• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • skuttare

Akt83: hur gammal är er stora som ni försöker få att sova i sin säng? Vi hade samma Problem med vår stora som snart är 3.5 år. Förra veckan införde vi ett belöningssystem. Varje natt hon sovit i sin säng hela natten så har fen lagt ett paket på vardagsrumsbordet. Det tog en gång så föll poletten ner . Vi får väl fasa ut det med stjärnor att sätta upp och x antal stjärnor så får man ett paket har jag tänkt. Det är ingadyra grejer i paketen det är ju bara själva grejen. En penna eller nån annan liten grej bara. Har egentligen inte så mycket emot att hon sover i vår säng men hon och den lilla väcker varandra och det är ju inget bra. Kan vara värt att prova

• SaJo81

BVC-status: nästan 5-månader 6650 gram och 66 cm lång :) följer sin kurva fint :)

• Libe

Jag kör tassmetoden, sedan 4 mån, funkar bra för oss. Hon har sovit i egen säng sen jag slutade anma vid tre mån. Inga större problem att somna och hon gråter oftast utbe vid nattning, gör hon det så tar jag upp tröstar och lägger henne när hon är lugn igen. Gnäller lite ibland när hon inte kommer till ro, ligger alltid bredvid henne så hon inte är ensam men vill att hon får en chans att komma till ro på egen hand och det gör hon. Även nattetid när hon vaknar.

Vi ligger i vår säng och ger flaska vid sju, går sedan upp och rapar säger godnatt till pappa eller mig då beroende på vem som matar. Sen napp i och snuttefilt och gose kaninen. Sen ligger jag bredvid i vår säng som står bredvid vår tills hon somnar.

• chess07

Ser att ni diskuterar nattningar!

Vår grabb har alltid velat vaggas till sömns i famnen så vi köpte brio bed rockers som fungerat toppen för oss. Men så en kväll så satt jag och nattade honom och han var lugn, tittade upp på mig (sover på mage sen han var 2 mån) och då började han smågråta! Jag satt hos honom och han tystnade, tittade upp och började smågråta igen! Han testade mig, det var så tydligt!!

Så då testade jag att sitta hos honom och hålla handen på honom så han kände att jag var där. Den kvällen tog det 40 min med gnäll och gråt men han somnade en stund efter att han slutat låta. Somnade alltså INTE gråtande! Efter den kvällen så lägger jag ned honom efter amning och lite mys i famnen, han protesterar ibland kanske 10 min men oftast bara nån minut sen somnar han. Jag har handen på honom och stryker honom på ryggen och tar bort handen innan han somnar.

Fungerar fint för oss, detta har inneburit att han sover bättre på natten tom!

• Gulia84

Libe: vad är tassmetoden??

Chess07: måste köpa bedrockers, har funderat på det. Men funkar det så är det värt det!

• enilorac81

Dag 3 av 5:min metoden, till eftermiddagssömnen somnade han efter 30 min, nu ikväll somnade han efter mindre än 20 min, det går åt rätt håll. Och näh, han småskriker, smågråter lite men blir lugnare och lugnare varje gång jag gått in och sagt tydligt god natt! Min rygg får vila ikväll igen â?º

• Libe

Gulia - du har en tråd om det på fl. Kika där. För oss innebär det att hön får den trygghet och närhet hon behöver för att lära sig somna på egen hand. Gjorde i princip som det står där redan innan jag läste pm det och för oss har det funkat bra. Man får lyssna av sitt barn, men för oss har det funkat bra, och i princip utan gråt. Det jag gillar med den metoden är att barnet aldrig behöver gråta sig till sömns för set har jag som många här inte hjärta till. Det ska vara positivt att somna själv och inte läskigt.

• FruSandra

Monster de har Vilgot med fast de va ett par veckor sen.. Supergulligt! Dock har han kommit på att man kan göra så med gröt i munnen så de sprutar gröt överallt :)

• Sladdis

Hehe. Matteo sprutar också mat över mig och hela köket. Jag försöker att se neutral ut och bara fortsätta mata för att han inte ska tycka att det är ännu roligare och aldrig sluta. Tror inte jag lyckas så bra.