Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

Karo77 skrev 2012-05-04 10:07:04 följande:
    Albasmamma: jag skulle sa garna vilja foda naturligt, men har ingen lust att ta nagra risker. Det som Kanns skont ar att Man kontrolerar situationen battre nar det ar ett planerat snitt! Men samtidigt sa kanner jag mig ledsen over att inte vara kapabel att FODA barn.( vêt inte ens om jag skriver riktig svenska)
    Huvudsaken att du och bäbisen mår bra i slutet! <3 Och jag vet precis vad du menar med "vet inte om jag skriver riktig svenska". Vet aldrig om det jag skriver låter rätt eller inte... pratar/skriver ju nästan aldrig på svenska. Ska bli skönt (fast kanske även svårt?) att prata svenska med barnet sedan.
    Svipp skrev 2012-05-04 08:04:42 följande:
    Jag håller med om att det borde vara ett rul till senare i graviditeten. Mycket kan ju hända från vecka 18-20 fram till födseln.
    Har man alltså inga flera ultraljud i Sverige efter vecka 20?!

Här har man första i vecka 9 - 14, sedan ett i 20-22 och sedan sista i 32 - 34. (Samt fler vid behov, jag hade två extra efter blödningar.) Alla verkar ha ett syfte och dom kollar upp en hel del i detalj -- inte för att jag har den minsta aning om vad alla bilder och siffror betyder...  men man blir glad iaf när ultraljuds-gubben* nickar och säger "mmm, det ser bra ut, ja, absolut, helt perfekt".

(*Det har alltid varit samma karl och han har helt klart passerat pensions-åldern. Det märks tydligt att han har lärt sig att de flesta blivande mammor och pappor behöver en hel del uppmuntrande småprat medans han håller på och donar och har sig )
  • fransyskan
    Karo77 skrev 2012-05-04 10:49:36 följande:
    Fransyskan: ha ha Kanns lite rostigt att skriva pa svenska jag pratade bara svenska med Noah Tills han kom i trotsaldern. Sen bleu det svart eftersom min man pratar inte svenska alls. Det blev konflikter'mellan barn/ foraldrarna.....jag fick lov att saga allt dubbelt(som vad han fick och inte fick gora) tex. Noah fragade mig om det ar ok med...... Om han fick ett nej sa fraga han pappa istallet. Och hade han svarat ja blev det himla liv. Sa da borjade jag med franska i pappas narvaro och sen blev svenska lite da och da istallet.
    Hah, vilken listig son du har :D Min make har lärt sig lite lagom med svenska så jag hoppas det inte blir ett problem. Alla här tar dock för givet att barnet ska tala franska/engelska -- varje gång jag förklarar att nej, det blir svenska och engelska först och främst blir alla väldigt ställda. "Vad ska svenska vara bra för?" Mm, tack, tack.
    NiniMe skrev 2012-05-04 10:50:55 följande:
    fransyskan: Vi har i skåne Eller vad jag vet så har halva skåne det Så jag ska dit igen om några veckor och få se lilla gumman
    Vad mysigt! Jag ser fram emot nästa ultraljud men vecka 32 är ju låååångt borta. Har dock nästa läkarbesök den 10/5 och ser fram emot att få lyssna på hjärtat igen. Trots att jag känner sparkarna nu, så är det något extra fint med hjärt-ljuden tycker jag <3
  • fransyskan

Men usch, vad många av oss som verkar haft en riktigt skit-fredag!

Hoppas alla nu känt av sparkar och att era sammandragningar-maraton har gått över. Jag tycker absolut inte att ni ska tveka att ringa och fråga om ni blir oroliga -- jag tror att vårdpersonal har mycket förståelse för att vi blir nojjiga och det är ju inte bra för barnen om vi går och oroar oss heller. Ta till vara på att ni bor i Sverige och kan kommunicera med vården utan en ordbok!

AR och Albasmamma: Tack, men helt ärligt, ni skulle höra mig tala i telefon, "och sedan var han helt, ehm, typ, eh, vahettere... eh... på engelska kallas det defiant". Min fina gamla svenslalärare skulle gråta.

Ang vikt -- vi ska ju så klart gå upp i vikt, men jag blev också lite förskräckt efter min 1.5 kgs vecka. Har sett till att röra mig lite mer och äta rätt antal kalorier (ca 2,000 - 2,200 kcal för min längd) med MYCKET grönsaker och en protein till frukost, lunch och middag. Igår blev det till exempel:

Frukost: ägg och bönor med wokade grönsaker
    Mellis: banan och fullkornsskex
    Lunch:
    ugnsbakad potatis med bönor och stoooor sallad
    Mellis: macka med räkor och rivna rotfrukter
    Middag: hårdstekta köttbullar, överkokta grönsaker, SEMLA

Ehm, ja, jag åt middag på IKEA Semlan kanske semlan inte riktigt var nyttig (hihi) men man kan ju inte bara gå förbi en ensammen semla!

I alla fall är det så jag försöker tänka... rätt eller fel visar sig väl senare. Sedan hjälper det att jag har ett otrolig sug just efter grönsaker. Som några sagt innan, vi får alla mötas upp i en "augusti-mammor går ner i vikt!" peppnings-tråd till hösten!

