ominte skrev 2011-10-26 14:19:32 följande:
Min dotter säger ofta vid matbordet "man måste smaka på allt" fast ingen av oss nånsin har yppat de orden

Hon har väl fått med det från dagis antar jag.. Däremot säger vi (jag) att nej det måste man inte, man får smaka och äta det man själv vill.
Jag kan inte komma på att jag någonsin sagt så heller, däremot vet jag att jag sagt att man inte skall vara rädd för att smaka på nya saker, ibland älskar man det och ibland tycker man inte om det alls
Min säger ofta att hon inte vill prata med folk hon inte känner igen, något jag tänkte dra upp med dagis och kolla om de sagt där, för det är inte okej alls i min värld, jag vägrar lära mitt barn att främlingar är farliga.
Jag tror inte på att tvinga, ibland måste man ju dra gränser, tex blev min dotter av med sin fria tillgång till tuschpennor på sitt rum efter att hon och kusinen målat, vilket jag egentligen tror var kusinen, men då fick hon inte ha dem på rummet mer. Men egentligen så har min dotter lärt sig städa genom att jag städade upp på hennes rum innan det var dags att sova redan när hon var liten, sen hjälptes vi åt och så gör vi idag också. Samma med mat är hon mätt så är hon mätt.
Nu skall jag dock bege mig av och hämta henne. Ha de gott.