• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • SommarDahlia

Jag lägger i stort sett aldrig ut nåt på FB och kommer absolut inte skriva ut min graviditet. Lägger man ut något så ser alla ens typ 300 "jättenära" vänner. Kommenterar 40 st så ser deras 300 vänner oxå. 300 x 40 är mer än jag känner att jag behöver berätta för :)

Förra graviditeten brukade jag alltid dricka ett glas isvatten i sängen när jag lagt mej. Då blev det fart på bebisen! Men nu har jag moderkakan i framvägg så jag vet inte om det hade varit så effektivt som förra gången.

*** Vilgot 091016 och skrutten BF 120708***
  • snoffsan08

Tycks vara många som har moderkakan i framvägg. Min hade flyttat sig iaf som bm såg på RUL. Nu ligger den ovanför. Nej, som sagt går knappt in på fb längre. Får mail ibland om att jag har meddelanden som väntar, men det är oxå allt. Ingen verkar sakna mig direkt heller så.... =o)

• Hallonmusen83
    EllaBella02 skrev 2012-02-22 14:53:05 följande:
    Jag har med känt av min mycket mera idag än de senaste dagarna så det är väl lite olika... 

Sen vet jag efter UL att min bebis favvoställning är att ligga med ryggen upp på bilderna och armar och ben sprattlandes nedåt in mot livmodern så att säga, så jag antar att det blir svårare att känna då..

Jag ska verkligen försöka att inte oroa mig så mycket och bara ta en dag i taget och njuta... Det som händer det händer ändå... oavsett... : )

En fråga... hur många av er har lagt ut på Facebook att ni väntar barn? Jag är kluven.. känner att jag vill ha det lite privat på något sätt, men jag är ju sjukt glad över det och vill egentligen att ALLA ska veta.... har börjat skriva status flera gånger, men sedan inte sparat det... : )

En tjej på jobbet ska ha någon månad efter och hon la ut på Fejjan idag.... då vart jag ännu mer sugen.. men ändå så känns det som jag inte vill hänga ut det när det väl kommer till kritan... Fattar inte varför jag är så kluven... : )  
    Jag la ut v 13 , har bild album där och har sån if babykontroll som visa veckan jag är i automatik på fb
    Ett leende är värt ett tusental ord ♥
  • Hallonmusen83

De första fosterrörelserna brukar man känna runt halva graviditeten, runt vecka 18-22, om man är förstföderska och något tidigare om man är omföderska. En del kvinnor kan känna fosterrörelser redan i vecka 13-14 medan andra inte känner av dem förrän i vecka 26.

Det är mycket individuellt och inget är rätt eller fel. Dessutom så inverkar barnets placering i magen, samt moderkakans placering, på när man känner av fosterrörelserna första gången. I början kan det kännas som lite bubblor i magen eller kanske fjärilar eller små sprattlande fiskar.

I början känner man oftast heller inte av bebisen varje dag. Det kan gå flera dagar, tom veckor, mellan rörelserna. Det i sig är inget konstigt eller ovanligt, om än lite läskigt så klart. Det beror på att bebisen fortfarande är så liten att den lätt kan hitta en ny favoritställning djupt inne i livmodern. Kanske sparkar den mot din rygg – då känner du den inte. Det är först efter vecka 26 som du bör känna av bebisen ett par gånger per dygn.

Efter en-två veckor övergår ofta de första försiktiga buffarna/kittlingarna till något tydligare knuffar. Den första tiden är det inte ovanligt att man känner fosterrörelser några dagar och sen inga alls på några dagar. Det är helt normalt eftersom barnet inne i magen fortfarande har så gott om plats att det kan hitta en ny favoritplats längre in i magen.

Man brukar säga att man innan vecka 26 inte behöver känna av bebisen varje dag för att allt ska vara ok. Efter vecka 26 ska man vara mer uppmärksam.

Ett leende är värt ett tusental ord ♥
  • froggyL

Jag är inne på FB jätteofta, men så har jag också rensat bland mina vänner och har nu bara mina närmsta där. De jag vill och kan tänka mig, få reda på vad jag skriver/gör. Fattar inte hur folk kan ha vänner hur som helst och skriva om allt bara man känner till namnet typ. Nä, usch. Privatliv vill man ju ha. Rensa är ju ett hett tips... Jag känner bebis varje dag, och gjort sen en månad tillbaks. Rejäla knuffar ibland :) och när jag nu skrev om det så blev det brottningsmatch i magen.... Hi hi. FL e bra. Men jag var mer inne här under första graviditeten för då fanns det så mycket man undrade, som man kunde läsa och fråga om. Nu följer jag några enstaka trådar. Läser här varje dag men skriver lite dåligt...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Bragdoll

Jag sitter ständigt på facebook, datorn är alltid igång i stort sett, men jag har inte lagt ut att jag är gravid. På något vis tycker jag inte att alla har med det att göra. Jag har inte bara mina närmaste vänner på FB utan även gamla klasskamrater osv. 
    Vill någon veta får de fråga, annars är jag tyst.  

• snoffsan08
    Bragdoll skrev 2012-02-22 20:21:57 följande:
    Jag sitter ständigt på facebook, datorn är alltid igång i stort sett, men jag har inte lagt ut att jag är gravid. På något vis tycker jag inte att alla har med det att göra. Jag har inte bara mina närmaste vänner på FB utan även gamla klasskamrater osv. Vill någon veta får de fråga, annars är jag tyst.  

Svar på tråden Juli bebis 2012