• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • momster

Här håller vi oss oxå borta från det, sonen har haft det men inte dottern. Tycker det känns säkrast.

• Trolla75
    snoffsan08 skrev 2012-03-19 14:02:42 följande:

Ingen fara Glad
       Ja, jag tänkte om det är den sprutan man "köper" av t.ex fästing bussen? För i så fall är iaf mina äldsta barn vaccinerade mot TBE. Hur gammal får man vara för att ta den sprutan? Tänkte på minstingen.

Över ett år, står det att man ska vara.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • snoffsan08

Oki, tack för det, då vaccinerar vi henne när det blir dax. Dom borde väl börja med det snart?
    SaJo81 skrev 2012-03-19 14:50:58 följande:
    jag är rätt orolig för vattkoppor i största allmänhet och brukar ändå hålla mig borta :P så ingen fara för skrämsel=) 
    Kommer fortfarande ihåg hur mamma flängde runt till alla vänner o bekanta med mig föratt jag skulle få det som barn men icke, inte ens när mina syskon fick det (dom var väl 4-5 och jag 15-16) fick jag det så MÖJLIGEN har jag haft det som barn men extremt lindrigt.! 
    momster skrev 2012-03-19 15:00:40 följande:
    Här håller vi oss oxå borta från det, sonen har haft det men inte dottern. Tycker det känns säkrast.

Ja, det känns nog bäst ändå.

Hoppas att du klarar dig SaJo81.
  • Woogie

Här har det skrivits flitigt... :o)

Jag var på BVC med N i onsdags på 1,5-årskontrollen. Han är 88 cm lång och väger 13 kg och allt annat var bra. Sedan fick han sprutan med vaccin mot mässlingen, röda hund och påssjuka. Läkaren sa att det kan ta 1-2 veckor innan/om reaktionen kommer. Jag lämnade honom vid lunch hos dagmamman och arbetade resten av eftermiddagen. När jag hämtade honom, vid fem, hade han feber och på kvällen visade tempen 38,6. På torsdag toppade han på kvällen med 40.8!! Sedan 40.2 på fredag och 38.8 på lördag f.m och efter det - ingenting. Inga utslag, ingen influensa typ hosa/snor, annat... Han verkade inte ha ont i halsen... Han fick dock en kindtand som sprack igenom under de dagarna...

Idag är jag på jobbet igen iaf. Själv har jag precis haft bihåleinflammation i ca. 2 veckor utan att först fatta att det var det... Jag trodde till min fasa att jag skulle ha ont i tänderna och huvudvärk under resten av graviditeten... Tills jag kopplade ihop det med min envisa snuva och täppthet... *klok som en bok* Så nu går jag på penicilin, vilket inte var helt enkelt för läkaren att hitta eftersom jag inte bara är gravid, utan jag är allergisk mot Kåvepenin också...

Jag bor i utkanten av Malmö, precis på andra sidan kommungränsen. Äldsta sonen är född i Lund eftersom vi bodde i Kävlinge då och N är född på MAS. Hade jag kunnat/orkat hade jag velat föda i Ystad, men det känns lite långt att köra dit "bara" för det. MAS var trots allt väldigt bra sist. Dock har jag tänkt mer och mer på att skriva in i mitt förlossningsbrev att jag verkligen inte vill ha värkstimulerande dropp så vida det inte är risk för någons liv! Det var avskyvärt tycker jag! Jag läser en del om dykmetoden nu och hoppas att jag kan lita på mig själv tillräckligt för att ge det en riktig chans.

Angående försäkring så har jag också TH´s för 1050:- Vi har TH  på allt utom katterna, så vi har ju rabatt också, plus att de har bra villkor. Nu är det ju begränsat hur mycket man (jag) orkar sitta och jämföra iofs, men jag tror att vi har det hyfsat förmånligt med bra täckning till ok pris. :o) Jag fick ut 27000:- för min bortopererade äggstock (cysta) strax innan jul, vilket gick på min sjukförsäkring (organförlust).

Den lilla sparkar och har sig där inne nu, jättemysigt! Jag har 121 dagar kvar enl. FL och BM och 115 enligt mig själv och min uträkning. Vi får väl se vem som kommer närmast... Till alla som undrar så säger jag bara att jag är beräknad till mitten av juli.