• fransyskan
    Kampis skrev 2012-05-06 10:18:38 följande:
    Ska snart ringa till förlossninigen. Rörelserna har minskat väldigt mycket nu några dagar och nån spark   har jag inte fått på några dagar nu, inte känt nåt öht sedan i går kväll, När jag ligger ner och provocerar kan jag få henne att flytta sig lite så magen ändrar form nån millimeter så lever gör hon, men jag är orolig....
    Hoppas allt går bra!

Jag fick just reda på att vi med stor sannolikhet får en rest-skatt att betala på motsvarande ca 50,000 kr i höst. Ett sånt där tillfälle då det känns bra att vi alltid haft tur och möjlighet nog att spara undan pengar...

Sedan så fick vi en freecyclad barnstol (www.homeprivilege.com/chaise-haute-pliante-bleue.html). Ena skruven till sisten satt konstigt dock och maken satt och svor en kvart medans han skruvade och höll på. Jag la en kudde över magen med motivationen att det inte kan vara bra för barnet att lyssna på sådant språk :D

Nu ser stolen i alla fall fin och stabil ut!
  • fransyskan

Ny dag, ny president, ny vecka! (25+0)

Karo77 skrev 2012-05-07 08:12:10 följande:
    Gor morgon, jag har blivit sjukskriven helt pga ryggen..... Kanner mig deppad av att sluta sa tidigt....aire hem till sverige for att vila hemma en stund ..... Har inte varit hemma pa snart 2ar!
    Jobbigt med ryggen -- men kul att få åka hem! Ska du stanna länge? Hur blir det med dina månads-check-ups?
    DetGodaLivet skrev 2012-05-06 19:34:58 följande:
    Jättefin stol! Jag vill nog ha en stokke tripptrapp...ska åka till överskottscentralen som tar emot och säljer vidare möbler från kommunal verksamhet, de brukar alltid ha. Är väl tidigt ännu men kan vara lika bra att hålla span.
    Men oj, vilken nostalgitripp! <3 Visste inte att det fanns möjlighet att köpa möbler från kommunal verksamhet! Det ska jag komma ihåg när vi någon gång flyttar hem till Sverige igen!
    Kampis skrev 2012-05-06 19:03:09 följande:
    Äntligen hemma! Kom in och fick sitta och vänta i 2 ½ timme innan det blev vår tur. men allt såg fint ut och hon va enligt läkaren en ovanligt aktiv bebis, men att hon antagligen sparkar på moderkakan mycket så att den dämpar kickarna. Och så verkade jag ha okänsliga punkter även utanför den tyckte hon , en del kunde tydligen ha det.
    Vad skönt! Gissar du sov gott inatt!
  • fransyskan
    Challelotten skrev 2012-05-07 10:19:19 följande:
    Bara 9 veckor kvar till semester och 13 veckor kvar till bebis :D
    Herregud, du vände verkligen på mitt "tänk" där: räknade ut att jag har 16 veckor kvar. Det är ju ingenting Förvånad
  • fransyskan
    Karo77 skrev 2012-05-07 17:01:37 följande:
    Fransyskan: jag stannar i en vecka. Har Check up nar jag kommer tillbaka. By the way" new président ........
    Heh, tur att man inte behövde rösta. Efter att ha sett debatten kände iaf jag som om valet stod mellan en 3-åring som ätit för mycket socker och en 5-åring med ont i magen och ev förstoppning Skrattande

Nu har jag iaf lagt vantarna på lite mer baby-kläder; blev 300 kr för 25 plagg. Bodies, byxor, t-shirts, etc samt ett regn-set av märket REI. Vissa av plaggen var oanvända och jag prutade ner priset med 70kr. (Känns extra bra med tanke på rest-skatten, hah.)

Någon annan som haft hög puls och känt sig otroligt varma? Sedan lunch har jag verkligen känt mig som om jag skulle vilja lägga mig i en snödriva och sova i tre timmar...
  • fransyskan

Och här kallar jag mig själv "the fat lady" både hemma och på jobbet och maken håller långa utläggningar om hur jag lagom till sommaren kommer ligga som en utslagen valross i soffan och bröla efter vatten och mat... något som alltid slutar med att vi bägge brölar ikapp. Jaja, snart 30 men inte är det någon garanti att man beteer sig vuxet Vi byter snabbt ämne och konstaterar att även här ska barnet sova i vårt sovrum. Dels bor vi litet och dels passar det vårt tänk kring vad vårt barn behöver. Hur länge får vi se men som det ser ut just nu så får han vackert dela rum tills han blir två.

• fransyskan
    Angelica1991 skrev 2012-05-09 01:33:11 följande:
    nu är det inte roliga tider.. 
    Med lite tur har den bara vänt sig -- min var otroligt aktiv över helgen men sedan kände jag nästan inget mån/tis. Jag var "elak" och drack massor med kallt vatten och åt söt yogurt för att kolla upp att det blev lite liv i lådan. Nu idag är han tillbaka till sitt vanliga jag och sparkar och har sig.

Men du ska ju inte behöva gå runt och må dåligt så om det inte blir bättre, kontakta dem igen! Håller tummarna.

Jag har gått upp 4.5 kg nu -- min Wii våg ger ifrån sig ett sådant där sorgligt "duhduh" ljud då mitt BMI nu passerat till "överviktig". Hah, vi får se om jag får skäll av doktorn; har tid imorgon vid 10. Mitt "mål" vore under +15kg, men klarar jag mig under +25kg så har det iaf gått bättre än för min mamma
Svar på tråden Augustibebis 2012