• OnlyZ

Noll tolerans!

Jag läser en massa trådar där folk frågar "hur får du ditt barn att äta bla bla och hur får du ditt barn att bla bla" 

Och det handlar om helt vardagliga saker som bara ska göras! Jag har aldrig haft några problem med detta, och jag förstår inte hur folk kan låta det ens hända? Saker som att borsta tänderna, plocka undan vissa saker efter sig osv.. Det ska ju bara göras? Inget tjafs om saken? Eller?? Är det bara jag som tycker så här.. Är jag för hård? Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Noll tolerans!
  • Pia och Elna
    Rockan skrev 2011-10-26 14:12:36 följande:
    Självklart är det bra om man smakar på maten, men frågan är mest hur man får barn att smaka och var man drar gränsen för vilka metoder som är okej.

Vi erbjuder, visar att vi tycker det är gott och uppmuntrar. Vi tvingar inte, vi tjatar inte och vi sitter inte och väntar ut vårt barn om hon inte vill. Oftast smakar hon, och oftast äter hon, men hon är också ett barn, vilket innebär att det hon fullkomligt älskade igår kan hon tycka är uräckliga idag. Och det är okej.
    Ja ungefär så gör vi med har vi en positiv attityd till mat och att smaka så får ju barnen de också för det mesta. Däremot gör jag ingen annan mat om hon inte äter det som serveras är det man får sen kan man få knäckebröd och frukt till efterrätt om man inte äter maten men det finns ju alltid grönsaker och potatis eller pasta om det andra inte duger.
    ominte skrev 2011-10-26 14:15:51 följande:
    Nej de har inga förutfattade meningar men barn kan känna avsmak pga lukt eller färg. Är inte det ett argument som är gott nog?
    Din man jagar, andra har egna trädgårdar med egna frukter och grönsaker. Betyder det att barnen MÅSTE äta det som föräldrarna erbjuder?
    Ja barn måste äta det föräldrarna erbjuder vem ska annars erbjuda dem mat? Lukt och färg får de också en relation till genom hur de är påverkade. Det är inte genetiskt att vi vill ha färgämnen i mat det är inlärt.
  • ominte
    Pia och Elna skrev 2011-10-27 11:52:50 följande:
    ominte skrev 2011-10-26 14:15:51 följande:
    Nej de har inga förutfattade meningar men barn kan känna avsmak pga lukt eller färg. Är inte det ett argument som är gott nog?
    Din man jagar, andra har egna trädgårdar med egna frukter och grönsaker. Betyder det att barnen MÅSTE äta det som föräldrarna erbjuder?
    Ja barn måste äta det föräldrarna erbjuder vem ska annars erbjuda dem mat? Lukt och färg får de också en relation till genom hur de är påverkade. Det är inte genetiskt att vi vill ha färgämnen i mat det är inlärt.
    Och med det vill du säga...?
    Barn KAN äta det som erbjuds. Om de gillar det.
  • Avena
    SallyBlixten skrev 2011-10-27 10:33:27 följande:
    Med din egen logik vill jag säga: kom tillbaka när din tvåa är 15 år. Det som många tror är dalt är faktiskt att man grundlägger en respektfull dialog som kan fungera ända upp i vuxen ålder.

Att hålla fast en skrikande femåring kan vi alla men vad gör du när h*n är större än du och hormonerna sprutar? Är det inte lite smart att skapa och gemensamt utveckla en respektfull dialog där ni lär känna varandra och kan förhandla och jämka?

Tonåringar är inte så bra på att "acceptera" , särskilt inte med motiveringen att "det bara är så". Jag kan inte låta bli att le vid tanken på att ens försöka föra ett sådant samtal med någon som man inte kan kontrollera med fysisk övermakt.

Ja vi får väl se, men jag är inte särskilt orolig. Till 80-90% av tiden sker det såklart respektfulla samtal och aktivt lyssnande och en massa annat bra. Skulle tex aldrig skicka upp ett barn på rummet eller köra någon metod med att sitta på trappan X antal minuter. Det handlar inte om att utöva makt eller ta beslut över deras huvud som de inte förstår. Jag förklarar alltid varför, om inte annat så iaf efter en fight. Oftast då som de är mest mottagliga för förklaringar. 
    Nä, samtal i första hand och att låta barnen vara delaktiga i så mycket som möjligt. Dock tycker jag att barn behöver veta att ALLT kan de inte bestämma och man kan inte alltid få som man vill. Detta är även en trygghet för ett barn, att inte få mer ansvar än det klarar och att känna att den vuxne klarar kampen.

