• bevingad

Juli bebis 2012

Hittade ingen tråd så jag startar en... det är ju bara början nu när alla får veta om sina juli bebisar.
    Själv plussade jag igår.... Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord, dela med oss av erfarenheter och hjälpa varandra fram genom graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 17:32
    Skapade en tråd för bf listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61825282.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 15:38
    Länk till vår bildtråd...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m61856729.html

• Svar på tråden Juli bebis 2012
  • FruSandra
    froggyL skrev 2012-04-03 21:08:45 följande:
    Fick en chock när jag ställde mig på vågen förut idag. Gått upp mer denna gång... Fast jag ska inte gnälla egentligen.... + 9kg nu. Redan! Förra gången gick jag upp totalt 10-11kg. 174 lång. Väger nu 71kg. Testar nu min tens, så skönt. Hyrde en förra gången, men Lidl sålde billigt för nån vecka sen så då slog jag till. Har ju ofta ont i ryggen annars också så jag kan använda den fler ggr.

Köpte du en tens på lidl? Vad kostade den?
  • MissMurrig

Ahh blir inte klok på försäkringskassan! Pratade med min kompis som jobbar är, hon hade frågat en kollega på sjukskrivningsavdelningen, och hon hade sagt att man inte kan få sjukpenning om man studerar. Så man kan INTE få graviditetspenning och INTE sjukpenning. Trots att man har ONT pga att man har ett fysiskt krävade arbete i sin utbildning. Blir jag sjukskriven har jag dock rätt att ta CSN utan att göra mina poäng... Men va fan. Ska man behöva ta LÅN för att man är sjuk??? Låter absurt. Blir jag arbetslös och sjuk, DÅ får man sjukpenning. Eller om man jobbar som jag gör men får LÖN då kan man ju få graviditetspenning eller sjukpenning. Men är man student får man inte ett skit! Har någon Janne Josefssons nummer eller? Eller den där Kalla Fakta snubben, jag tycker det verkar galet hur lite rättigheter studenter har, det hade jag INGEN aning om när jag började plugga. Då hade jag kanske väntat med pluggandet tills jag visste att jag inte ville ha barn mer på länge. Blir ledsen och trött på allt nu.  

• Trolla75
    MissMurrig skrev 2012-04-03 22:16:45 följande:
    Ahh blir inte klok på försäkringskassan! Pratade med min kompis som jobbar är, hon hade frågat en kollega på sjukskrivningsavdelningen, och hon hade sagt att man inte kan få sjukpenning om man studerar. Så man kan INTE få graviditetspenning och INTE sjukpenning. Trots att man har ONT pga att man har ett fysiskt krävade arbete i sin utbildning. Blir jag sjukskriven har jag dock rätt att ta CSN utan att göra mina poäng... Men va fan. Ska man behöva ta LÅN för att man är sjuk??? Låter absurt. Blir jag arbetslös och sjuk, DÅ får man sjukpenning. Eller om man jobbar som jag gör men får LÖN då kan man ju få graviditetspenning eller sjukpenning. Men är man student får man inte ett skit! Har någon Janne Josefssons nummer eller? Eller den där Kalla Fakta snubben, jag tycker det verkar galet hur lite rättigheter studenter har, det hade jag INGEN aning om när jag började plugga. Då hade jag kanske väntat med pluggandet tills jag visste att jag inte ville ha barn mer på länge. Blir ledsen och trött på allt nu.  
    Släng in frågan här på FL "fråga experten" Försäkringskassan, kan ju vara en idé att få igång en diskussion!

www.familjeliv.se/Forum-15-436/
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • froggyL

Nej nej nej, nu har de nog inga tens kvar på Lidl, skulle inte tro det iaf. Det var för ett tag sedan och de har ju olika produkter från vecka till vecka, tyvärr...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Emmizen80

v25+1 idag. tiden springer på i ett rasande tempo.

