Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

Tror mina hormoner spelar mig elaka spratt...

Tänker hela tiden "hjälp, när kände jag av lillen sist?" och fastän jag antingen 1) direkt kommer ihåg att jo, faktiskt, han sparkade ju nyss när jag drack vatten eller 2) jag kan räkna in 10 rörelser på mindre än 5 minuter efter jag buffat lite så sitter oron kvar. Som om hjärnan helt vägrar ta in att allt är okej.

Helt ologiskt och dumt... har bestämt att jag saknar min gamla hjärna mer än jag saknar min gamla kropp

• fransyskan
    Kampis skrev 2012-07-18 10:41:37 följande:
    Ja och tur att jag är gravid och måste upp och kissa!!!! Dörren på framsidan går inte låsa förresten, vi väntar på att den nya dörren ska levereras. Känns som det får bli ett samtal dit idag så de skyndar på lite!!

Så bra vakthundar är retrievers förresten! han sa inte ett pip. Visst han är bara 8månader men ändå.. nu hade det inte vart fel med min rottweiler som sambon vägrade att vi skulle ha haha!  
    Tänkte just säga att ni kanske kan låna en hund men har ni en redan...

(Som lite trivia så är gäss riktigt bra vaktdjur. Goda till jul också om de fått fatt tjuvarna tills dess! )

Nej, men helt seriöst tror jag på t.ex. "Varning för hunden!" skyltar, ute-ljus som aktiveras av rörelser, billiga pip-larm som mammsen pratade om, osv. Det kostar kanske en liten slant men det är ju jätte-viktigt att man känner sig trygg i sitt eget hem!
  • fransyskan

Civilkurage är hur viktigt som helst och jag tror och hoppas att om det gäller en med-människa så är jag där. Ligger i blodet; både mamma och pappa är funtade på det sättet. Ja, en del andra familjemedlemmar med. Min farmor vaknade en morgon av att det var någon i huset; slutade med att tanten jagade efter honom i nattlinnet...

Personligen skulle jag dock inte riskera mitt liv -- eller makens -- pga "grejer". Om allt dom är ute efter är pengar, springer jag till grannen och ringer polisen. Lever hellre ett långt och fattigt liv än döden dör innan 30 pga en Ipod... speciellt nu när jag snart kommer vara någons mamma.

• fransyskan
    Kampis skrev 2012-07-18 22:55:44 följande:
    Sommaren:  ta ett vanligt vuxenlakan och riv/klipp till till spjälsäng/vagga, så rent från kemikalier det går att få och billigt :)
    Hah, precis detta vi gjort. Jag tyckte att ett vuxen-lakan borde bli fyra barn-lakan, men verkligheten tyckte att det faktiskt bara räckte till två så fick "offra" ett vuxen-lakan till...

På tal om kemikalier så har jag skaffat alla kläder, filtar, osv second hand men maken fick ett ryck förra veckan och shoppade extra kläder och leksaker och sovpåsar och jag vet inte vad (med motiveringen: "jag vet att vi redan har, men dom här är ju sååå söta!") som vi fick på posten igår.

Herregud... allt hängde på små pytte-galgar och var inplastat flera, flera varv. Jag pillade ett hål och luktade lite på kläderna; usch och fy och blä!!! Tror frågan kommit upp förr men hur många gånger bör man egentligen tvätta helt nya baby-kläder?
    astro skrev 2012-07-19 00:27:16 följande:
    Ibland är min man unikt bäst i hela världen förresten Solig
    Gud, vilken skön kommentar om integrering! Jag blir riktigt glad när jag hör om folk som har fina partners. Vet att detta är Familjeliv och att man ska ta allt med en nypa salt men ibland blir jag helt "WTF" över hur folk beskriver sina förhållanden... *ryser*

Hejåhå: håller alla tillgängliga tummar!

Stövelkatten: hoppas dom lyssnar på dig nu!
  • fransyskan
    trossan skrev 2012-07-19 10:32:01 följande:
    Vad mysigt att även männen kan köpa bbiskläder bara för att det är sött förresten- tror det var fransyskans?
    Hur är det, antar att din man ät fransman?
    Det hade ju varit logiskt... men, nej, han är världens finaste britt!

Vi har ganska omvända könsroller tror jag -- hade det varit upp till enbart honom hade vi spenderat en förmögenhet på söta kläder och finaste barnvagn och gulligaste men mest onödigaste pryttlarna. Men nu fick han dras med att jag satt och muttrade "mm, eller så kan vi spara 800 euro och köpa en second hand vagn..." och "måste barn verkligen ha en deluxe badbalja? IKEA har en för fem euro som dugar lika bra..."

