Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

Hej! Får jag vara med? Solig

Har tjuvläst i veckor men inte riktigt vågat säga hej! Jag är i vecka 13 och kan sammanfatta de senaste två månaderna som en ljuv kärleksaffär mellan mig och Mr WC. Har till och med dragit in en mjuk matta på tjotta så att jag inte ska få så ont i knäna!

Trots viktnedgång har jag dock köpt ett par härliga mammabyxor... så otroligt sköna!

Varför har man inte alltid såna byxor för?!

• fransyskan

Godmorgon allihopa! Va snälla och välkomnande ni är! {#emotions_dlg.flower}

Igår såg menyn så här:

frukost:  fullkornsskorpor med ost, äggröra
    mellis:   fil
    lunch:    lasagne med lax och spenat
    mellis:   digestive kex, banan
    middag: tacos (kött, avocado, gurka)
    mellis:   fil

Måste äta lite men ofta, annars blir det inte bra. Har svårt att komma på bra mellanmål dock; är allergisk mot äpplen, päron, osv. Någon som har tips på nyttiga mellanmål?

Undrar också om ni kör med knipövningar? Varje gång jag provat så blir magen alldeles hård efteråt så vet inte om jag vågar fortsätta!

• fransyskan

Tack för tipset! Bor i Frankrike så ska kolla om det finns någon motsvarighet till kesella. Fromage frais, kanske? Hmmm...

• fransyskan
    Karo77 skrev 2012-02-22 19:21:40 följande:
    Fransyskan: jag bor ocksa i frankrike( till gransen till Genève ) och vi har keso( det heter cottage cheese JOCKEY ) i yoghourts avdelningen!!
    Oh, den har jag ju tom sett! Grön förpackning vid yogurtarna på Carrefour! Tack!!!

Blir det ditt första barn i Frankrike? Har du redan bestämt vart du ska föda? Tycker det är jättemycket beslut som måste fattas på en gång. Vi bor i Yvelines så det finns ju en hel del sjukhus och kliniker att välja på också...

För att lämna Frankrike och på tal om att börja "bygga bo" så har maken blivit helt skogstokig! Vi måste antingen flytta till en 3a på en gång eller så måste vi åka till IKEA imorgon och mäta baby-möbler och hitta ny soffa så att vi ryms alla tre. Jag blir helt matt Skrattande
  • fransyskan

Okej, har just varit hos gynekologen och vet inte om det riktigt var världens roligaste besök...

Vi konstaterade att jag fortfarande var på minus 1.5 kg trots en "stor och fet" livmoder. Sedan så tyckte jag hon hade mycket krångel med att hitta hjärtljudet samt att jag såg/hörde hur hon muttrandes noterade "kort och mjuk livmodershals" i min journal. (I Frankrike så pillar dom alltså runt innuti en vid varje besök vilket jag tror man slipper i Sverige?)

Vet inte om hon hade en dålig dag eller nått men sedan avslutade hon även hurtigt med "ja, och så får du inte glömma att gå på bröstkontroll efter födseln, du har ju haft problem med knölar förr."

Tackar, tackar; nu sitter jag (dum och lättpåverkad som jag alltid är) och oroar mig för missfall, prematur och bröstcancer samtidigt! Skrikandes Ska ta och läsa någon ruggig artikel om klimatförändrigar nu när jag ändå är i farten!

• fransyskan

Godmorgon allihopa!

Vad ska ni hitta pa idag? Vi ska till IKEA for, som alla vet, sa maste man omedelbart kopa en ny soffa nar man vantar barn. Eventuellt ocksa ett nytt matbord! Oskyldig

Ellenbmt skrev 2012-02-24 08:00:00 följande:
    Godmorgon!

Hade lite sänggympa med sambon tidigt i morse, fick världens hårdaste livmoder. Läskigt! Är det sammandragningar? Hade inga märkbara sånna sist.....
    Det ska vara helt normalt efter "sänggympa"!!!
    Karo77 skrev 2012-02-23 18:23:43 följande:
    J
    Jag har bott i frankrike i 11ar, gift med en fransman och vi har en son pa 5ar!!! Jà det ar lite knepigt men ta d'en tid du behover fatt hitta en Klinik som passar dig! I detta land ar det langt i fran Lika trygg som sverige. Jag har valt att foda pa privatklinik i Genève Kanns mer som i sverige
    Vad skont att vara gift med en fransman i ett sant har lage! Jag och maken talar visserligen franska men vissa ord ar ju helt nya och sa ar blir det ju saklart mycket kulturkrockar. Och alla dessa blodprov... borjar misstanka att dom foder upp en vampyr-arme!

