Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

godisbit skrev 2012-05-22 11:53:30 följande:
    Hörde precis några tjejer snacka på tunnelbanan. En av dem förklarade att det godaste hon visste var skållheta pommes med iskall mjukglass och kolasås. Är det bara jag som tycker det låter som knäppa gravidcravings!?
    Brukade jag äta när jag var yngre -- salta varma pommes bryter gott mot kall, söt glass! <3
    Hejåhå skrev 2012-05-22 12:44:02 följande:
    Godisbit: Pommes och glass med chokladsås på Donken har jag alltid gillat. Sött, salt, varmt och kallt...så gott!
    Varannan tugga mjölkchoklad och salta chips är också gott, choklad på popcorn mums!
    Och blandade söta och salta popcorn är inte heller helt fel. Eller bacon i brownies.

Och grattis Gadget! Vad kul att ni hade tur med vädret också så att tyskarna fick njuta lite av fina Sverige!
  • fransyskan
    Novixi skrev 2012-05-23 11:33:40 följande:
    Nu är det min tur att bli orolig :/ har inte känt bebis idag mer än enstaka "pet". Inte ens buffar utan bara svagt, svagt. Reagerade då jag precis suttit 45 min på en buss till skolan. Sitter jag så länge brukar liten alltid böka! Testade även dricka nästan en hel flaska kallt vatten utan mer resultat än ett litet pet tillbaka.
    Ringa fl eller avvakta? Har ju väldigt litet sf för veckan så ska på extrakoll på fredag. Vilket gör mig mer orolig att nåt faktiskt kan vara fel :/
    Bättre att ringa än att oroa sig! Häromdagen funkade vare sig kallt vatten eller sliskigt söta grejer -- mitt sista "knep" är att ligga halverst på rygg med laptoppen mot magen/knäna. Vet inte om det är ljudet eller vibrationerna eller den obekväma ställningen han reagerar på men vaknar gör han. Stackarn.

Har hittat en mamma som ska sälja två stora lådor osorterade babykläder (0-6 månader) samt diverse "swaddling" filtar. Vi har just börjat prata pris -- hoppas hon inte är lika underlig som kvinnan som ville sälja 2nd hand tygblöjor häromdagen.

Hon hade köpt dem för 650 USD, använt dem till sitt eget barn och ville nu sälja dem... för 500 euro. 650 USD = 514 euro... med andra ord hoppades hon gå back endast 130 SEK på hela blöjperioden. Hah.
  • fransyskan

Ang "jobbiga" partners skulle jag nog fråga mig själv om det är ett nytt beteende?

Isfåfall kanske h*n känner att h*n behöver synas och höras mer. Jag ser till att ge min man extra mycket tillgivenhet och beröm just nu -- dels för att han helt klart förtjänar detta, men även för att han ska få vara lite i centrum. Tror inte alltid det är helt lätt för den som inte är gravid.

Det är absolut inte alltid en dans på rosor här heller, men förutsatt att maken inte haft en riktig skitdag skulle han absolut baka kakor, slänga ihop en lasagne, köra mig till McD för glass eller vad jag nu skulle kunna hitta på. Men vi är spontana (och barnsliga ) annars också.

Men, ja, det handlar säkert ofta om att dom har mycket i huvudet just nu; dom ska ju, precis som oss, ha barn.

• fransyskan
    Ellenbmt skrev 2012-05-24 15:23:29 följande:
    Fransyskan- min sambo är som förbytt, men jag tror mest det handlar om hans jobbsits som är invecklad.

Han får beröm, men han tycker ju att jag är gnällig så jag får väl bättra mig...
    Meh, om du inte vill dumpa allt på honom kan du kan ju alltid skriva här! Eller föra dagbok!

Och sedan tycker jag personligen att vi nu faktiskt har anledning att vara gnälligare än vanligt och att våra partners helt enkelt får ta det till en viss del. Vi har ju ofta extra krämpor. Lyssnar han inte alls på dig alls så kan han ju faktiskt bättra sig han med!

("Familjeliv sa att du skulle vara snäll mot mig!" Solig)
  • fransyskan
    tjockisbullen skrev 2012-05-24 18:33:52 följande:
    Det har jag aldrig hört innan att man bara skulle få 4 st blöjor på BB.
    Snålt va väl bara förnamnet. Här fanns det uppstakat inne på rummet både bindor och blöjor. 
    Här kan jag betala 230kr extra för lyxen att få "couches maman et bebe" (blöjor för mamma och barn, riktigt charmig formulering). Låter som ett höjdar-erbjudande... Några andra saker jag just upptäckte på listan över vad jag ska ha med mig är lakan till babysäng och pappersnäsdukar!