Mm, jag vet, jag är hur tråkig som helst -- det tycker han också ibland! Skrattande
  • fransyskan
    Saftmedbulle skrev 2012-07-20 14:39:50 följande:
    Hej alla! Hängde här förut... vet inte om ni kommer ihåg mig... Det blev ingen augustibebis för mig (jag blev ju framflyttad sen till 3 september... men hängde kvar här i augustråden ändå...), men däremot en junibebis. Hamnade på sjukhus och har där i en dryg månad och det blev tvunget att göra ett akut kejsarsnitt i v. 30, för att kunna behandla mig. Det blev en flicka (för tre veckor sen...) och nu ligger hela familjen på neonatal,så att jag kan ge mat åt tjejen (vi har inget namn än) och bli behandlad.

Många hälsningar Saftmedbulle       
    Klart vi minns dig! Grattis till dottern! Hoppas ni bägge mår så bra det går med tanke på omständigheterna!
    trossan skrev 2012-07-20 10:27:01 följande:
    Fransyskan, mysigt med en sån man! Roligt med lite ombytta roller. Hade nog inte väntat mig det från vare sig en britt el fransman! :) Kul också att ni blir en så internationell familj, svensk engelsk och fransk, vad sk ni prata med barnet?
    Vi ska prata svenska och engelska. Franskan får bli ett tredje-hands språk.

Han är jättefin; känner mig väldigt lyckligt lottad. Han är (för mig alltså; folk har ju olika smak ) precis rätt blandning av gentleman och jämställdhetshjälte. Hoppas innerligt att sonen tar efter honom i detta! (Sedan kan han få ta efter mig när det kommer till ekonomi-tänk och framförhållning...)

Jag blir så avundsjuk på er när ni pratar om förlossningsbrev... det finns här med, men är inte vanligt och jag har fått uppfattningen att vårdpersonalen här inte riktigt uppskattar att man kommer med egna tankar. Och i och med att jag vill sånt som ses som "alternativt" och "udda" -- vill pröva utan epidural, vill amma direkt, vill ha kvar barnet hos mig på natten, etc-- känns det som om det kommer bli lite av en kamp...

Jag är verkligen betydligt mer oroad över detta än förlossningen; vilket kanske är tur i oturen?
  • fransyskan
    any - grattis!!!

och katten - grattis till både bebis och en förlossning som verkar ha gått som du ville!
  • fransyskan
    astro skrev 2012-07-23 08:02:10 följande:
    Det märks att vi är inne på slutspurten, mycket tystare i tråden än vanligt. Antar att ingen har någon ork, dessutom närmar vi oss fasen där det enda man orkar tänka är "stööön, bebis nu!".
    Jag insåg -- lite lagom sent som vanligt -- att jag och maken faktiskt bara har ca en månad kvar av att bara vara ett par, inte en mamma-pappa-barn familj. Har satt som mål att satsa lite extra på oss sista veckorna så att vi har "toppat upp" tanken innan bebisen kommer.
  • fransyskan
    trossan skrev 2012-07-23 09:24:16 följande:
    Jag har också tänkt lite på detta. Låter smart att aktivt satsa på det!
    Vi har precis varit bortresta i tre veckor och haft semester, och mest bara varit vi två och tagit det lugnt och mysigt. Känns dock svårt att göra något mer "aktivt" för att ta tillvara på tiden, men vad har ni tänkt göra?

Jag måste dock erkänna att denna tanken inte bara har slagit mig, utan även skrämmer mig en hel del.
    Jag är rädd att aldrig mer få vara ensam med min sambo, aldrig mer bara vara mysiga och han och jag.
    Kan i mina värsta stunder tom nästan bli lite svartsjuk på bebisen och tänka att min sambo bara kommer fokusera på bebisen och helt glömma bort mig. Knäppt jag vet, Skäms
    någon som tänkt likadant? 
    Maken tog spontant ledigt den här veckan och vi har gjort en del planer;
    Projekt 1: Fylla frysen. Vi gillar att arbeta tillsammans och har alltid saker att prata om. Projekt 2: Städa klart. Det låter inte kul, men vi hade det riktigt roligt förra helgen. Packa mat och åka ut till en gammal kloster-ruin maken spanat in. Njuta lite av solen! Se massor med filmer; har fått låna en blue-ray spelare och en hel drös med filmer av en kompis. Ut på romantisk middag till vår favorit-restaurant. Lite dyrt, men det är vi värda.

Låter nog inte särskilt spännande för andra, men vi har sett fram emot det! Vet inte om man direkt måste göra något super-aktivt; räcker kanske med att inse att det nog inte är nyttigt att sitta och fokusera 100% innåt och fräsa av den man älskar bara för att han (eller hon) är den ända dum/modig nog att fråga hur man mår... (Skäms)

Och du är absolut inte alls ensammen. Både jag och maken har tänkt i samma banor och pratat om det. Tror det kan vara ett bra snack att ha med sin partner; tillsammans är det ju lättare att komma på lösningar och man kan undvika mycket strul om man vet vad ens partner oroar sig för eller undrar över.

