Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

strongenough skrev 2012-04-16 22:16:31 följande:
    Sitter just nu med sammandragningar som kommer med minuters mellanrum. Dem gör inte ont men känns obehagligt. Är det nått att oroa sig för? Rynkar på näsan
    Gick det över? Jag vet hur orolig man blir :(
    giza skrev 2012-04-16 21:26:32 följande:
    Jag bor i Egypten och här använder de flesta paraplysulkys, även till nyfödda. Känns ju inte så bra för bebisarnas små ryggar :(. Visserligen brukar man inte direkt gå långpromenader här, det är mest i köpcentrum eller liknande man ser folk med vagnar.
    Ungefär som här när det gäller långpromenader alltså... alla tycker jag är lite konstig som vill gå ut och gå med barnet. "Till affären menar du?" -- "Nej, i skogen, bara för skojs skull." -- "Nämen, det förstår du väl inte går! Du kommer vara alldeles för trött! Och det är inte bra för barnet heller! Dom blir så lätt sjuka!"

Det var dagens surmuppande över kulturkrockar :D
    DetGodaLivet skrev 2012-04-16 18:07:56 följande:
    Ja så tänker jag på ett sätt att jag gör nu. Har handlat i princip allt till bebisen begagnat (dessutom så billigt att jag kan få dubbelt upp för grejjerna när jag säljer dem vidare efteråt)  men istället sparar jag stora summor varje månad till den kommande föräldraledigheten. Borde egentligen räkna ut vad allt jag köpt skulle ha kostat nytt så man verkligen kan ge sig credit för det man sparat in:)
    Precis så har vi också gjort! Har freecyclat också och fått babygrejer i fint skick värda kring 2,500kr. Maken muttrade lite i början och sa "jamen, vi har faktiskt råd att köpa nytt!" men nu när han insett att vi betalar ca 15% av nypris och hur mycket allt egentligen skulle ha kostat sammanlagt så är han glad igen! Det vi har kompromissat fram att vi ska köpa nytt är bilstol och säng med madrass

Och ja, jag tycker absolut du ska räkna lite på vad du sparat/sparar!
    Gadget skrev 2012-04-16 15:57:03 följande:
    När barnet är lite större har jag tänkt att jag ska besöka svenska kyrkan i Frankfurt som har lite öppet hus, lite för att ge barnet fler kopplingar till svenskan, men det är ju ett tag kvar.... 
    Jag har funderat lite på det, men vet inte om jag vågar. Jag är oreligös och tänker att dom kanske blir purkna? 
  • fransyskan
    godisbit och hejåhå:

Men då kanske jag skulle våga mig dit! Har bott här i år och år men alltid tänkt att man kanske blir utjagad med ett kvastskaft om man dyker upp och bara vill käka kanelbulle eller låna en bok. Såg just att de hade en grupp för småttingar (0-3) vilket skulle kunna vara kul. Jag vill ju att pyret ska ha en bra anknytning till Sverige.

(Och börjar alla sjunga "Jesus älskar alla barnen" kan man ju alltid smita iväg lite diskret! )
  • fransyskan
    Saftmedbulle skrev 2012-04-17 17:36:05 följande:
    Fast sjunga "Jesus älskar alla barnen" är inte farligt ;)
    Nej, det har du helt rätt i -- det kan till och med säkert låta riktigt fint! :) Men det är absolut inget för mig och min familj. Alla är vi olika och tur är väl det! {#emotions_dlg.flower}
    trossan skrev 2012-04-17 20:08:40 följande:
    Min mage sparkar suuuupermycket nu!! Wow! Hur mysigt som helst!
    Ville bara berätta det för nån... :)
    Visst är det mysigt. Det gjorde min också igår -- mitt i ett superlångt möte! Jag höll på att brista i skratt när det plötsligt slog mig att det stackars livet ligger där och lyssnar på allt bla, bla, bla. Tala om barnplågeri!
    livelovelaugh skrev 2012-04-18 07:20:38 följande:
    Akta er för bio, bilar osv som innebär långa stunder av sittandes.
    Hah, bio! Jag får flashbacks till min två timmars av kvidande och lidande i lördags.
    Sommaren12 skrev 2012-04-17 21:23:52 följande:
    Idag kom vår vagn och jag är så himla besviken... Rynkar på näsan
    Nu ska jag vara riktigt osvensk -- "Put your Brit on!" som min man alltid säger; dom är verkligen experter på att kräva sin konsumenträtt! -- men om det inte löser sig när du pratar med en "vanlig" anställd... be om att få prata med en chef, kontakta huvudkontoret, maila/ring direkt till en högre chef, etc.

Har du fått ett mail om att den ska vara ny, så ska den ju faktiskt vara ny. Och dom har ju ett rykte att tänka på.