Undrar vad som händer om jag snyter mig med deras toapapper... :P
  • fransyskan
    Angelica1991 skrev 2012-05-25 21:24:07 följande:
    hejsan svejsan :) //...//
    Vettu, min man frågade om dig imorse. Jag sa att jag inte läst något sedan fredag morgon, men nu kan jag ju uppdatera honom ikväll. Vad skönt att allt verkar gå bra! Håller tummarna för att det ordnar sig med blåsljudet!

Vi hade det riktigt varmt över helgen vilket innebar att jag mest låg och dåsade med katten. Hann med ett snabbt läkarbesök för ryggen och efter att han svamlat om att ryggont kunde orsakas av järnbrist -- är det något vedertaget eller hade han varit ute för mycket i solen? -- så fick jag "recept" på 10 stycken massage-pass.

Oh, gjorde mitt (sista) baby-kläder-klipp för i år också. Hundra plagg, mycket märkeskläder plus jättefina baby-filtar, för 800kr. Kollade upp nypriser på några av plaggen och blev lite paff när jag såg att ett par baby-jeans (0-3 månader) såldes för 350kr...
  • fransyskan
    Kampis skrev 2012-05-28 14:16:19 följande:
    Just nu är dottern och hunden ute och leker med vattenspridaren! Hon tog fram rutschkanan och åker i 190 knyck medan hunden jagar droppar 
    Jag vet inte riktigt vad det säger om mig och huruvida jag riktigt är mogen nog att bli mamma, men tycker din dotter verkar ha riktigt bra koll på hur varma dagar helst ska spenderas!
  • fransyskan

Vi har nog allt nu -- har precis som DetGodaLivet och 7eHimlen handlat i stort sett allt begagnat. (Undantagen har varit nya BHar, babyskyddet och sängen.) Om inte annat så har det varit en kul grej rent ekonomiskt; har skrivit ner vad allt kostat och vad det skulle kostat i nypris.

Har lagt ner 706 euro (inklusive kläder, tygblöjor, babsykydd, vagn, ja, allt) och hade jag handlat samma prylar/märken nytt hade det blivit (minst) 3420 euro. Dom sparade slantarna kommer jag vara extra glad för under min mamma-ledighet -- känns riktigt bra och har distraherat från ryggont och illamående!

• fransyskan

Hah, dagen började med att en kollega skakade oroligt på huvudet och sa (föreställ er nu engelska talad med stark fransk brytning): "Du är så stor! Jag är verkligen orolig för att du ska behöva ett kejsarsnitt." Hon är verkligen jättesnäll och menade helt klart bara väl men, hah, tack, tack.

Den enda värre kommentaren har nog varit en kollega (vuxen människa!) som, i respsons till att hon fick reda på att jag var gravid, sa; "Oj, mitt katt är också gravid. Eller, ja, hon var gravid. Veterinären berättade igår att hon fått missfall. Visste du att kattmammans kropp kan absorbera upp fostrena när det händer?"

Nej, men nu vet jag det. Tack, tack! Tur att man kan ta det mesta med lite humor

• fransyskan
    Saftmedbulle skrev 2012-05-30 11:03:54 följande:
    Gnäller lite...
    Bröt foten på jobbet igår och sitter nu sjukskriven i gips... som om det inte var jobbigt nog med graviddiabetesen och stora gravidmagen... ja, ja...Jag är ju glad över att vara gravid och framför allt att allt var bra med bebisen. Jag tog ju emot så att magen inte skulle ta skada, därav benbrottet...
    Oj! Usch, vilken otur! Hur lång tid tror dom det tar att läka? Någon chans att du slipper kryckor lagom till augusti eller...? (Har aldrig brutit något, så har ingen aning om hur det fungerar.)  Hoppas du har folk som tar hand om dig lite extra nu -- fixar fram glass och annat livsviktigt

Och heh, ja, engelska med fransk brytning är härlig. Har svalt många, många skratt... fast som regel är jag mest bara glad att dom kan engelska öht -- dom är ju inte direkt kända för att kunna/vilja prata annat än franska. (Och jag vill ju inte ens tänka på hur dum jag låter när jag pratar franska! :D)
Svar på tråden Augustibebis 2012