• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Trident5678
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:13:48 följande:
    Det jag behöver veta är...

1. Vad krävs för att tänka, förstå och argumentera?

2. Är dessa förmågor fullt utvecklade vid födseln eller är det en process som löper över sisådär en 20-30 år?

Behöver jag ha barn i någon särskild ålder eller barn överhuvudtaget för att veta detta.....NEJ.

Vet jag svaren på 1 och 2.....JA
    Så i vilken ålder anser du att en människa kan tänka, förstå och argumentera på ett sätt som gör det värt att lyssna på vad den människan anser om saker och ting?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Bonanza

2. Är dessa förmågor fullt utvecklade vid födseln eller är det en process som löper över sisådär en 20-30 år?

Behöver jag ha barn i någon särskild ålder eller barn överhuvudtaget för att veta detta.....NEJ.

1. En hjärna. Det har barn. 

2. Nej, de utvecklas med tid. Därför kan en tjugoåring argumentera BÄTTRE än en tvååring. Men det betyder inte att en tvååring inte kan argumentera.

Klarar du av att ta till dig det här? 

Man behöver självklart inte ha barn för att förstå det här, men du uppvisar en pinsam brist på kunskap inom området och det hade du inte gjort (förhoppningsvis i alla fall) om du hade haft barn. Då hade de bevisat dig fel och vi hade inte behövt diskutera det här.

• k girl
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:20:37 följande:
    1. En hjärna. Det har barn. 

2. Nej, de utvecklas med tid. Därför kan en tjugoåring argumentera BÄTTRE än en tvååring. Men det betyder inte att en tvååring inte kan argumentera.

Klarar du av att ta till dig det här? 

Man behöver självklart inte ha barn för att förstå det här, men du uppvisar en pinsam brist på kunskap inom området och det hade du inte gjort (förhoppningsvis i alla fall) om du hade haft barn. Då hade de bevisat dig fel och vi hade inte behövt diskutera det här.

• Petronella01

Med den inställningen är det fullkomligt meningslöst att argumentera med dig eftersom ett barn och dess förmågor är betydligt mer komplext än att ticka i "Ja" eller "Nej" efter dina frågor. De flesta föräldrar vet detta, och det blir något bisarrt att vi är flera som säger att våra barn kan argumentera och du utifrån någon teoretisk idé påstår att vi har fel.

Komiskt blir det när det du anfört i hela tråden, att du i relation till barn har rätt för att du har mer erfarenhet plötsligt inte gäller när det visar sig att du faktiskt inte har mer erfarenhet (än oss) 
  • Petronella01
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:20:37 följande:

Man behöver åtminstone ha haft barn i sin närhet, för då tror jag inte man ens skulle komma på idén att påstå att barn inte kan argumentera. Sedan gör de det naturligtvis utifrån sina förutsättningar, och som du säger ser argumentationen olika ut för en tvååring och en tjugoåring
  • MikuAndSaraLi
    Tom Araya skrev 2011-10-25 09:47:24 följande:
    Det är kanonbra att diskutera och komma överens. Men förvänta dig inte att ett litet barn förstår alla dina argument samt kommer med egna baserade på annat än "jag har ingen lust", den förmågan växer man in i, inget man besitter från födseln.
    Det är helt okej att försöka men när resultaten uteblir måste man ju ta till annat för att få saker att hända.

Det finns skäl till varför vi blir myndiga först vid 18 års ålder.
    Det finns skäl till att barn har s.k. målsmän, en eller två vuxna, ansvariga, oftast de biologiska föräldrarna.
    Det finns oftast även skäl till att chefen är chef.

Det finns alltid någon som har större ansvar och som som därför bestämmer lite mer än individen, någon gång måste man lära sig det.
    Men din chef tvingar dej inte att göra som han eller hon vill.
    Gör denne det, anses det som kränkande och vidrigt.
    precis lika vidrigt som det du förespråkar och tycker är en bra metod.

Jag hoppas verkligen inte att du har barn.
    Då vore det synd om dom - då är dom antagligen så nedtryckta att dom i slutändan inte har någon egen vilja alls utan blir helt apatiska.
    Stackars dom.
  • pomola
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:21:08 följande:
    Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?
    Jag har inte läst igenom hela tråden (endast TS inlägg för att få ett hum om tongångarna). Jag är förstås inte förvånad att många skribenter inte håller med, det är ju trots allt FL-forumet vi är på ;)

Till TS vill jag skriva att jag håller helt och hållet med dig om och tycker inte alls att du är för hård.
    Vi har samma inställning och vår dotter gör också allt det där som man måste utan tjafs. Man måste ta på sig ytterkläderna när man ska gå ut, man måste borsta tänderna, man måste tvätta händerna före och efter maten, man måste sitta ner och äta när maten serveras, man måste plocka upp efter sig, ha bälte i bilen osv.
    Vår dotter är 3,5 år och har för länge sedan förstått att detta är inget man tjafsar om, man bara gör det - det går snabbt och smidigt då och alla blir glada.
    Vi har aldrig lämnat utrymme till diskussioner i dessa "måste-frågor".