Vi har ocksa hittat en privatklinik men dom accepterar inte att man skriver in sig forran manad fyra sa, ja, vi far vanta och se och hoppas att det gar bra. Till mina franska kollegors fasa sa vill jag dock garna lamna sjukhuset efter 1-2 dagar och inte stanna de rekommenderade 5.
  • fransyskan
    Millas skrev 2012-02-25 08:23:02 följande:
    Var med om något riktigt otäckt precis.. Låg och drog mig i sängen och plötsligt får jag sån fruktansvärd värk i nedre delen av magen och ryggen så jag inte kunde ligga stilla. Ungefär som en kraftig värk vid förlossning. Lyckades ta mig upp på benen och på väg till toaletten får jag fruktansvärt tjut i öronen och allt blir till flimmer. Värken släpper så fort jag kissat men var tvungen att sitta kvar en bra stund innan jag överhuvudtaget kunde ställa mig upp. Men nu är allt helt lugnt. I fortsättningen tänker jag gå på toa innan jag ligger och drar mig!!
    Nej fy vad ruskigt!!! Hoppas du slipper vara med om det igen!

Vi shoppade loss på IKEA igår. Bäst av allt var dock att dom hade semlor!!! Det var min första semla på kanske sex år... ojoj, vad gott. Verkade dock inte som om franskisarna uppskattade semlor; de valde daimkakor och sånt istället. Stackarna vet inte vad dom missar!

Nu ska jag njuta av min helg... fast i bakhuvudet så har jag fortfarande det där med att min livmodershals var kort och dåligt stängd. Ingen som vet ifall sånt kan lösa sig av sig självt? Usch, jag borde ha bett om mer information men det var så mycket annat att fråga om.
  • fransyskan

Godmorgon allihopa!

Någon mer som verkligen längtar efter att det här ska börja kännas bättre rent fysiskt?

Jag är astrött efter jobbet. Kommer hem, äter och sitter i soffan och ser på repriser av Buffy (på dubbad franska!) tills jag, vid åtta-tiden, somnar. Har jag riktig tur (5 dagar av 7) så kräks jag lite innan jag får somna. Nästa morgon vaknar jag, går till jobbet och hela dagen går ut på att äta lite och ofta så jag inte ska kräkas på jobbet. Och så hem igen. Hart  vart så här senaste sex-sju veckorna och jag blir så less, så less...

Sedan hjälper det verkligen inte att små, små blodkärl gått sönder över hela ansiktet (pga att jag spyr så mycket) och jag ser helt knäpp ut... tänk er att man låter en dagisklass pricka en i ansiktet med små röda pennor Skrikandes

Jaja, hoppas ni andra har det bättre!

• fransyskan
    Ellenbmt skrev 2012-03-01 11:48:26 följande:
    Fransyskan! Jag vet exakt hur det känns, de där spruckna blodkärlen får jag med så fort jag kräx, och jag nådde sådär illa till v 16. Nu i v 18 kräx jag knappt något längre, bara efter stark mat. Hoppas det vänder för dig!
    Vad skönt att det inte bara är jag som ser/har sett alldeles prickig ut! Skrattande
    O Hanna O skrev 2012-03-01 11:17:03 följande:

Inte varit hungrig sen jag + ade...men tvingar i mig mat...men ser det som min dagliga kamp! just nu...men jag hoppas att det vänder snart! Det värsta är att man inte är sugen på något!

Jag är absolut hungrig... men precis som du aldrig sugen på något. Har knappt ätit en endaste bit choklad sedan slutet av december och förutom min IKEA semla så smakar allting bara konstigt. Nästan surt, om någon förstår hur jag menar.
  • fransyskan
    Ellenbmt skrev 2012-03-02 07:53:13 följande:
    Vägde mig igår, panik över vikten för att jag ökar så fort. Började på 51kg, nu 60,3 kg ajajaj jag vill inte behöva kämpa så mkt sen. Hoppas det har stannat av lite nu... Tillägga att jag är 155 lång. Så kilona över 55 syns...
    Hah, är 1.53 så vet precis vad du menar. Jag började på lite småfeta 56, gick ner till 52 och låg senast på 54. Blir det mer än 65 får jag garanterat en utskällning av den franska doktorn.

Man "ska" inte gå upp mer än 9 kg totalt enligt de papper hon gett mig... vet att det inte är sant, men när man sitter där ensammen med en kvinna i vit rock och ett diplom på väggen känner man sig bra ensammen.

Lycka till nu alla som har RUL idag! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Augustibebis 2012