• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Charlotte 501
    OnlyZ skrev 2011-10-24 16:21:08 följande:
    Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?
    Det jag reagerade mest på var det här med äta delen.. Förmodligen har du glidit på en räkmacka hela tiden av din mammaroll för i mitt hushåll matvägras det titt som tätt. Och då är min fråga till dig, eftersom det är vardagliga saker som bara ska göras, ska jag "shove it down her throat"?

Jag blir så fruktansvärt irriterad och besviken på mammor som bara antar att alla barn är likadana, bara för du har det enkelt borde ingen annan ha det svårt! Bortskämd och naiv är du, och jag tycker inte att du ska vädra denna åsikt på det där sättet! 
  • stor och liten
    Charlotte 501 skrev 2011-10-25 23:31:24 följande:
    Det jag reagerade mest på var det här med äta delen.. Förmodligen har du glidit på en räkmacka hela tiden av din mammaroll för i mitt hushåll matvägras det titt som tätt. Och då är min fråga till dig, eftersom det är vardagliga saker som bara ska göras, ska jag "shove it down her throat"?

Jag blir så fruktansvärt irriterad och besviken på mammor som bara antar att alla barn är likadana, bara för du har det enkelt borde ingen annan ha det svårt! Bortskämd och naiv är du, och jag tycker inte att du ska vädra denna åsikt på det där sättet! 
  • My Girls
    Tom Araya skrev 2011-10-25 19:37:17 följande:
    Men allt är inte logiskt och behöver inte vara det. Man behöver inte förstå allt, inte ens vi vuxna gör det, ibland räcker det att veta att så här är det.
    Allt är inte logiskt, men man behöver inte svälja allt som inte är det heller. Man måste väl få ha rätt att ifrågasätta och kritisera. Bara för att föräldern/chefen säger en sak så innebär det inte att det är så. Ens eget sätt är inte alltid det enda rätta.
    Tom Araya skrev 2011-10-25 19:21:45 följande:
    Läsning är en klart mer komplex färdighet än att borsta tänderna, i synnerhet om det är jag som borstar nämnda tänder, då är det ju bara att gapa, något de borde vara vant vid sedan de fick sina tänder.
    När de så småningom borstar själv har det varit med om hur det går till massor av gånger.
    Ja det är skillnad däremellan, det kan jag hålla med om, men det känns så stressat. "Jag har inte tid, ork, lust att vänta medan du provar borsta tänderna" "Jag orkar inte vänta när du lägger dig. Inom fem minuter, annars släcker jag lyset" Fostrar man eller skrämmer man barnet till tystnad? Rutiner behövs, ja, men måste man följa allt slaviskt? 
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Tom Araya
    My Girls skrev 2011-10-26 01:22:53 följande:
    Allt är inte logiskt, men man behöver inte svälja allt som inte är det heller. Man måste väl få ha rätt att ifrågasätta och kritisera. Bara för att föräldern/chefen säger en sak så innebär det inte att det är så. Ens eget sätt är inte alltid det enda rätta.
    Läsning är en klart mer komplex färdighet än att borsta tänderna, i synnerhet om det är jag som borstar nämnda tänder, då är det ju bara att gapa, något de borde vara vant vid sedan de fick sina tänder.
    När de så småningom borstar själv har det varit med om hur det går till massor av gånger.
    Absolut inte men det finns många situationer där argument som presteras av ett barn på 2-5 år inte riktigt duger.
    Ja det är skillnad däremellan, det kan jag hålla med om, men det känns så stressat. "Jag har inte tid, ork, lust att vänta medan du provar borsta tänderna" "Jag orkar inte vänta när du lägger dig. Inom fem minuter, annars släcker jag lyset" Fostrar man eller skrämmer man barnet till tystnad? Rutiner behövs, ja, men måste man följa allt slaviskt? 
    Nu förutsatte väl jag också att det i exemplet inte handlade om första gången.
    Den allra första gången får ju allt naturligtvis ta mer tid.

Om barnet trilskas med tandborstningen så att det tar 30 min istället för 5. Då säger jag till 30 min tidigare om tandborstning, räcker inte ens den tiden får godnattsaga utebli.
    Barnet kommer då att inse att mer effektiv tandborstning ger tid över till saga och längre tv-tittande.
  • My Girls
    YezzCorner skrev 2011-10-25 17:12:24 följande:
    Uppenbart är i alla fall att det är svårt att tolka text.

