• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • michelodeon

Jag bad oxå om sen avnavling när jag födde mig son 2009 och fick det, i Uppsala gör man det om det går.
    Ber oxå om att bm ska använda sig av perinealskydd/grepp för att minska risken för sfinkterruptur.  

♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • Alemonia
    michelodeon skrev 2012-03-21 11:57:38 följande:
    Jag bad oxå om sen avnavling när jag födde mig son 2009 och fick det, i Uppsala gör man det om det går.
    Ber oxå om att bm ska använda sig av perinealskydd/grepp för att minska risken för sfinkterruptur.  
    Vad betyder och innebär det sista du skrev?
  • michelodeon
    Alemonia skrev 2012-03-21 12:49:05 följande:
    Vad betyder och innebär det sista du skrev?
    Finns massa info på nätet men i korthet är det ett speciellt grepp bm använder precis när bebisen är på väg ut för att minska risken att man spricker hela vägen (sfinkterruptur) så att säga.  
    ♥ ♥Vincent 090628♥ ♥
  • Alemonia
    michelodeon skrev 2012-03-21 12:56:28 följande:
    Finns massa info på nätet men i korthet är det ett speciellt grepp bm använder precis när bebisen är på väg ut för att minska risken att man spricker hela vägen (sfinkterruptur) så att säga.  
    Tack då vet jag lite mera! Jag får ta och kolla upp detta vid tillfälle.
  • En liten

Hej
    Vi är tillbaka från semestern. Jag är stor som ett hus men på jobbet tycker de att jag ser "strålande ut" så det var skönt att höra.
    Är i V25 nu och allt känns bra. Här nere blommade hela trädgården när jag kom hem och det är runt 17-20 grader ute så visst är det lite skillnad.

Jag ska kontakta lite barnmorskor till veckan för att besöka förlossningen och se om jag kan skriva in mig på någon förberedelse kurs .

Ha en bra dag.

• snoffsan08
    AAEV skrev 2012-03-21 11:20:25 följande:
    Hemkommen från barnmorskan. V 25+4.
    Vikt: +3.6 kg
    Blodsocker: 4.2
    Järnvärde: 120
    Blodtryck: 100/50
    Hjärtljud: 140
    SF-mått: 25.  

Första gången nånsin jag ligger över kurvan med sf-måttet.  

Vilka bra värden!! Käkar du järntabletter? Skönt med så lite viktuppgång. Jag har det nästan som vermillion istället  Flört
    En liten skrev 2012-03-21 13:17:49 följande:
    Hej
    Vi är tillbaka från semestern. Jag är stor som ett hus men på jobbet tycker de att jag ser "strålande ut" så det var skönt att höra.
    Är i V25 nu och allt känns bra. Här nere blommade hela trädgården när jag kom hem och det är runt 17-20 grader ute så visst är det lite skillnad.

Jag ska kontakta lite barnmorskor till veckan för att besöka förlossningen och se om jag kan skriva in mig på någon förberedelse kurs .

Ha en bra dag.
    Skönt att dom har "vett" att vara snälla dina arbetskamrater om du nu själv känner dig som ett hus. Hoppas ni hade en trevlig semester.
    vermilion skrev 2012-03-21 11:55:46 följande:
    Apropå stor mage... sambon sa att det nog var dags att skaffa en egen lägenhet åt mig snart. Så barnen och han får plats hemma. SkrikandesSkrattande

• AAEV
    snoffsan08 skrev 2012-03-21 15:24:24 följande:
    Vilka bra värden!! Käkar du järntabletter? Skönt med så lite viktuppgång. Jag har det nästan som vermillion istället  Flört
    Skönt att dom har "vett" att vara snälla dina arbetskamrater om du nu själv känner dig som ett hus. Hoppas ni hade en trevlig semester.
    Nej jag äter faktiskt inte järntabletter. Har väl tur denna grav helt enkelt, förra gången låg värdet på 87 vid samma tidpunkt och det var med nöd o näppe jag klarade mig från blodtransfusion :)
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
  • snoffsan08

Oj, vilken skillnad.
    Skönt nu då iaf med så bra värden.

Mitt järnvärde låg på 114 förra veckan. Lite lägre än normalt men ändå bra.   

• Jamtlandstaus

Tycker att det är jättemärkligt att man ska behöva be om sen avnavling o perinealgrepp då det är bättre för barn o mor!!
    Läste någonstans att det finns forskningsresultat som visar att sen avnavling är bäst för barnet men att direktiv saknas till sjukvården att göra det.. Är det verkligen så att all förändring av vård o rutiner måste upp o beslutas i någon styrgrupp (motsv) innan det blir rutin även fast det finns forskningsresultat??
    Å sfinkterruptur borde väl alltid förebyggas!! :-O

• froggyL

Fy vilken morgon jag fick. Jag hade ju ett järnvärde som låg på gränsen när jag var hos bm, så hon tyckte jag skulle prova niferex. Äter redan full dos hemofer. Så varannan dag skulle jag köra niferex. Visst, tog tabletten i morse....en halvtimma senare....så fick jag sånt magknip...och 3 sekunder senare spydde jag upp hela frukosten. I köket >Mamma till Linnea 2008-01-04

Svar på tråden Juli bebis 2012