Att "förhandla och jämka" med en 3-åring som vill ha glass innan maten funkar sällan. Då är det bara så att nej är nej. När hon är 15 kommer jag låta henne avgöra själv huruvida hon vill ta en glass innan maten, men det betyder inte att jag ger henne den redan nu. Konstig jämförelse men du förstår kanske principen? Har inga som helst planer på att hålla fast en 15-åring för att borsta tänderna, redan när barnet är några år kan man ju förklara anledningen och behöver då inte tvinga.

Menar du att du aldrig tar ett beslut som dina barn ogillar eller står fast vid ditt ord trots att de säger emot?
  • Dieselmom
    Avena skrev 2011-10-26 16:35:47 följande:

Bara läst TS.

Men, för det första, så har du bara ett barn. Kom tillbaka när din tvåa är fem år gammal så har du troligtvis lite annat att säga i frågan. Min etta är lugnet själv och vill inget annat än att samarbeta och lyssna på oss. Hon gör alltid som vi säger och har aldrig fått ett enda utbrott. Är 7,5 år gammal.
    Jag var rätt kaxig som förälder tills nummer två kom. Tjohej! Inte samma barn som ettan precis. Nu får se vad det blir av trean, han är ännu bara 9 månader, men även han är en egen individ.

För det andra, håller jag med dig! Jag tycker du gör fel i att hänvisa till din egen son (se min kommentar ovan) men håller med om att det daltas för mycket. Vissa saker ska göras. Har själv hållt fast skrikande barn under tandborstning och slängt ner leksaker i en pappkasse när hon (ja, nr två såklart :)) vägrade städa. Nästa gång städade hon.

Vissa frågar mig: "Men accepterar dom det?" om saker som att ligga kvar i sängen på kvällen. Och då undrar jag samma som du - vaddå "accepterar"? Det bara är så. Om hon går upp igen lägger jag tillbaka henne. Kan göra det i timmar om det behövs. Till sist förstår hon vad som gäller. (Ja, gäller bara nr två, ettan har aldrig gått upp.)

Behöver jag tillägga att det gäller inte barn med en specifika svårigheter eller diagnos? Såklart.

Hahaha underbart! Kunde inte skrivit det bättre själv!! =)
  • Dieselmom

Avena- änså länge håller jag med om allt du skrivit =)

• Avena
    Dieselmom skrev 2011-10-29 12:27:22 följande:
    Avena- änså länge håller jag med om allt du skrivit =)
    :) Skönt med en vettig morsa!
  • Annaïck

Det finns barn som sätter sig på tvären när det gäller ALLT...Man kan ju inte gärna hålla för näsan och hälla i maten....Har själv en son som vägrar det mesta och inte tvekar att slå, sparka och bita mamma och pappa om man försöker tvinga honom till exempel att borsta tänderna...Han väger 20 kg och är stark trots sina 3 år. Just nu kör vi med hot om att tänderna ska ruttna och ramla ut om han inte borstar.....Skrattande. Ja herregud det är inte lätt...

• LindaLarsson

(har en ettåring) Det beror väl på. Absolut nödvändiga grejer bara ska göras. Absolut. Borsta tänderna, byta blöja på skötbordet, gå upp ur badet, torka munnen, klä på sig. Här blir det fasthållning. (men inte när han var en riktigt liten bebis, då var jag lite mer diplomatisk) Men om barnet verkligen har svårt att vänja sig vid en speciell maträtt tex. så kanske han får nåt annat... Eller när han är rädd för dammsugaren, då gör jag det när min man är hemma och kan vara med lillen, jag struntar ju inte bara i att han blir rädd och gråter, även om jag verkligen skulle behöva dammsuga. Nu kanske det sistnämnda inte riktigt är den typen av situationer som TS syftar på dock, men ändå... Och CIO (som ju verkligen är en nolltolerans) tror jag inte på, för då blir barnet lämnat ENSAMT. Det är skillnad. Men lite tvång ibland när mamma eller pappa är med, ja. Lägga sig bredvid och hålla ner med hela armen, trösta samtidigt, men nu SKA du sova... det har jag gjort. (Har ett extremt intensivt och aktivt barn) Men även det när han var minst ca 9 mån. Där får ju föräldrar avgöra själva, hur små barn de vill "bråka" med.