Vi har i princip inga strider eftersom vi har försökt rätta in tider för läggning etc så att de hamnar när barnen brukar vara hungriga och trötta etc. Våra barn ÄR inte hungriga på kvällen eftersom vi äter betydligt senare än gemene man för det mesta. Våra barn ÄR som regel trötta på kvällen när det är sovdags, för vi har anpassat aktiviteterna efter att de ska vara trötta och de kommer till ro genom att vi gör vissa saker i ungefär samma ordning och vid samma tid. Inte så att vi sitter och läser saga eller så, men först äter vi middag, sen leker man en stund allihop, sen badas det och så är det en liten stunds tv, sen tandborstning och sovdags. Väldigt simpelt. Och väldigt effektivt. Eftersom vi började använda oss av "konceptet" att inte ge valmöjligheter i tid och otid och att belöna de gånger man slapp tjata och barnet gör som man vill direkt, så är det så gott som problemfritt eftersom det är något som hängt med sedan barnen var mycket små.

Mitt sätt är inte ultimat för alla, det tänker jag inte hävda. Men jag är övertygad om att vi har haft mycket gratis i och med hur vi agerat. Men man måste hålla den konsekventa linjen fullt ut några gånger innan det har effekt, och sen flyter det på, i alla fall har det varit så för mig. Och det passar inte alla. Så enkelt är det. Jag accepterar andras sätt, och jag förväntar mig att andra ska acceptera mitt sätt..trots allt är det slutmålet som är det väsentliga, eller hur? Glada, harmoniska barn och så få strider som möjligt eftersom de sliter på hela familjen.
    Jag tolkar texten alldeles utmärkt, men du undviker mina frågor om vad du skulle göra om "strid" uppstod? Ingen regel utan undantag. Jag undrar helt enkelt över hur du skulle hantera ett barn som kommer på att h*n är lite mer hungrig och har svårt att sova. Släcka lampan eller göra ett undantag? 
    Ditt sätt är verkligen inte ultimat för alla för jag kan för allt i världen inte förstå nyttan med att lyda blint utan minsta diskussion. Vad tillför det? Sakerna blir gjorda, men känner de förtroende för en förälder som pekar med hela handen? Vad händer om barnet växer upp och springer iväg på fest som tonåring och råkar bli för full? Vågar denne ringa hem? 
    Jag vet många föräldrar med väluppfostrade/kuvade barn som skryter om deras lydiga barn, men i grund och botten beror det inte på trygghet utan kan skapa en känsla av att ständigt vilja behaga, att inte vara till besvär, inte dela med sig av sina känslor för ingen orkar lyssna, eller ingen bryr sig för det är inte så det ska vara.

Det finns så många fel i den sortens uppfostran bara man skrapar på ytan. Jag tror inte vi förstår varandra ändå hur jag än sitter och skriver, för tvärtom får jag känslan att de med mer fri uppfostran inte har regler eller gränser öht och då duggar ju missförstånden tätt.
    Jag accepterar ditt sätt om barnen är genuint lyckliga och inte visar en fasad utåt.
  • My Girls

Får känslan av att ni tror att bara för att man diskuterar och resonerar med sitt barn så har man inga gränser öht. För sena timmar...nåväl

------------------------

Tom Araya skrev 2011-10-26 01:31:12 följande:
    Absolut inte men det finns många situationer där argument som presteras av ett barn på 2-5 år inte riktigt duger.
    Man behöver ju inte skapa en diskussion kring allt, men visa att man lyssnar eller åtminstone är beredd på att lyssna. Självklart resonerar barn på sitt sätt och vuxna på sitt, men inget är ju egentligen fel, eller något som bör nonchaleras
    Nu förutsatte väl jag också att det i exemplet inte handlade om första gången.
    Den allra första gången får ju allt naturligtvis ta mer tid. Då är jag med. 