Förra tisdagen var jag till läkaren för mina sammandragningar. Han mötte och killade livmoderhalsen vilken vasr 5 cm och i toppen skick. hjan gjorde även ett ul för att mäta mängden fostervatten, även där såg det bra ut. det finns ingen riska för mig att föda för tidigt, mina sammadragningar påverkar inte kroppen ännu i alla fall. det är något jag får leva med i graviditeten helt enkelt. men det är jobbigt att altid ha dem, hela kvällen och så fort jag gjort något ansträngande och även dagtid.

Igår var jag hos bm på besök, mätte sf mått, blodtryck, hjärtljud, vikt osv. Vikten var mindre kul, har nu redan gått upp 14 kg sedan jagblev gravid och det märks! Det är jobbigt att bara gå upp för trappen ju. Sf måttet var 25 cam och hjärtljudet var 150. maken blev mer övertygad om att det är en lite tjejja viväntar, men jag håller fast vid min tro på pojk, det är jag och dotter som tror det. det finns ingen annnan i vår närhet som tror vi får en grabb, Men vi får se, den 23e vet vi omden inte kniper igen :)

Förra tisdagen var jag även på gravidvattengympa. Det är verkligen något jag kan rekomendera. Enda nackdelen är väl att man blir så trött på kvällen bara :) Vi är en grupp med gravida som leds av en bkm, som även arbetear på förlossningen. "passet" håller på i två timmar, varav en timme i vattnet, sedan är det diskussioner och fika. 

• mousetrap

HJÄLP!

Nu behöver jag lite råd, för jag är lite nojig, och känner mig, helt ärligt, lite fjantig för det, så jag får liksom ingen rätsida själv...

Historiken är att jag under min första graviditet fick havandeskapförgiftning och blev inlagd, dock i slutet av graviditeten. Min förra graviditet steg trycken vid denna tiden (runt vecka 25) men jag sjukskrevs halvtid, och trycket höll sig hyfsat fram till förlossningen.

Denna gången har trycket varit så där. Redan för någon månad sedan så låg jag på 120/95. Nu igår så låg det på 120/90, plus att jag samtidigt hade +1 protein i urinen. BM skickade för odling.
    Nu har jag egna stickor hemma, så nu på morgonen så tvättade jag mig och tog nytt "renare" prov, och jag hade +1 igen.
    Mår inte speciellt bra (inte innan heller) dvs mår illa, och idag har jag en hemsk huvudvärk.

Vad hade ni gjort? 

• Tekla78
    mousetrap skrev 2012-04-04 08:42:44 följande:
    HJÄLP! Nu behöver jag lite råd, för jag är lite nojig, och känner mig, helt ärligt, lite fjantig för det, så jag får liksom ingen rätsida själv... Historiken är att jag under min första graviditet fick havandeskapförgiftning och blev inlagd, dock i slutet av graviditeten. Min förra graviditet steg trycken vid denna tiden (runt vecka 25) men jag sjukskrevs halvtid, och trycket höll sig hyfsat fram till förlossningen. Denna gången har trycket varit så där. Redan för någon månad sedan så låg jag på 120/95. Nu igår så låg det på 120/90, plus att jag samtidigt hade +1 protein i urinen. BM skickade för odling. Nu har jag egna stickor hemma, så nu på morgonen så tvättade jag mig och tog nytt "renare" prov, och jag hade +1 igen. Mår inte speciellt bra (inte innan heller) dvs mår illa, och idag har jag en hemsk huvudvärk. Vad hade ni gjort? 

Jag hade ringt till BM och /eller förlossningen igen och rådgjort om oron.
  • Tekla78

Varning för bluffsamtal!!! Inatt ringde någon från ett +20 (Egypten) och ett +33 (Frankrike)med samma nummerserie efter och lade på efter 2signaler typ. 8ggr ringde de mellan 00.00 och 01.40! Ringer man upp kan det bli DYRT! Försökte söka på nätet, men det står inte så mycket om det mer än att man ska undvika att ringa upp.

Svar på tråden Juli bebis 2012