• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • ominte
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:45:43 följande:
    Ja vi alla satt kvar vid matbordet och snackade vidare med honom och varandra tills han smakade. För man kan inte tycka att något är äckligt om man inte smakat på det. 
    Kan man väl? MÅSTE man smaka kohjärta eller gristarm innan man kan säga att man inte vill ha det nånsin mer?
  • Petronella01
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:24:59 följande:
    Men är du helt seriös i din fråga? Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv ha råd att alltid äta det jag är sugen på! Har du det? Så självklart ställer jag mig och lagar mat ibland som ingen är super sugen på bara för att dryga ut i kassan.  
    Ja, jag är helt seriös. Men jag kanske inte har så dyr smak då.
  • ominte

Så klart det är trevligare att som förälder få bekräftelse på att barnet lyssnar på en, genom att det gör som man vill. Det kan nog för många kännas som en god prestation och bekräftelse på att man har lyckats i sitt föräldraskap. Eller så kan man respektera att barnet verkligen inte vill smaka på nåt det tycker verkar otrevligt och låta saken bero.

• OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:50:51 följande:
    Kan man väl? MÅSTE man smaka kohjärta eller gristarm innan man kan säga att man inte vill ha det nånsin mer?
    Men orka överdriva! Mat som vi äter till vardags. Jag lagar inte hjärta och hjärna. Jag lagat god vanlig mat som är värd att smakas på.. Annan mat som kan vara läskig är en helt annan sak. Tex om det e jätte starkt, det behöver han inte smaka på om man inte vill, jag brukar ju inte laga jätte stark mat så men om man e ute och äter eller om jag eller sambon har extra chili på våran mat. Vi va ute och åt wook som hade mini bläckfiskar i och det behövde han inte smaka på för det ser ju lite läskigt ut, men han ville smaka ändå.. Osv
  • ominte
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:55:08 följande:
    Men orka överdriva! Mat som vi äter till vardags. Jag lagar inte hjärta och hjärna. Jag lagat god vanlig mat som är värd att smakas på.. Annan mat som kan vara läskig är en helt annan sak. Tex om det e jätte starkt, det behöver han inte smaka på om man inte vill, jag brukar ju inte laga jätte stark mat så men om man e ute och äter eller om jag eller sambon har extra chili på våran mat. Vi va ute och åt wook som hade mini bläckfiskar i och det behövde han inte smaka på för det ser ju lite läskigt ut, men han ville smaka ändå.. Osv
    Jamen man ska väl vara konsekvent enligt din modell? Ok, ta ett enklare exempel: lever eller kalvsylta.
  • Pia och Elna
    ominte skrev 2011-10-26 13:50:51 följande:
    Skulle det vara äckligt per automatik eller? Hjärtat är bara en muskel och det smakar inte så mycket annorlunda än andra muskler man äter. Gristarm äter man rätt ofta då det är det som är skalet på en bra korv. Varför välja bort saker innan man smakar? Det är inget jag vill att mina barn ska göra.

Gällande trådstarten önskade jag att min dotter lyssnade på mig men det gör hon inte det är en ständig kamp och jag får noga tänka efter vilka strider jag tar. Hon plockar inte undan och springer ofta iväg när vi ska klä på henne och jag vet faktiskt inte hur man får en 1,5 åring att lyssna och lyda. Jag låter henne hållas om det inte är viktigt och hoppas att man kan kommunicera bättre med henne när hon är äldre.
  • OnlyZ
    Petronella01 skrev 2011-10-26 13:52:17 följande:
    Ja, jag är helt seriös. Men jag kanske inte har så dyr smak då.
    Hade jag fått välja skulle jag äta färsk fisk varje dag och fina färska grönsaker. Rejäla köttbitar med hemma slagen beasås osv, har varken råd eller lust att stå och laga sånt.. 
  • OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:57:23 följande:
    Jamen man ska väl vara konsekvent enligt din modell? Ok, ta ett enklare exempel: lever eller kalvsylta.
    Kalvsylta tycker han om.. Lever har ja inte tillagat, men han tycker om leverpastej =P

• Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-26 13:45:43 följande:
    Ja vi alla satt kvar vid matbordet och snackade vidare med honom och varandra tills han smakade. För man kan inte tycka att något är äckligt om man inte smakat på det. 
    Klart man kan. Jag har inte ätit blodpudding sen jag var 5 år eftersom jag redan då blev äcklad av innehållet. Det spelar ingen roll hur det smakar, jag klarar inte av det ändå.

Eller räcker det om man har smakat en gång i livet?
  • OnlyZ

Men nu ska jag bege mig att hämta min son på dagis, till middag blir det rå fisk, sushi, som vi alla älskar! =)  I den här familjen iallafall =) 
    Ha det fin fint!! 

Svar på tråden Noll tolerans!