Om barnet trilskas med tandborstningen så att det tar 30 min istället för 5. Då säger jag till 30 min tidigare om tandborstning, räcker inte ens den tiden får godnattsaga utebli.
    Barnet kommer då att inse att mer effektiv tandborstning ger tid över till saga och längre tv-tittande.
    Alla barn testar ju gränser men då är du ju inte alls så stelbent ändå för du ger ju ända alternativ. Man kan tro på en del att de kör ner borsten i halsen och sen är det marsch i säng oavsett om barnet är trött eller inte. Jag är nöjd när barnet får göra sin röst hörd, att deras ord vägs in och att de får känna att deras ord är minst lika viktiga, hur fel de än har. Sen om de gör rätt eller fel...tja, så länge man för en dialog och klarar av att ta sig tid om man stöter på motstånd och inte bara kör med "Har jag sagt så så är det så...." Lite mer substans bakom får det gärna vara. 

• alanbanks

Jag har alltid fått höra vad som är rätt och fel, och även om konsekvenserna inte var så hemska är jag fortfarande jätterädd för att göra fel, både inför föräldrar och vänner. Behöver konstant bekräftelse på att mina val inte är dumma. Hade faktiskt önskat att jag var lite mer äventyrlig, men...

• ahlcec

Alltså, jag testade det där med att kasta leksaker en gång för att June minsju och dar skulle lära sig städa. Världens bråk och sen tog jag en säck och la hennes grejer i. June bara YYYL SKRIK och ångrade sig skitmycket men jag var liksom helt förblindad och bara Jamen nu blir det såhär förstår du, nu kanske du lärt dig städa.
    Iallafall, jag kastade såklart inte hennes grejer utan gömde säcken. Summan av kardemumman blev såhär förstår ni: jag fick lov att be om ursäkt, vi städade tillsammans, hon fick tillbaka sina grejer. Jag fick be om ursäkt igen för min överreaktion. Vi fick prata om att föräldrar ibland gör dumheter.
    June städar fortfarande inte rummet med mindre än att jag tjatar en hel dag.
    Men jag lärde mig nåt om mig själv den där kasta-grejorna-dagen, så en helt onyttig läxa var det väl kanske inte.

Alltså har man bara erfarenhet av ett barn som är på ett vis kan det ibland vara svårt att se liksom hur barn vara på andra sätt än ens eget. Och om ens egen unge är skitbra på att äta upp maten varje dag är det klart att det är lätt att tycka att det ju bara är att..

• Petronella01
    Kalinka skrev 2011-10-25 20:46:59 följande:
    Då undrar jag: Har de GLÖMT hur det är att vara tonåring?
    Tycker folk verkar ha glömt ATT de varit barn och tonåringar öht. Det är bara att peka med handen så får man som man vill. Ingen inlevelseförmåga eller någonting
  • HäckHäxan
    Mad as snow skrev 2011-10-24 22:22:21 följande:
    Och vad i hela fridens namn är det som är så jäkla allvarligt när det kommer till mat? Jag smakar verkligen inte på allt som serveras. Är jag mätt så är jag mätt. Vill jag inte ha, så vill jag inte ha. Jag behandlar både barn och vuxna med samma respekt, att de ska kunna välja när de faktiskt inte vill stoppa något i sin egen mun. I sin egen kropp. Släpp loss lite, ta inte allt så jävla allvarligt. Om man har ett avspänt förhållande till mat, där matstunden faktiskt inte innebär ångest, straff, "konsekveeeeeens" - detta patetiska ord i sammanhanget, och allmänt lidande tillsammans med en massa sura vuxna som har en massa idiotprinciper - så kanske det faktiskt blir roligt att äta också. Och till och med roligt att smaka. 
    Du är så grym och klok och jag känner mig ofta som en odör i vinden i din närhet!

Men jag håller med, förklarade för min dotter att jag tänkte laga fläsklägg med rotmos, varpå hon säger, mamma jag gillar inte rotmos, vi åt det på dagis, jaha, men var fläsket gott, ja svarar hon, okej vad bra, du får potatismos till istället då, superbra mamma blir svaret.

Jag tvingar inte i någon mat, jag minns än idag alla min mornar när mamma skulle få mig att äta havregrymsgröt och jag fick sitta där och inte lämna bordet fören den var slut, hur jag höll på att kräkas och grät spelade ingen som helst roll, det vill jag aldrig göra mot någon annan.
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
Svar på tråden Noll tolerans!