• sextiotalist
    LindaLarsson skrev 2011-10-31 15:24:44 följande:
    (har en ettåring) Det beror väl på. Absolut nödvändiga grejer bara ska göras. Absolut. Borsta tänderna, byta blöja på skötbordet, gå upp ur badet, torka munnen, klä på sig. Här blir det fasthållning. (men inte när han var en riktigt liten bebis, då var jag lite mer diplomatisk) Men om barnet verkligen har svårt att vänja sig vid en speciell maträtt tex. så kanske han får nåt annat... Eller när han är rädd för dammsugaren, då gör jag det när min man är hemma och kan vara med lillen, jag struntar ju inte bara i att han blir rädd och gråter, även om jag verkligen skulle behöva dammsuga. Nu kanske det sistnämnda inte riktigt är den typen av situationer som TS syftar på dock, men ändå... Och CIO (som ju verkligen är en nolltolerans) tror jag inte på, för då blir barnet lämnat ENSAMT. Det är skillnad. Men lite tvång ibland när mamma eller pappa är med, ja. Lägga sig bredvid och hålla ner med hela armen, trösta samtidigt, men nu SKA du sova... det har jag gjort. (Har ett extremt intensivt och aktivt barn) Men även det när han var minst ca 9 mån. Där får ju föräldrar avgöra själva, hur små barn de vill "bråka" med.
    Så olika man är
    Hur var det när mitt barn var ett år
    Borsta tänderna, de dagar det trilskades då räckte med att tugga på tandborsten (idag tonåring, aldrig haft ett hål)
    Blöjbyte på skötbordet, det slutade vi med när vårt barn var 9-10 månader, varför starta en strid om detta?
    Mat, har vi aldrig bråkat om
    Badet, ibland väntade vi ut tills h*n frös
    Sömnen har vi aldrig haft problem, dvs att sova, men däremot var, under några månader var det bara min famn som gällde
    Klä på sig, hade nog inga större problem, men någon gång kanske, då skippade vi plagget och tog det senare istället

Resultuat, en tonåring, som frivilligt slutar att duscha efter en stund, duktig på att klä sig efter vädret, borstar tänderna och äter det mesta. Sover själv och kan lyssna på sin kropp om h*n är trött eller ej.

Det blir folk av barn som man uppfostrat utan strider också
  • SallyBlixten
    Avena skrev 2011-10-28 18:21:50 följande:
    Ja vi får väl se, men jag är inte särskilt orolig. Till 80-90% av tiden sker det såklart respektfulla samtal och aktivt lyssnande och en massa annat bra. Skulle tex aldrig skicka upp ett barn på rummet eller köra någon metod med att sitta på trappan X antal minuter. Det handlar inte om att utöva makt eller ta beslut över deras huvud som de inte förstår. Jag förklarar alltid varför, om inte annat så iaf efter en fight. Oftast då som de är mest mottagliga för förklaringar. 
    Nä, samtal i första hand och att låta barnen vara delaktiga i så mycket som möjligt. Dock tycker jag att barn behöver veta att ALLT kan de inte bestämma och man kan inte alltid få som man vill. Detta är även en trygghet för ett barn, att inte få mer ansvar än det klarar och att känna att den vuxne klarar kampen.

Att "förhandla och jämka" med en 3-åring som vill ha glass innan maten funkar sällan. Då är det bara så att nej är nej. När hon är 15 kommer jag låta henne avgöra själv huruvida hon vill ta en glass innan maten, men det betyder inte att jag ger henne den redan nu. Konstig jämförelse men du förstår kanske principen? Har inga som helst planer på att hålla fast en 15-åring för att borsta tänderna, redan när barnet är några år kan man ju förklara anledningen och behöver då inte tvinga.

Menar du att du aldrig tar ett beslut som dina barn ogillar eller står fast vid ditt ord trots att de säger emot?
    Jo, visst tar jag beslut som de inte gillar, men det är inte så ofta och vi pratar om det för att hitta bästa möjliga lösning. Sonen har jag inte "kört" över på så många år att jag inte minns, dottern var en gång när hon var 15 och fick en knäpp om var hon skulle sova en natt. Då konfiskerade jag hennes SL-kort och låste alla fönster så att hon inte skulle kunna lämna huset utan min vetskap. Det är nog det värsta jag någonsin behövt ta till mot något av mina barn. (Den lille på fem år kräver inga maktmetoder - hans syskon har lärt mig hur man kan komma till gemensamma beslut utan bråk.)

När det handlar om att stå fast vid sitt ord tror jag att det i princip är bra men man måste ju lyssna på barnens argument och vara beredd att ompröva sitt beslut. Jag säger sällan "nej" utan funderar och frågar hur de tänkt. Ofta ser de själva om det finns brister i deras logik och kan rätta till det när vi pratar om det. Jag tror inte att de upplever att jag bestämt särskilt mycket i deras liv men det fina är att de nästan alltid valt den väg jag önskat.

Nu senast hade dottern en helt galen resplan över halva jorden som jag inte gillade. Istället för att säga nej bad jag henne googla lite på insekter och hygienisk standard på billiga vandrarhem i Vietnam  På samma sätt styrde jag hennes tankebanor genom att påpeka en del fakta som faktiskt är helt sanna. Kan man tänka sig... det blev Singapore, Australien och USA istället. Nöjd mamma kommer vinka av resglad dotter i morgon!

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
Svar på tråden Noll tolerans!