• fransyskan
    Ellenbmt skrev 2012-07-23 10:00:59 följande:
    ...men kärleken är så mkt större och starkare.
    Det låter hoppfullt och bra! Hjärta
  • fransyskan

Grattis Naimis!!!

Här har det varit och fortsätter det att vara varmt, varmt, varmt.

Såg att ni pratade om blöjhinkar tidigare... min hink fick jobba extra som ett riktigt kallt och skönt fotbad igår. Och som en extra bonus vet jag ju nu att den garanterat inte läcker!

• fransyskan

Oj, oj, vad mycket ni hinner skriva! Både glada -- grattis till alla nya bebisar!!! -- och lite stressade inlägg.

Jag har ju långt kvar till BF än, så är inte i någon brådska. Njuter mentalt av de här sista veckorna, trots att jag rent fysiskt skulle beskriva läget som "jämna plågor". Jag och maken har haft en otroligt fin vecka och jag känner mig nyförälskad. Hemmet är, i stort sett, nystädat och vi ska fylla frysen idag...

Inget i livet är perfekt dock, och jag har just fått veta att sjukhuset där jag ska föda 1) inte har luftkonditionering öht och 2) serverar riktigt jävla usel mat. Maten hade ju spelat mindre roll om jag inte varit tvungen att stanna i 3-5 dagar (normen här) men hur sjutton kan dom inte ha AC på ett svin-dyrt privat-sjukhus? Har ju varit 34-36 grader i solen senaste dagarna!!!

Hoppas jag kan få veg-mat iaf... äter hellre överkokt broccoli och smaklös morotsoppa i 5 dagar än grå kyckling och segt (eller fettigt) lamm... Kräks Ska packa snacks och maken har lovat att smuggla in sushi...

• fransyskan
    Kampis skrev 2012-07-28 11:58:55 följande:
    ja maten var verkligen skit sist.. en middag fick vi skinnpotatis med dillsås, utan kött elleer nånting.. fick svaret att nån måste ha tagit min köttbit. tackar ;)
    Jag vet inte om man skulle bli glad att slippa köttet eller tjurig för att dom inte klarade av att fixa en hel måltid... Eller, jo, jag skulle nog bara bli glad att slippa köttet En kollega som legat inne på "mitt" sjukhus i flera veckor hade fått lamm tre dagar i rad. Huu, jag klarar av lamm max tre gånger per år.

fru Elle och sommaren -- Ja, där har våra partners en viktig uppgift verkar det som! Blir nästan lite Discovery Channel över det hela; vi föder barn och ammar medans de andra i "flocken" skaffar oss föda för dagen...
  • fransyskan
    Gadget skrev 2012-07-30 10:01:51 följande:
    Ellen, med mamma med tycker jag också du gör rätt. Dagarna är långa som de är när man inte har något för sig.

39+3 idag och nu sållar jag mig till skaran som inte bara längtar efter bebisen utan också börjar bli trött på att vara gravid. Eller egentligen älskar jag magen, men sista veckan har jag varit så varm. Har gått upp 2-3 kg jättesnabbt vilket säkert mest är vatten för mina ben och fötter är jättesvullna och värker. Tiden går långsamt och jag har tråkigt och saknar alla vänner i Sverige. Till råga på allt börjar alla gravidkläder bli för små, t.o.m. tightesen tryckte på magen i morse, så jag känner mig med andra ord mest bara irriterad och gnällig.
    På onsdag har jag nästa läkarbesök då hoppas jag åtminstone få höra att tappen är utplånad eller nåt. Ska försöka googla fram vad hinnsvepning heter på tyska om det är något man kan få.  
    Jag skulle ha kunnat skriva varje ord (nästan iaf) själv. Makens lill-semester tar slut imorgon och jag bävar för att sitta själv hela dagarna medans alla jag känner jobbar. Saknar min familj och mina svenska vänner. Har gått upp en massa i vikt och mamma-kläderna sitter illa.

MEN har gjort ett klipp -- 12 tygblöjor för 250 sek när de nya kostar över 1,500 sek -- och nu ska vi till IKEA (igen) och köpa kräftor till min födelsedag... mums!

Hoppas ni alla får en bra vecka!!!
  • fransyskan

Herregud vad ni har fått bebisar! Grattis, grattis, grattis! {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower} {#emotions_dlg.flower}

Här har maken fått ryggskott -- tror jag vi skulle kalla det på svenska iaf; han kan inte stå rakt och klarar knappt att gå -- så vår bebis får gärna hålla sig där den är tills han blir bättre. Vore ju hyfsat bra om en av oss kunde bära väskorna, köra till sjukhuset, etc...

Lite ovant att ta hand om honom när han tagit hand om mig så länge. Har dock sagt att ramlar han så ligger han där han faller tills han blir bättre; jag bäddar runt honom och hämtar vatten och mat. Aldrig att jag orkar lyfta 2m, 100kg karl i dagsläget... :P

Svar på tråden Augustibebis 2012