Vår dotter saknar inte argumentationsteknik för det. Hon ifrågasätter och sätter sig på tvären precis som alla andra treåringar, men aldrig i de återkommande rutinerna.

Det sägs att det är svårt att lära gamla hundar sitta och det ligger säkert mycket i det uttrycket. Varför inte vara konsekvent och tydlig redan från början?
    dotter född -08
  • Tom Araya
    Bonanza skrev 2011-10-25 10:06:54 följande:
    Du vill ha exempel på att små barn argumenterar? Oj hjälp, det gör de ju dagligen alltid. Från vilken ålder vill du ha? 2 år? 3 år? 4 år? 5 år? När menar du att argumentationen kan komma igång? 
    Jag vill ha exempel på argument från tidig ålder.

Argumentationen kan komma igång så fort de kan prata precis som du säger men kvaliten på argumenten växer ju med ålder, är det verkligen något att ifrågasätta?

I början är argumenten jag vill eller jag vill inte.
    Sedan kan de börja upprepa andras argument, vilket kan låta vettigt men inget de kommit fram till själva eller kanske ens förstå. Det bara är så för att mamma har sagt det.
  • Merlot
    pomola skrev 2011-10-25 10:27:00 följande:
    Jag har inte läst igenom hela tråden (endast TS inlägg för att få ett hum om tongångarna). Jag är förstås inte förvånad att många skribenter inte håller med, det är ju trots allt FL-forumet vi är på ;)

Till TS vill jag skriva att jag håller helt och hållet med dig om och tycker inte alls att du är för hård.
    Vi har samma inställning och vår dotter gör också allt det där som man måste utan tjafs. Man måste ta på sig ytterkläderna när man ska gå ut, man måste borsta tänderna, man måste tvätta händerna före och efter maten, man måste sitta ner och äta när maten serveras, man måste plocka upp efter sig, ha bälte i bilen osv.
    Vår dotter är 3,5 år och har för länge sedan förstått att detta är inget man tjafsar om, man bara gör det - det går snabbt och smidigt då och alla blir glada.
    Vi har aldrig lämnat utrymme till diskussioner i dessa "måste-frågor".

Vår dotter saknar inte argumentationsteknik för det. Hon ifrågasätter och sätter sig på tvären precis som alla andra treåringar, men aldrig i de återkommande rutinerna.

Det sägs att det är svårt att lära gamla hundar sitta och det ligger säkert mycket i det uttrycket. Varför inte vara konsekvent och tydlig redan från början?
  • Bonanza
    Tom Araya skrev 2011-10-25 10:27:41 följande:
    Jag vill ha exempel på argument från tidig ålder.

Argumentationen kan komma igång så fort de kan prata precis som du säger men kvaliten på argumenten växer ju med ålder, är det verkligen något att ifrågasätta?

I början är argumenten jag vill eller jag vill inte.
    Sedan kan de börja upprepa andras argument, vilket kan låta vettigt men inget de kommit fram till själva eller kanske ens förstå. Det bara är så för att mamma har sagt det.
    Jag HAR JU INTE ifrågasatt att de blir BÄTTRE på att argumentera ju äldre de blir. Jag säger att de KAN från början.

Som min treåring som ville att jag skulle bära honom. Jag sa att jag inte orkade. Han sa att han ville. Jag sa nej. Han sa: "Men mamma det blåser! Vill du att jag ska blåsa bort eller?". Ett argument. Inte ett logiskt eller vuxet argument, men ett argument på ett barns nivå som han kom på själv.  

Eller en tvååring som säger "alla mammor måste ge sina barn mat" när man säger nej till en nattmacka. Eller en treåring som med argumentet "jag har vuxit!" menar att hen kan bada i den stora poolen. Eller en tvååring som säger "Om jag äter ärtorna får jag inte plats med efterrätten". Osv osv osv.

Allt det är argumentation. På barns nivå. Och det finns en miljard exempel, mina var bara såna jag kom på direkt - det finns många exempel som är mycket mer avancerade. Men nu valde jag att ta riktigt små barn som exempel.

Svar på tråden Noll tolerans!