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • Trolla75
    Woogie skrev 2012-03-19 16:20:38 följande:

Här har det skrivits flitigt... :o)

Jag bor i utkanten av Malmö, precis på andra sidan kommungränsen. Äldsta sonen är född i Lund eftersom vi bodde i Kävlinge då och N är född på MAS. Hade jag kunnat/orkat hade jag velat föda i Ystad, men det känns lite långt att köra dit "bara" för det. MAS var trots allt väldigt bra sist. Dock har jag tänkt mer och mer på att skriva in i mitt förlossningsbrev att jag verkligen inte vill ha värkstimulerande dropp så vida det inte är risk för någons liv! Det var avskyvärt tycker jag! Jag läser en del om dykmetoden nu och hoppas att jag kan lita på mig själv tillräckligt för att ge det en riktig chans.

Ja fy, jag har också läst mycket om Cytotec och man undrar ju över hur personalen som använder detta tänker, när tillverkarna starkt avråder gravida att det används på gravida! Men det handlar om pengar, Cytotec kostar några kronor medan godkända medel som Dinoproston kostar några hundra. Man blir mörkrädd!!!
    Jag har skrivit i mitt förlossningsbrev att de absolut inte får ge mig Cytotec!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Woogie

Angående vattkoppor, jag har en väninna som fick barn för ett par veckor sedan  och hon har en 4-åring sedan innan, som fick det precis i samband med när lillsyster föddes. Min väninna fick då veta att om mamman har haft det (och det har hon), så går antikropparna över till den nyfödde och håller sig i kroppen i ca. 6 månader. Kan också vara skönt att veta för oss med barn sedan innan...

Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • snoffsan08
    Woogie skrev 2012-03-19 16:32:27 följande:
    Angående vattkoppor, jag har en väninna som fick barn för ett par veckor sedan  och hon har en 4-åring sedan innan, som fick det precis i samband med när lillsyster föddes. Min väninna fick då veta att om mamman har haft det (och det har hon), så går antikropparna över till den nyfödde och håller sig i kroppen i ca. 6 månader. Kan också vara skönt att veta för oss med barn sedan innan...

Skönt att höra =o) Läste faktiskt det oxå idag nånstans när jag letade. Du hann före att meddela det här =o)

Vad är Cytotec för nåt?

Har ni redan skrivit era förlossningsbrev? Jag får väl göra det först den 3/4 då jag ska till BM på första "riktiga" kollen för själva bebisen.  
  • Mijab
    Charlottetott skrev 2012-03-18 19:02:47 följande:
    Gubben pappa har hamnat på sjukhus så vi fick ställa in barnvagns besöket idag men ger oss dit imorgon. När jag besökte deras monter på baby barn mässan så fick man 15 % om man beställer en vagn så måste dit imorgon så jag får min rabatt;)

Va finns de för färger på peachen? tänkte säga tvärt om de finns väl jätte många färger till applen men inte till peachen? 
    Menar du att liggdelen sitter lågt på Peachen? fördel för mig som är kort då;)  
    Nej vad tråkigt o höra Rynkar på näsan Hoppas han blir bättre snart!

Asså  nej men det e skitbra med 15% rabatt! Slå till. Asså vi tyckte det fanns finare färger til peachen än till applen. Apple hade typ bara svart, ljustblått o orange. Vi ville ha en brun o det fanns bara till peachen så vi tog helsvart flavour kit ist! Men man kan ju köpa till sen om man ändrar sig. 

A precis liggdelen satt för lågt ner, o som sagt en fördel för dig då Skrattande 
  • rabarberli

Jag hörde en radiodokumentär om cytotec. Det verkar hemskt! En magsårsmedicin som har bivärkningar som används för abort eller förlossning. Otroligt vad pengar spelar stor roll i livet!

Hur länge ska ni jobba innan BF? Jag funderar på att ta ut föräldrarpenning redan i maj. Egentligen vill jag inte slösa på dagarna men jag vantrivs så på mitt nya jobb. Nu har jag blivit sjukskriven två v pga akut stress (pga jobbet). Det är ju svårt att hitta ett nytt jobb nu när det inte är så lång tid kvar och sjukskrivning hos försäkringskassan är ganska svårt. Samtidigt vill jag inte må skit nu när man har en liten i magen att tänka på.

Svar på tråden Juli bebis 2012