Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

FruFoxy skrev 2012-04-24 12:27:35 följande:
    Fransyskan:
    Hur gör man om man måste gå tillbaka till arbetet efter 12 veckor? Finns det förskolor för så små eller är det nannys man anställer?
    Man kan börja på "creche" (förskola) från 3 månaders ålder. Vi hade ett creche för riktigt små barn nära jobbet och där kunde man, när man gick förbi, se rader med bäbisar som låg och ålade sig på mattor. Sedan finns det ett system med dagmammor samt au-pairs och nannys (eller att ens egen mamma/svärmor ser efter barnet).

Allt beroende på vilken "klass" man tillhör. (Och antagligen vart man bor i landet.)
    Gadget skrev 2012-04-24 12:41:07 följande:
    Min svägerska bor i USA och jag tror hon tvingades gå tillbaka till jobbet sådär efter 12 veckor ungefär också och lilla killen hamnade på dagis. Men han vägrade flaska så hon fick helt enkelt säga upp sig från jobbet för att vara hemma med honom. Hon hade inte ens rätt till obetald ledighet. I februari sökte hon ett nytt jobb hon fick, men nu tyckte arbetsgivaren att hennes son varit sjuk så mycket så det fungerar inte. Hon fick alltså sluta nu där också och uppmuntrades att söka jobbet igen när sonen blivit äldre och inte är sjuk. Galet land.... 
    Herregud... :(
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 13:04:23 följande:
    Jo det är det ju på massor av sätt när det gäller bidrag och barnomsorg och ekonomiska förutsättningar. 

Men det håller nästan på att slå över åt andra hållet här. Dagis har blivit nporm och alla samhällfunktioner ochd et sociala livet kretsar mycket kring det. Parklekar och sådant som är inriktat mot hemmabarn har lagts ner i stor utsträckning.

//...//

Att förskola är nästan avgiftsfritt är ju bra på jättemånga sätt men det gör också att många inte överväger alternativet att stanna hemma lite längre eftersom det blir så ekonomiskt ofördelaktigt.
    Det jag menade med "omodernt" var mest att maken bara får elva ynkliga dagar ledigt för att vara hemma med sin son. (Sedan får man 0 dagar pappaledigt i Irland, hah, vilken är än värre.) Sedan själva "hemmabarn eller inte" frågan blir, i alla fall här, en klassfråga tycker jag.

Vi väljer till exempel att jag ska stanna hemma utan lön -- vilket betyder att vi endast kommer att ha 48% av den inkomst vi är vana vid. Det funkar ju verkligen inte för alla. (Och knappt för oss, men jag vägrar lämna bort mitt barn vid tre månaders ålder.)

Men jag förstår hur du menar för det svenska systemet.
  • fransyskan
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 20:00:29 följande:
    Min mor ringde nyss och ville ge mig 5000 i babybidrag. Det var ju störtskönt men det finns inte en pryl jag kan komma på att köpa till en baby som kostar ens en tiondel av det...En lekstuga kanske?
    Kanske någon aktivitet som du inte unnat er annars? Babysim, baby/mamma yoga, baby-massage eller liknanade?
    Issan8 skrev 2012-04-25 00:06:27 följande:
    haha sorry om jag sabbar fokus på bebisdiskussionen men denna krabat är som en bebis, det jamas, gnälls å han ska alltid vara i centrum...hur ska det gå? tur att han går ut ibland.....
    Han var ju hur go som helst <3 Vår stackare ser lite skabbig ut just nu då han slickat bort all päls på insidan av benen. Veterinären hävdar att han är stressad pga att jag, som gravid, luktar och beteer mig annorlunda. Bådar ju gott för när babyn kommer... vi får hålla tummarna!

Visst var det någon här som hävt i sig massor med godis och sedan haft baby-circus i magen? Jag roffade i mig en hel näve godis -- trots att vi just pratat om att äta nyttigt!!! -- och sedan, kan jag lova, blev det sparka av i magen.
  • fransyskan
    banana81 skrev 2012-04-25 10:58:17 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har inte skrivit på länge nu, men jag läser ändå! Känner mig som en stalker lite, haha!
    Men nu måste jag fråga om nån mer är dödstrött? Jag är helt slut! Kommer knappt upp ur sängen på morgonen längre och bara längtar tillbaka hela dagen sen..! Det har gått så långt att inget känns kul längre för jag orkar inte göra nåt! Det räcker att jag går upp på ovanvåningen så är jag helt matt i hela kroppen och känner mig svimfärdig nästan!
    Nån som vet vad ja ska göra?
    Järnbrist? Jag skulle nog prata med min doktor om jag var så otroligt trött.
  • fransyskan
    Karo77 skrev 2012-04-25 21:43:09 följande:
    Annars vad galler mammaledigt sa har fransyskan redan berattat hur det gar till har i frankrike men jag kommer att ta ledigt minst 1 ar den har gangen.
    Fast det blir bättre efter barn två, tror jag? Man får ut lite mer pengar, osv? Hoppas du får vara hemma från maj! Jag ser verkligen inte fram emot att jobba juni/juli... hoppas lite på en ovanligt sval fransk sommar

Jag har försökt vara nyttig nu i några dagar; det har blivit lite godis på jobbet men annars bra val. Mycket grönsaker och så ordentligt med protein i form av ägg, fisk och bönor. (Kött tycker jag blivit riktigt vidrigt sedan jag blev gravid.) Och sedan har jag kört ett kort mamma-yoga pass varje morgon.

