• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • ominte
    Pia och Elna skrev 2011-10-26 13:57:30 följande:
    Skulle det vara äckligt per automatik eller? Hjärtat är bara en muskel och det smakar inte så mycket annorlunda än andra muskler man äter. Gristarm äter man rätt ofta då det är det som är skalet på en bra korv. Varför välja bort saker innan man smakar? Det är inget jag vill att mina barn ska göra.

Gällande trådstarten önskade jag att min dotter lyssnade på mig men det gör hon inte det är en ständig kamp och jag får noga tänka efter vilka strider jag tar. Hon plockar inte undan och springer ofta iväg när vi ska klä på henne och jag vet faktiskt inte hur man får en 1,5 åring att lyssna och lyda. Jag låter henne hållas om det inte är viktigt och hoppas att man kan kommunicera bättre med henne när hon är äldre.
    Ja, enligt många är det äckligt per automatik. Det var därför jag tog de som exempel. För att folk ska inse dumheten i att tvinga sina barn att äta något de själva aldrig skulle stoppa i sig. Eller tvinga dem att äta och smaka allt DE gillar bara för att de råkar ha de preferenserna.

Vissa saker äter jag INTE och vill inte ens smaka på. Varför ska barn (min dotter) behöva smaka på det HON inte vill? Det är som att säga "jag struntar i din åsikt, du SKA smaka för att JAG vill det".
  • Rockan

Min lillasyster har vägrat äta hästkött så länge jag kan minnas. Samma sak där, det spelar ingen roll för henne hur det smakar för hon äcklas av att det är häst.

• ominte
    Pia och Elna skrev 2011-10-26 13:57:30 följande:
    Skulle det vara äckligt per automatik eller? Hjärtat är bara en muskel och det smakar inte så mycket annorlunda än andra muskler man äter. Gristarm äter man rätt ofta då det är det som är skalet på en bra korv. Varför välja bort saker innan man smakar? Det är inget jag vill att mina barn ska göra.

Gällande trådstarten önskade jag att min dotter lyssnade på mig men det gör hon inte det är en ständig kamp och jag får noga tänka efter vilka strider jag tar. Hon plockar inte undan och springer ofta iväg när vi ska klä på henne och jag vet faktiskt inte hur man får en 1,5 åring att lyssna och lyda. Jag låter henne hållas om det inte är viktigt och hoppas att man kan kommunicera bättre med henne när hon är äldre.
    Jag tycker du ska börja med att ta bort ordet "lyda" ur din vokabulär så kanske det funkar bättre med era rutiner.
  • Pia och Elna
    ominte skrev 2011-10-26 14:02:40 följande:
    Ja, enligt många är det äckligt per automatik. Det var därför jag tog de som exempel. För att folk ska inse dumheten i att tvinga sina barn att äta något de själva aldrig skulle stoppa i sig. Eller tvinga dem att äta och smaka allt DE gillar bara för att de råkar ha de preferenserna.

Vissa saker äter jag INTE och vill inte ens smaka på. Varför ska barn (min dotter) behöva smaka på det HON inte vill? Det är som att säga "jag struntar i din åsikt, du SKA smaka för att JAG vill det".
    Men barn har inte förutfattade meningar det är något man lär sig. Så för ett barn är det ingen skillnad och det är därför man ser till att barn smakar och förklarar om mat m.m. I vår familj jagar min man och vi ser till att ta vara på allt ätligt på djuret och vill inte att djur ska dö i onödan och värnar om var mat kommer ifrån. Detta är något vi kommer berätta för våra barn och det kommer bli helt naturligt för dem att äta inälvsmat.
  • HäckHäxan
    TheCoopers skrev 2011-10-26 10:33:51 följande:
    men jag tycker itne du gjorde fel som kastade leksaken .

Det finns INGEN som är en super mamma eller super pappa även om de tror de själv
    Det tycker inte jag heller, jag hade också slängt den och jag hade inte gått och köpt någon ny leksak heller. Däremot så hade ja kanske nästa gång bara tagit ifrån henne den, förmodligen hade jag gjort det redan när mitt barn började kasta leksaker på bussen.

Nej jag är ingen supermamma alls, bara en helt vanlig mamma med bra och dåliga dagar.
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • Rockan
    Pia och Elna skrev 2011-10-26 14:07:16 följande:
    Men barn har inte förutfattade meningar det är något man lär sig. Så för ett barn är det ingen skillnad och det är därför man ser till att barn smakar och förklarar om mat m.m. I vår familj jagar min man och vi ser till att ta vara på allt ätligt på djuret och vill inte att djur ska dö i onödan och värnar om var mat kommer ifrån. Detta är något vi kommer berätta för våra barn och det kommer bli helt naturligt för dem att äta inälvsmat.
    Självklart är det bra om man smakar på maten, men frågan är mest hur man får barn att smaka och var man drar gränsen för vilka metoder som är okej.

Vi erbjuder, visar att vi tycker det är gott och uppmuntrar. Vi tvingar inte, vi tjatar inte och vi sitter inte och väntar ut vårt barn om hon inte vill. Oftast smakar hon, och oftast äter hon, men hon är också ett barn, vilket innebär att det hon fullkomligt älskade igår kan hon tycka är uräckliga idag. Och det är okej.
  • Aoife

Våra har fått smaka på maten. Inget tvång men jag har inte lagat 17 andra rätter utan serverar det jag lagat.
    Det enda som våra inte äter är surströmming vilket kanske inte är så konstigt.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • ominte
    Pia och Elna skrev 2011-10-26 14:07:16 följande:
    Nej de har inga förutfattade meningar men barn kan känna avsmak pga lukt eller färg. Är inte det ett argument som är gott nog?
    Din man jagar, andra har egna trädgårdar med egna frukter och grönsaker. Betyder det att barnen MÅSTE äta det som föräldrarna erbjuder?
  • HäckHäxan
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:45:43 följande:
    Ja vi alla satt kvar vid matbordet och snackade vidare med honom och varandra tills han smakade. För man kan inte tycka att något är äckligt om man inte smakat på det. 
    Jo det kan man, jag tycker lukten av lever är äcklig, jag skulle aldrig stoppa det i min mun, för så äckligt tycker jag det smakar. Man kan faktiskt få avsmak för saker även om man är barn, min avsmak för lever är knappas ny, den hade jag redan som litet barn. Bara poängterar att det faktiskt är möjligt.

Sen tycker jag väl också att de är bra att smaka och jag försöker få min dotter att smaka innan hon dömer ut något, men om hon smakar om aldrig så lite och ändå menar att hon inte tycker om det, så behöver hon inte äta det.

Hon är tex blodpudding med jordgubbssylt på och jag med lingonsylt, hon tycker lingon är äckligt. Kanske kommer det ändras kanske inte, men jag tänker inte tvinga i henne lingonsylt bara för att jag gillar det
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • ominte
    Rockan skrev 2011-10-26 14:12:36 följande:
    Vi erbjuder, visar att vi tycker det är gott och uppmuntrar. Vi tvingar inte, vi tjatar inte och vi sitter inte och väntar ut vårt barn om hon inte vill. Oftast smakar hon, och oftast äter hon, men hon är också ett barn, vilket innebär att det hon fullkomligt älskade igår kan hon tycka är uräckliga idag. Och det är okej.
    Exakt så är det hos oss också. Vill hon inte så får det vara. Ofta blir det intressant nästa gång om det är avdramatiserat sedan innan. Och gillar hon verkligen inte kött eller vad det nu kan vara, ja då slipper hon. Vi gör ingen affär av det.
Svar på tråden Noll tolerans!