Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan
    Bra: Sydde ett par mamma-mjukis-byxor av en gammal t-shirt (tog typ en kvart) som blev super-sköna.

Mindre bra: Måste ha sovit tokigt för vaknade med muskelvärk på konstiga ställen.

Issan8: Det finns ingen expat-grupp nära dig? Amerikaner brukar vara riktigt duktiga på att skapa föreningar/grupper och de välkomnar ofta andra engelsk-talande också. Jag hittade en grupp inne i Paris som erbjuder en föräldrakurs på engelska och som, än viktigare, alla har varit hur snälla och hjälpsamma som helst.

Sedan finns det en antal kurser på internet också:

www.profylaxonline.se/   (svenska, kostar en liten slant)
    www.babygruppenonline.se/fub-online/   (svenska, gratis)
    www.babycenter.com/childbirth-class   (engelska, gratis)

Samt att jag har en CD med avslappningsövningar för gravida som jag tycker är hur bra som helst.

Och säker många fler.
  • fransyskan
    LindaPernilla skrev 2012-05-16 14:20:41 följande:
    HAHAHA!

Sambon kom hem efter att ha jobbat halvdag. Jag låg i sängen med magen i vädret och tittade på hur den lill* i magen rörde på sig. Så skulle jag förklara för sambon hur bebis hade hållt på inatt. Så sa jag "Bebis måste ha dansat samba eller något och gjort såhär -vevar med hela kroppen-"
    Då knölar bebis upp sig så det blir värsta bullen på sidan av naveln, varav sambon skrek "OAAAAAAH, HJÄLP!!!!!" när han såg det.. han blev livrädd :D Det ser ju ganska sjukt ut på magen, men han höll på att smälla av :P
    Skrattande Maken hade en liknande reaktion just när bebisen höll på att sparka mot mitten av magen så att naveln buktade. Det var verkligen "hjälp, ALIEN!" över hela hans ansikte .
  • fransyskan
    LindaPernilla skrev 2012-05-16 14:31:35 följande:
    Haha! Helt sjukt. Och han avslutade med orden : "Det där var nog fan det värsta jag har sett! Jag kommer drömma otäckt inatt!"
    Tur att det inte är dom som ska föda sen... Demon
  • fransyskan
    Tesdy skrev 2012-05-16 15:00:12 följande:
    Jag har bara haft nedanför naveln, men har nu sista veckorna börjat få även ovanför naveln.

Min son på åtta år tyckte att bebisen såg ut som en alien när vi tittade på hur den rörde sig i söndags morse. Min man är inte det minsta intresserad av att titta på magen. :(
    En kollega med en son på.. ehm... 3-4 år måste han vara... berättade att hon hade suttit i soffan med sonen och pratat om hans nya lillebror och han fick känna lite på magen och så. Plötsligt så sparkade det till i magen och hennes son blev helf paff och hon fick förklara att ja, det var lillebror som sparkades och hade sig.

Omedelbart så ger sonen magen en rejäl dask med motiveringen att "jamen, man får ju inte sparkas!" :P
  • fransyskan
    Angelica1991 skrev 2012-05-18 08:56:49 följande:
    inget har vart konstigt förutom en sak som jag nu i efterhand skulle velat kolla närmare på och det var mina sammandragningar som inte gjorde ont men dom kom i stort sätt hela dagarna och jag var ständigt hård. jag minns inte om jag skrev det här men min bm tyckte jag hade så hård mage och mycket sammandragningar men det var ingen fara sa hon
    Usch -- är just så jag haft det i månader nu. Alltid hård mage och sammandragningar i massor. Har kollat upp om det är en UVI men tydligen inte. (Trots att jag tycker att jag har symptom.) Har fått tabletter som heter Spasfon som jag ska ta två stycken tre gånger per dag men jag vet ärligt talat inte om det hjälper alls... :(
  • fransyskan
    strongenough skrev 2012-05-18 12:48:23 följande:
    Tack så mycket för ni skrivit till mig

//...//
    Så nu är mina flickor 2 dygn gamla Hjärta 
    Grattis!
  • fransyskan

Hade svårt att sova igår; vidrigt varmt (tänk åskväder) och helt omöjligt att hitta en bekväm sovställning.

Maken, som kom in ett antal timmar senare än mig, fann mig alldeles över-trött och omöjlig men istället för att ta illa upp så hasade han ner så att han kom på maghöjd och hade ett litet samkväde med bäbisen. När jag till sist somnade så höll han på att nynna barnsånger.

Vaknade upp trött och med ont i ryggen men har som mål att ha en fin dag och inte fastna i "synd om mig"-träsket.

Hoppas ni alla har en riktig mysig söndag!

• fransyskan

Klagade på ont i ryggen imorse så en kollega for hem över lunch och letade rätt på sitt gamla "ryggstöd/magband" från när hon var gravid och lindade in mig i. Känner mig som en korv men är ordentligt rörd över att hon tog sig tid att göra något så snällt.

Vi ska på föräldrakurs om 2.5 vecka -- två dagar lång från 9 till 16. Kostar en hel del men jag tror att maken kommer att ha mycket nytta av den; jag har senaste tiden sakta börjat fatta att han nog faktiskt känner sig lite utanför. Blir nog bra för honom att få göra något konkrekt.

• fransyskan
    Albasmamma skrev 2012-05-22 08:00:06 följande:
    Förresten, visst  var det någon som skrev om ryggont. Jag har börjat känna av det, igårkväll hade jag riktigt ont men ett varmt bad och spikmattan lindrade. Tror att det i mitt fall beror mycket på att jag sitter i stort sett hela dagarna på jobbet och arbetsställningen framför datorn inte alltid är den bästa. MEN, nu är är det bara 20 arbetsdagar kvar, tjoho!
    Mm, har precis samma; sitter vid datorn på jobbet hela dagen. "Gördeln" som min kollega lånade ut till mig tror jag faktiskt hjälpte riktigt bra -- men är inte säker på att bebisen riktigt diggar den; han verkar streta och pusha extra mycket om jag har på mig den.

Jag har en spikmatta men har inte vågat använda den. Kanske är dumt av mig...

45 arbetsdagar kvar. Otroligt avundsjuk på alla er som får "sommarlov"
Svar på tråden Augustibebis 2012