• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • OnlyZ
    Petronella01 skrev 2011-10-26 13:18:26 följande:
    Om det är ätstörningar du vill ge ditt barn tror jag du är inne på rätt spår.

Förresten, en fråga: du säger att ingen hela tiden kan äta det den är sugen på. Det är ärligt talat ledstjärnan i min matlagning, att jag är sugen på det jag tillagar (och eftersom min son är 7 så har han något att säga till om när det gäller vad vi äter). Och NU till den faktiska frågan: menar du på fullt allvar att du ställer dig och lagar till något som varken du eller någon annan vill ha, bara för att man inte kan äta vad man är sugen på?
    Haha.. Det tror jag verkligen inte, han är mycket duktigt med maten och äter duktigt upp det han orkar, har aldrig varit några "fisk-är-inte-gott" fjomperier eller så där. 

Men är du helt seriös i din fråga? Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv ha råd att alltid äta det jag är sugen på! Har du det? Så självklart ställer jag mig och lagar mat ibland som ingen är super sugen på bara för att dryga ut i kassan.  
  • OnlyZ
    Petronella01 skrev 2011-10-26 13:20:47 följande:
    Har du som förälder alltid per automatik rätt? Oss emellan kan vi ju konstatera att det har du inte. Det har inte jag heller, och att kunna erkänna även inför barnen att man har fel är en styrka, inget annat
    Som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag ofta fel. 
    Speciellt nu när jag e gravid får jag gå o säga förlåt till min son flera ggr i veckan för att jag är så förvirrad osv.. 
  • ominte
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:24:59 följande:
    Haha.. Det tror jag verkligen inte, han är mycket duktigt med maten och äter duktigt upp det han orkar, har aldrig varit några "fisk-är-inte-gott" fjomperier eller så där. 

Men är du helt seriös i din fråga? Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv ha råd att alltid äta det jag är sugen på! Har du det? Så självklart ställer jag mig och lagar mat ibland som ingen är super sugen på bara för att dryga ut i kassan.  
    Ja, än så länge och framför dig, ja. Men vad händer när han blir större och kan käfta emot? Ska ni då sätta fast honom i stolen med kedjor och tvinga honom att äta upp?

Jag menar att om man grundlägger goda förutsättningar genom respekt och ICKE tvång så får man barn som känner tillit till sina föräldrar och till sin egna förmåga att avgöra vad som känns bäst. Inte göra det som andra (läs föräldrarna) vill och kräver.
  • OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:29:20 följande:
    Ja, än så länge och framför dig, ja. Men vad händer när han blir större och kan käfta emot? Ska ni då sätta fast honom i stolen med kedjor och tvinga honom att äta upp?

Jag menar att om man grundlägger goda förutsättningar genom respekt och ICKE tvång så får man barn som känner tillit till sina föräldrar och till sin egna förmåga att avgöra vad som känns bäst. Inte göra det som andra (läs föräldrarna) vill och kräver.
    Vi har aldrig tvingat honom att äta upp mat, e han mätt så e han mätt.. Är det mat som han inte tycker om behöver han häller inte äta. Det är helt upp till honom. Det ända jag vill är att han ska SMAKA på maten. Jag tvingar inte i han maten om han då inte tycker om den.. 
  • TheCoopers
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:32:23 följande:
    Vi har aldrig tvingat honom att äta upp mat, e han mätt så e han mätt.. Är det mat som han inte tycker om behöver han häller inte äta. Det är helt upp till honom. Det ända jag vill är att han ska SMAKA på maten. Jag tvingar inte i han maten om han då inte tycker om den.. 
    Så ni tar inte en tratt och tvingar honom ?
    I'm the me I choose to be ...
  • ominte
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:05:58 följande:
    Appropå slänga. En gång när jag hämtade saga på dagis hade hon fått två leksaker av påskharen. Vi sitter på bussen och hon är kinkig(2år). Vill springa runt och sitta på alla platser. Till slut tvingar Jag henne sitta i mitt knä. Hon tar då leksakerna och kastar, jag tar upp, hon kastar. Till slut blir jag sur och säger kastar du en gång till så Kastar jag den i soptunnan dör du vill uppenbarligen inte ha den. Hon kastar och den träffar en dam i huvudet.
    Går av bussen och går raka vägen vill soptunnan. Har ALDRIG känt mig som en så dålig mamma. Hon var helt otröstlig och panikgrät och skrek dumma mamma.
    Slutade med att jag också grät och sen gick vi in till Åhléns och hon fick välja ny leksan och jag fick säga förlåt hela den veckan, mamma gjorde fel, hon Blev arg men man slänger inte andras saker.

Får fortf ångest när jag tänker på det. Idag hade jag stoppat ner leksakerna i min väska och gett tillbaks när hon lugnat ner sig.
    Usch jag förstår dig! I stundens hetta kan jag begripa att man kan agera så (även fast jag själv aldrig skulle gått av bussen och slängt mitt barns leksak).
    Här är det planering och avledning som gäller. Mitt barn var också gnällig när vi åkte buss i den åldern, därför såg jag alltid till att hon kunde avledas, inte hade något hon kunde kasta/slås med och att hon satt i vagnen när vi åkte. Annars hoppade hon i sätena, bankade på rutorna etc.
    Starkt av dig att be om ursäkt och fundera över ditt felaktiga beteende!

Min dotter är nu 4 år och skulle aldrig acceptera att NÅGON tog hennes grejer, kastade dem eller inte respekterade henne och det som tillhör henne. Det känns väldigt bra Så klart vi har fajter om olika beteenden eller städning av leksaker som ligger överallt men de tar vi på andra sätt istället för med hot och agressivitet.
  • ominte
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:32:23 följande:
    Du skrev i det föregående inlggäet att ni SATT runt honom tills han hade smakat. Jag menar att barn kommer in i olika faser där de vill testa, visa sin egna vilja. Tex tonåren. Hur tänker ni göra då om han inte vill smaka/äta?
  • ominte
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 12:59:10 följande:
    Nä den "läxan" lärde henne nog mest att även mamma kan vara dum. Fanns inget rätt i att jag slängde dom eller att jag gick och köpte nya. Det var inte min mening att uppfostra utan jag reagerade som ett argt barn. Att jag gick och köpte nytt var för att det tycker jag man gör om man förstör andras saker.
    Heja dig!! Tänk om fler kunde vara så jordnära i sitt föräldraskap!
  • OnlyZ
    TheCoopers skrev 2011-10-26 13:33:01 följande:
    Så ni tar inte en tratt och tvingar honom ?
    Bara på somrarna när han ska få i sig vätska =) 
  • OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:36:21 följande:
    Du skrev i det föregående inlggäet att ni SATT runt honom tills han hade smakat. Jag menar att barn kommer in i olika faser där de vill testa, visa sin egna vilja. Tex tonåren. Hur tänker ni göra då om han inte vill smaka/äta?
    Ja vi alla satt kvar vid matbordet och snackade vidare med honom och varandra tills han smakade. För man kan inte tycka att något är äckligt om man inte smakat på det. 
Svar på tråden Noll tolerans!