Någon som kan rekommendera bra videos eller program med enkel träning för gravida? Engelska eller svenska, vilket som. Känner att kroppen vill röra sig lite men vet inte vad jag vågar göra riktigt.
  • fransyskan
    Sommaren12 skrev 2012-04-27 20:44:51 följande:
    Hur mycket sammandragningar är "okej" att ha eg? Tycker det blir mer och mer nu. 
    10 per dag hävdar de i Frankrike. Det är dock antagligen bullshit :P
    Jag hittade min gamla stegräknare häromdagen och tänkte att man kanske kunde använda den igen. Ehm... ja, sedan insåg jag att den är lite svår att "fästa" när man har mammabyxor. Pillade till sist fast den och gick i alla fall 5000 steg igår.

Vet inte riktigt vad man ska satsa på -- men tänker att med mellan 5,000 - 7,000 steg och så yoga på kvällen så har man väl i alla fall gjort något...
  • fransyskan

Tack godisbit och sommaren12 -- 10,000 steg fick jag inte till det igår, men hade en otroligt fin promenad i skogen. Allt var grönt, fåglarna kvittrade och himlen var, efter flera dagar av regn och gråa moln, alldeles ljusblå. Jag lufsade runt och hade ett litet (tyst) samtal med min mage där jag förklarade att en dag skulle vi två gå längst samma väg tillsammans med vagnen. (Jag kan inte vara den ända som samtalar med magen? :D)

Kan tipsa om en relax-cd som heter "Healthy Pregnancy and Successful Childbirth". Det finns några flum-moment som inte riktigt passar vad jag personligen tror om världen men efter att ha lyssnat några dagar nu så tycker jag ändå att jag känner mig lugnare och mindre oroad.

Hoppas ni alla får en bra vecka!

• fransyskan

Har haft en otroligt härlig lång weekend nu, från fredag till (samt inklusive) idag.

Vi gick på restaurant i söndags och personalen var så otroligt härliga att jag var inte helt säker på att vi var kvar i Frankrike! Det fanns bara en meny -- tre förrätter, tre varmrätter samt tre efterätter -- så det enda val man hade var för vad man ville dricka.

Till förrätt var det en samousa med gambas, en rilette av lax och sen foie gras. Det senare äter jag aldrig, men det visste ju inte servitrisen så hon kom direkt och sa; "ja, du som är gravid vill kanske inte ha lever?" Och sedan, till varmrätten (en liten köttbit, två pilgrimsmusslor och tre skivor ankbröst) så kom hon igen; "och ditt kött, det vill du kanske ha välstekt?"

Ja, när man läser det så låter det nog helt snurrigt att bli så pass glad över så lite -- det finns kanske till och med dom som skulle tycka att det var irriterande? -- men jag blev verkligen hur lycklig som helst. (Man kanske måste ha upplevt den vanliga "servicen" också, hah.)

Och sedan skynder jag mig och säger att jag trots detta mums endast gått upp ett kilo sedan den 19e. Magen putar som aldrig förr men jag känner mig ändå ganska smidig och har en del energi. Tror (hoppas!) yoga och promenaderna hjälper lite.

• fransyskan
    NiniMe skrev 2012-05-02 07:00:21 följande:
    Var hos min tränare i förra veckan och snacka lite om träning med foglossning och han skulle försöka lägga upp ett pass till mig.. Dom har en sådan tjockiscykel där som man liksom sitter i, inte på.. Så den måste jag ju kunna cykla på... Plus att man kanske kan göra lite armövningar... Jag får testa mig fram.... Vågen skenar iväg och jag börjar må jävligt dåligt pga det... Den står på 19 kg plus nuGråter
    Har inte foglossning och vet inget alls om hur man tränar bäst med det problemet, men kanske du (eller någon annan) skulle kunna hitta något intressant här: www.momsintofitness.com/

Jag fick hennes bok i helgen och har prövat en av hennes gratis-videor. (Det finns fyra totalt som är gratis, samt en hel del artiklar och guider.) Hon har ett sånt där obehagligt brett amerikanskt leende, men annars tycker jag att det är helt okej och jag ser fram emot att, förhoppningsvis, kunna träna lite lätt under resten av graviditeten.
  • fransyskan
    natlup skrev 2012-05-02 15:43:50 följande:
    Hjälp e bjuden på middag på lördag och de har sagt att vi jätte gärna får bada indras bubbelpool om vi vill. Jag e så kluven. Får man bada bubbelpool eller ska man undvika det?
    Hur varmt blir det i en bubbelpool? Jag vet inte vad man rekommenderar i Sverige, men jag vet att det står någonstans i mina papper att man ska undvika att bada så att man blir överhettad. Usch, vad dåligt jag översätter -- hoppas någon annan kan ge bättre svar!
  • fransyskan

Vilken dag... Har blivit attackerad av en nedfallande toaletpappershållare -- två gånger på rad!!!

Har även blivit frågad av en arbetskamrat om jag vill gå med henne till ett gravid-spa. Egentligen är jag inte den som brukar lägga tid och energi på sånt, men å andra sidan lär jag ju inte vara gravid många gånger till så man skulle kanske passa på.

Att bli uppskrubbad och tillputsad kanske kan vara trevligt nu innan man riktigt börjar ta form av en valross...?

Challelotten skrev 2012-05-03 10:55:54 följande:
    Måste fråga tänkte ringa till bm nu vid 11, får ibland ont på vänstra sidan av magen strax under revbenen eller en liten längre bit ner. Som om någon kommer i kläm eller nått jätte svårt att förklara. Någon som har någon ide? Känns som man ringer för allt ibland :0)
    Jag har också haft sådana där konstiga smärtor -- har precis som NiniMe tänkt att det nog är en nerv.
Svar på tråden Augustibebis 2012