• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • SaJo81
    vermilion skrev 2012-03-28 10:25:37 följande:
    Men oj, nu fick jag panik. Har ju inte skaffat vagn än..

Min största oro är när det är dags att åka in, vad man gör med en 2-åring som bara är van vid oss. Har ju aldrig barnvakt för det finns ingen. Jag kommer oroa mig sååååå mycket. Har ni alla det fixat hur ni ska göra? Jag vet inte vad jag ska göra faktiskt, vi har bara morfar som träffar henne ofta men bara typ leker lite med henne. Han har ingen slags vana alls med blöjor och läggning, tror han är rädd för det också. Usch vad jobbigt.
    vi har gott om bra barnvakter som är vana men jag har ändå funderat mycket på detta, vet inte riktigt hur man gör, tänk om det blir dax mitt i natten, vart ska barnen ta vägen? vem tar hand  om dom? kan tex mormor ta vab för dom om det är mitt i veckan? 
  • snoffsan08

Ja, min mamma har varit "mormors"ledig med mina barn engång, det funkade hur bra som helst.
    Min svärmor har tagit semester nästan hela Juli, så hon kommeratt finnas tillhands. Vet inte om hon kommer att vara här hos oss när det är dax, eller hemma hos henne med minstingen. Det värsta är ju då i så fall om det är min vecka med dom stora. Har ju iofs bra kontakt med deras pappa, så han tar dom säkert då, annars har jag mina föräldrar väldigt nära.

Min största oro är när det är dags att åka in, vad man gör med en 2-åring som bara är van vid oss. Har ju aldrig barnvakt för det finns ingen. Jag kommer oroa mig sååååå mycket. Har ni alla det fixat hur ni ska göra? Jag vet inte vad jag ska göra faktiskt, vi har bara morfar som träffar henne ofta men bara typ leker lite med henne. Han har ingen slags vana alls med blöjor och läggning, tror han är rädd för det också. Usch vad jobbigt.

Du har ingen kompis som kan hjälpa dig då? I så fall, börja vänja honom redan nu med att vara borta från er, så det inte blir katastof och jätte stress när det väl är dax.

• SaJo81
    snoffsan08 skrev 2012-03-28 10:47:49 följande:
    Ja, min mamma har varit "mormors"ledig med mina barn engång, det funkade hur bra som helst.
    Min svärmor har tagit semester nästan hela Juli, så hon kommeratt finnas tillhands. Vet inte om hon kommer att vara här hos oss när det är dax, eller hemma hos henne med minstingen. Det värsta är ju då i så fall om det är min vecka med dom stora. Har ju iofs bra kontakt med deras pappa, så han tar dom säkert då, annars har jag mina föräldrar väldigt nära.
    Ah vad bra, och just det ja! det e ju mitt i semestern det är dax för oss=) det blir nog inget problem då, så länge mina föräldrar inte åker till sommarstugan :P
  • momster

Vermilion. Vi har samma problem som er med vår dotter. Hon går ju på dagis 15 timmar i veckan men vi har aldrig nån annan som barnvakt. Vet knappt vem som ska ta ungarna när det är dax och tyvärr skjuter jag bara upp det.

• Trolla75

Du får börja förbereda redan nu, dra i trådar, hitta en lämplig person som ni känner förtroende för... och så får ni helt enkelt börja umgås så tösen känner sig trygg i personens närvaro. Morfar hade ju vart toppen, ni får lämna in henne oftare så de lär känna varandra ordentligt!

När jag fick Vanna, så gick ju Wilma i skolan - så hon fick faktiskt följa med en klasskompis hem, (ringde givetvis o kollade läget först) så hon sov över o gick till skolan dagen efter... det löste sig väldigt bra! (Då hade vi ingen släkt i närheten).

