YezzCorner skrev 2011-10-25 17:12:24 följande:
Uppenbart är i alla fall att det är svårt att tolka text.
Vi har i princip inga strider eftersom vi har försökt rätta in tider för läggning etc så att de hamnar när barnen brukar vara hungriga och trötta etc. Våra barn ÄR inte hungriga på kvällen eftersom vi äter betydligt senare än gemene man för det mesta. Våra barn ÄR som regel trötta på kvällen när det är sovdags, för vi har anpassat aktiviteterna efter att de ska vara trötta och de kommer till ro genom att vi gör vissa saker i ungefär samma ordning och vid samma tid. Inte så att vi sitter och läser saga eller så, men först äter vi middag, sen leker man en stund allihop, sen badas det och så är det en liten stunds tv, sen tandborstning och sovdags. Väldigt simpelt. Och väldigt effektivt. Eftersom vi började använda oss av "konceptet" att inte ge valmöjligheter i tid och otid och att belöna de gånger man slapp tjata och barnet gör som man vill direkt, så är det så gott som problemfritt eftersom det är något som hängt med sedan barnen var mycket små.
Mitt sätt är inte ultimat för alla, det tänker jag inte hävda. Men jag är övertygad om att vi har haft mycket gratis i och med hur vi agerat. Men man måste hålla den konsekventa linjen fullt ut några gånger innan det har effekt, och sen flyter det på, i alla fall har det varit så för mig. Och det passar inte alla. Så enkelt är det. Jag accepterar andras sätt, och jag förväntar mig att andra ska acceptera mitt sätt..trots allt är det slutmålet som är det väsentliga, eller hur? Glada, harmoniska barn och så få strider som möjligt eftersom de sliter på hela familjen.
Jag tolkar texten alldeles utmärkt, men du undviker mina frågor om vad du skulle göra om "strid" uppstod? Ingen regel utan undantag. Jag undrar helt enkelt över hur du skulle hantera ett barn som kommer på att h*n är lite mer hungrig och har svårt att sova. Släcka lampan eller göra ett undantag?
Ditt sätt är verkligen inte ultimat för alla för jag kan för allt i världen inte förstå nyttan med att lyda blint utan minsta diskussion. Vad tillför det? Sakerna blir gjorda, men känner de förtroende för en förälder som pekar med hela handen? Vad händer om barnet växer upp och springer iväg på fest som tonåring och råkar bli för full? Vågar denne ringa hem?
Jag vet många föräldrar med väluppfostrade/kuvade barn som skryter om deras lydiga barn, men i grund och botten beror det inte på trygghet utan kan skapa en känsla av att ständigt vilja behaga, att inte vara till besvär, inte dela med sig av sina känslor för ingen orkar lyssna, eller ingen bryr sig för det är inte så det ska vara.
Det finns så många fel i den sortens uppfostran bara man skrapar på ytan. Jag tror inte vi förstår varandra ändå hur jag än sitter och skriver, för tvärtom får jag känslan att de med mer fri uppfostran inte har regler eller gränser öht och då duggar ju missförstånden tätt.
Jag accepterar ditt sätt om barnen är genuint lyckliga och inte visar en fasad utåt.