-10-25 10:01:37 följande:
    Jag tror faktiskt inte han har det. Han är så väldigt tvärsäker på hur barn kategoriskt är i olika åldrar och vad de kan och inte kan, så jag tror inte han har med barn att göra i verkligheten.
    Har frågat flera gånger hur gamla hans barn är, men får aldrig något svar.
    En teoretiker förmodligen 
    Totalt ovidkommande.
  • Bonanza
    Det kommer naturligtvis med den intellektuella mognaden samt en massa andra erfarenheter de bygger på med åldern.
    Bonanza skrev 2011-10-25 09:57:37 följande:
    Herregud, mina barn har argumenterat och diskuterat sedan de kunde prata. Det är något som kommer naturligt för dem och för alla barn jag har stött på.
    Du vill ha exempel på att små barn argumenterar? Oj hjälp, det gör de ju dagligen alltid. Från vilken ålder vill du ha? 2 år? 3 år? 4 år? 5 år? När menar du att argumentationen kan komma igång? 
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:05:16 följande:
    Ja, självklart men förutsättningarna för argumentation är ju sämre om du inte besitter de egenskaper en äldre har. Inse begränsningarna.
    Vad då "Förutsättningarna för argumentationen blir sämre..." Man möter barn där de befinner sig.

Jag tycker du ska vänta att argumentera tills du kan tillföra lite praktisk kunskap i ämnet. 
  • Inima
    Gå till ett dagis och lyssna.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Petronella01
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:06:18 följande:
    Totalt ovidkommande.
    Nej, det är inte totalt ovidkommande. Enligt dig kan barn inte argumentera för att de saknar den erfarenhet och kunskap som vuxna har.
    Därmed sänker du din egen argumentation, eftersom du saknar den erfarenhet och kunskap som vi som möter våra barn varje dag har, och som möter dem med en dialog istället för att peka med hela handen
  • Tom Araya

Det jag behöver veta är...

1. Vad krävs för att tänka, förstå och argumentera?

2. Är dessa förmågor fullt utvecklade vid födseln eller är det en process som löper över sisådär en 20-30 år?

Behöver jag ha barn i någon särskild ålder eller barn överhuvudtaget för att veta detta.....NEJ.

Vet jag svaren på 1 och 2.....JA

• Rockan
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:05:16 följande:
    Ja, självklart men förutsättningarna för argumentation är ju sämre om du inte besitter de egenskaper en äldre har. Inse begränsningarna.
    Så för att jag är äldre och därmed kan argumentera bättre så ska jag konsekvent köra över mina barn? Nej jag tror inte det. Det finns gott om saker där jag/vi aldrig viker oss, sen finns det andra områden som är öppna för diskussion och även en del där barnen får som de vill utan diskussion.
  • Ingen som du känner

Vill du vara fruktad, eller respekterad?

• My Girls

Men snälla P E. Ingen säger väl att barn är färdigutvecklade i tidig ålder men de lär sig med tiden, men varför ska man ändå begränsa barnen med tvång? Ge det några minuter extra och försök åtminstone skapa en dialog.

Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
Svar på tråden Noll tolerans!