• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Aoife
    Naoko skrev 2011-10-25 15:21:22 följande:
    Det är ju när man inte kommer med en massa ologiska straff som man faktiskt låter barnen ta de egentliga konsekvenserna av sitt agerande. De lär sig att "gör jag såhär blir jag straffad om mamma ser" och sedan när makten att straffa inte längre finns kvar (för de flesta växer upp) så blir det "fritt fram", då kanske de måste börja ända från början och upptäcka vad den verkliga konsekvensen är och ibland upptäcker de den aldrig. 

På sätt om vis är det ju egentligen samma sak som att curla -den verkliga konsekvensen försvinner och allt beror bara på föräldrarnas hot.
    Klokt formulerat.
    Det går att hota sig gredelin men det löser inte problemet. Barnet måste förstå varför beteendet är ett problem och varför man inte vill att de ska göra så.
    Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Petronella01
    TheCoopers skrev 2011-10-26 10:33:51 följande:
    men jag tycker itne du gjorde fel som kastade leksaken .

Det finns INGEN som är en super mamma eller super pappa även om de tror de själv
    Utgår från att man även slänger dina saker om du beter dig dumt. Kanske maken efter ett gräl bestämmer sig för att slänga din dator?

Uppfostran som inkluderar hämnd är nada värd i mina ögon 
  • Mrs Ray

OnlyZ: Hur menar du då att du går tillväga? Hur tvingar du ditt barn att göra sånt som det inte vill - eller är dina barn som små änglar? Trycker du ner maten i halsen om barnet vägrar äta? Eller har du inga barn ännu, kanske? Klart man inte ska curla sina barn, men den som aldrig har upplevt att barnet vill något annat än föräldern, ja finns såna föräldrar ens...?

• OnlyZ

När min son va liten och inte ville smaka på maten så satt vi runt bordet tills han gjorde det. Förklarade om och om igen att han behöver bara smaka och om han inte tycker att det är gott så är det ju en annan sak, men smaka är något man alltid ska göra, man kan inte välja att inte äta maten bara för att den inte passar för tillfället. Ingen människa, vuxen som barn, kan hela tiden äta det man är sugen på. 

• Thomas 66
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:05:58 följande:
    Appropå slänga. En gång när jag hämtade saga på dagis hade hon fått två leksaker av påskharen. Vi sitter på bussen och hon är kinkig(2år). Vill springa runt och sitta på alla platser. Till slut tvingar Jag henne sitta i mitt knä. Hon tar då leksakerna och kastar, jag tar upp, hon kastar. Till slut blir jag sur och säger kastar du en gång till så Kastar jag den i soptunnan dör du vill uppenbarligen inte ha den. Hon kastar och den träffar en dam i huvudet.
    Går av bussen och går raka vägen vill soptunnan. Har ALDRIG känt mig som en så dålig mamma. Hon var helt otröstlig och panikgrät och skrek dumma mamma.
    Slutade med att jag också grät och sen gick vi in till Åhléns och hon fick välja ny leksan och jag fick säga förlåt hela den veckan, mamma gjorde fel, hon Blev arg men man slänger inte andras saker.

Får fortf ångest när jag tänker på det. Idag hade jag stoppat ner leksakerna i min väska och gett tillbaks när hon lugnat ner sig.
    Är det fel att vara konsekvent ? Vad tror du att signalen blir när man går och köper en ny?
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-26 12:13:54 följande:
    När min son va liten och inte ville smaka på maten så satt vi runt bordet tills han gjorde det. Förklarade om och om igen att han behöver bara smaka och om han inte tycker att det är gott så är det ju en annan sak, men smaka är något man alltid ska göra, man kan inte välja att inte äta maten bara för att den inte passar för tillfället. Ingen människa, vuxen som barn, kan hela tiden äta det man är sugen på. 
    Just mat är en sån konflikt som jag aldrig skulle ta eftersom jag inte tror man tjänar på det i längden. Uppmuntra att smaka, absolut, men jag skulle inte tjata eller vänta ut ett barn som inte vill (lika lite skulle jag ställa mig och laga ny, speciell mat till barnet).
  • OnlyZ
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:05:58 följande:
    Appropå slänga. En gång när jag hämtade saga på dagis hade hon fått två leksaker av påskharen. Vi sitter på bussen och hon är kinkig(2år). Vill springa runt och sitta på alla platser. Till slut tvingar Jag henne sitta i mitt knä. Hon tar då leksakerna och kastar, jag tar upp, hon kastar. Till slut blir jag sur och säger kastar du en gång till så Kastar jag den i soptunnan dör du vill uppenbarligen inte ha den. Hon kastar och den träffar en dam i huvudet.
    Går av bussen och går raka vägen vill soptunnan. Har ALDRIG känt mig som en så dålig mamma. Hon var helt otröstlig och panikgrät och skrek dumma mamma.
    Slutade med att jag också grät och sen gick vi in till Åhléns och hon fick välja ny leksan och jag fick säga förlåt hela den veckan, mamma gjorde fel, hon Blev arg men man slänger inte andras saker.

Får fortf ångest när jag tänker på det. Idag hade jag stoppat ner leksakerna i min väska och gett tillbaks när hon lugnat ner sig.
    Jag kan förstå att man i stundens hetta blir så där arg, det är inte lätt, för det bästa hade varit att du bara la undan dom på en gång, men eftersom du slängde dom, kan du verkligen inte gå och köpa nya sen! Vad ger det henne för intryck. I sånna fall måste man stå på sig för dom valen man gör, därför är det viktigt att man "väljer rätt fight" som man säger..
  • Rockan
    OnlyZ skrev 2011-10-26 12:24:58 följande:
    Jag kan förstå att man i stundens hetta blir så där arg, det är inte lätt, för det bästa hade varit att du bara la undan dom på en gång, men eftersom du slängde dom, kan du verkligen inte gå och köpa nya sen! Vad ger det henne för intryck. I sånna fall måste man stå på sig för dom valen man gör, därför är det viktigt att man "väljer rätt fight" som man säger..
    Eller så lär sig barnet att ibland kan alla göra fel och då är det bra att säga förlåt. Låter du aldrig ditt/dina barn veta att du gjort fel?

Det är inte svart och vitt.
  • OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-26 12:22:50 följande:
    Just mat är en sån konflikt som jag aldrig skulle ta eftersom jag inte tror man tjänar på det i längden. Uppmuntra att smaka, absolut, men jag skulle inte tjata eller vänta ut ett barn som inte vill (lika lite skulle jag ställa mig och laga ny, speciell mat till barnet).
    Ok, i vårat fall så tror jag att det har funkat bra. Min kille äter allt och det finns vissa saker som han inte tycker om, tex brysselkål, men som vi alla människor vet så förändras smakerna och dessutom kan det smaka olika pga hur det är tillagat, så en gång vi åt brysselkål så smakade han och så tyckte han om det, men inte gången efter, då behövde han inte äta upp.

• TheCoopers
    Petronella01 skrev 2011-10-26 11:19:43 följande:
    Utgår från att man även slänger dina saker om du beter dig dumt. Kanske maken efter ett gräl bestämmer sig för att slänga din dator?

Uppfostran som inkluderar hämnd är nada värd i mina ögon 
    Om jag slängde datorn i huvudet på min sambo så skulle jag tycka att det var helt i sin ordning att han kastade den ja .

Din poäng ?
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Noll tolerans!