Nu har min fd. svägerska flyttat hit så jag hade tänkt parkera barnen hos henne den stora dagen, men jag vet att hon väldigt gärna skulle vilja vara med upp på fl. Så det blir till att få hit svärmor så får hon passa hela barnaskaran... (svägerskan har tre barn, 17, 14 & 6år och så mina två 12 & 5) Äh tror de löser det bra själva om inte svärmor hinner fram i tid...
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Alemonia

Ja, det är inte lätt detta men tillsyn till syskon när det väl är dax.
    Jag räknar dock bestämt med att mina svärföräldrar tar hand om dottern och skulle det krisa finns även makens syster 5 mil bort (visserligen med sin familj som förutom make inkluderar 4 barn).
    Det jobbiga är ju att det inte går att veta alls när det är dax. "När som inom fyra veckor med mitten runt BF" är vad barnmorskan sa idag.
    Min make nojade sig över det för någon vecka sedan. Just att om han är på jobbet (5 mil bort) och kanske sitter i möte så jag inte får tag på honom genast samt att vi behöver "få iväg" dottern men jag gjorde mitt bästa för att lugna ner honom genom att påpeka att från första värk tills att dottern föddes så var det ca 14h.
    Jag har då inga planer på att börja jaga hem honom innan jag vet att det verkligen är på gång eftersom jag hade kanske en halvtimme till en timme med värkar både ett och två dygn innan det satt igång och enstaka värkar de två föregående kvällarna också.

• En liten

Jo det är nog viktigt att förbereda barnen redan nu. Antingen att någon annan tar hand om och sover över hos er eller att hon sover över borta på test innan det blir aktuellet. Man vet ju aldrig hur lång, hur kort eller något om hur förlossningen kommer gå nu i förhand.

Min svägerskas äldsta barn visste att hon skulle bli storasyster, var till syns glad över det innan men när hon kom upp på sjukhuset första gången så frågade hon vart bebisens mamma var.... när de kom hem men lillasystern undrade hon när "föräldrarna" skulle hämta bebisen.

Jag tror inte man kan förbereda de små tillräckligt, det finns nog ingen unik manual att följa men man bör nog förbereda dem på att det är någon annan vuxen som tar hand om och som sover över hemma hos er.

För mig är det iof lätt att säga då jag har varit tvungen att ha dagmamma sedan lillan var 3 månader och redan innan hon var ett bodde hon borta hos sina farmor och farfar en vecka då vi var tvungna av jobbet att resa mycket...
    Jag tror att själva separations delen kom så tidigt för oss att vi inte stälde oss frågan varken hon eller jag utan mer eller mindre accepterade situationen.

Förövrigt har min man beslutat sig för att tacka nej till sin arbetsresa då jag är i v38... läkaren sa att jag kommer få barn från och med den 15/6 (är beräknad till den 11/7) och han tror inte jag kommer gå tiden ut...

• Trolla75

Vid bägge mina fl. så har jag vart ute på långpromenad i hyfsat rask takt (eller ja så fort det nu har gått ) och bägge mina fl har startat morgonen där på... Wilma 4 v. tidig & Vanna 2 v. tidig, kanske borde testa och planera in långtur i början av juli Drömmer
    Har aldrig gått över som sagt och det är faktiskt något jag bävar över!!!

Alemonia- min gubbe satt också i möte den dagen Vanna kom, kände ju av redan på morgonen att d va på g. Men när jag ringde efter lunch så var jag väl tydligen inte så rak som jag borde varit... Sa i stil med att jag "tror" det är på gång, det där "tror" hakade han upp sig på och bad mig återkomma när jag visste!
    -Men det jag skulle komma till va ju att de måste ju få ha tillgång till mobil, när det börjar närma sig fl.

• FruSandra

Idag har ja äntligen fått hämta TENS apparaten ja lånar från sjukgymnasten.. Tog "bara" 2 veckor för mej att få den...
    Men nu ligger ja me den o de e underbart!

• Trolla75
    FruSandra skrev 2012-03-28 12:57:38 följande:
    Idag har ja äntligen fått hämta TENS apparaten ja lånar från sjukgymnasten.. Tog "bara" 2 veckor för mej att få den...
    Men nu ligger ja me den o de e underbart!
    Var det några speciella ställen man inte skulle köra på som gravid?
    Har en, men har inte använt den på många många år... tror vi köpte den -06 när jag vänta Vanna.
Svar på tråden Juli bebis 2012