Idag ska vi på ultraljud igen -- vi ska få veta vilket kön det är vilket självklart är superspännande. Men, som alla andra också varit, är jag även lite orolig att det ska se att något är fel. Blir en lååång dag fram tills klockan blir tre.
  • fransyskan
    livelovelaugh skrev 2012-04-18 09:31:37 följande:
    Fransyskan, hoho bio ger jag upp som gravid, det är ju en nära döden upplevelse
    Vart i frankrike bor du? Har familj utanför paris och tycker det är så underbart land
    Tro mig, jag har nu också avsvurit mig biobesök!!!

Bor så jag har ca 30 min till Paris med tåg men vår lägenhet är ändå precis bredvid skogen. Just idag regnar det, men annars  är det verkligen otroligt fint och vårigt här just nu. Blommor på balkongen och fågelsång varje morgon. Men jag saknar trots allt Sverige -- vårt är ett fint litet land! <3

Och välkommen till tråden! Som du nog redan märkt då du läst så är alla här jättetrevliga! 
  • fransyskan

1) Det är ett gossebarn jag bär under mitt hjärta! :D

2) Sammandragningarna jag har haft beror antagligen på att han ligger väldigt lågt och med huvudet tryckt mot moderkakan. (Jag trodde dom snurrade runt och låg på olika sätt hela tiden, men tydligen inte?)

3) Jag har gått upp 1.5kg sista veckan bara. Det känns ju ohållbart.

4) Det Goda Livet: Så du hade 15 bodies och ett tiotal byxor i varje storlek och det räckte bra? Vi ska ju också köra med tygisar och det känns som om man kan göra något för att minska antalet maskiner man kör per vecka så vore det bra.

5) Herregud, jag ska uppfostra en pojke! Hur gör man det?

• fransyskan
    NiniMe skrev 2012-04-19 09:44:05 följande:
    Hahahaa det där med uppfostra, jag känner likadant med tösen vi har i magen hahaha, hur gör man liksom med en tös
    Jag låg verkligen och tänkte hur mycket som helst på detta igår kväll!

Och värst av allt är att jag verkligen var helt inställd på frågan "hur ska JAG uppfostra en pojke?"... som om jag vore helt själv och inte har en helt fantastisk man som ju faktiskt varit pojke en gång i tiden. Fy vad pinsamt.
  • fransyskan

Gah, jag tror jag håller på att bli tokig.

Sitter på jobbet och kan inte sitta bekvämt alls. Sitter jag med benen som vanligt domnar dom och ryggen värker, sitter jag med benen i kors (som man inte ska, jag vet) så värker ryggen (dock är benen ok) och sitter jag med benen under rumpan så blir det bättre i ryggen men då dunkar blodkärlen i benen.

Sa till maken att han får lov att massera min rygg eller något ikväll, annars kommer jag bli galen och då svarade han "mja, men det ska väl vara så när man är gravid"...

Så nu vet ni -- man ska lida! Skrattande

• fransyskan
    Blomsterfröna skrev 2012-04-19 14:21:07 följande:
    Varför ska man inte sitta med benen i kors??
    Jag vet inte egentligen -- för att min mamma alltid har sagt så? :D Jag menar alltså att jag sitter i skäddarsits och har alltid fått höra att jag kommer få åderbråck pga detta. Det stämmer säkert inte alls.
  • fransyskan
    DetGodaLivet skrev 2012-04-19 16:07:53 följande:
    Eftersom jag är en loppisgalen människa har jag alltid haft mer... men det är max vad som gått åt på en veckas tid.
    Jag har freecyclat ihop en stor påse kläder och satte mig ner igår kväll och tittade igenom vad jag hade.

Har 15 bodies, 10 pyjamaser, 4 par byxor och 5 koftor i storlek 0-3 månader. Men jag antar du menar 15 bodies i varje riktig "centimeter storlek" eller...? Vad svårt det är med storlekar!!!

Sedan har jag en lista från mitt sjukhus om vad jag ska ha med mig dit till barnet:

6 haklappar, 6 bodies, 6 pyjamasar, 2 koftor 2 par sockar
    2 handdukar, 1 mjuk hårborste

Man skulle ju kunna tro att i och med att det är ett privat sjukhus så bjuder dom på att man får använda deras handdukar... men neheheru Man ska ha rikligt med tvätt med sig hem så att man vet att man lever!
  • fransyskan
    mammsen skrev 2012-04-20 10:20:48 följande:
    Fransyskan - Shit hur länge ska du stanna där! Ska du flytta in?? ;) Haklappar och hårborste?? varför??
    Här är det normalt att stanna i några dagar -- från 3-5.

Jag planerar i hemlighet att på något sätt ta mig hem tidigare; känns jätte-obehagligt att behöva vara där så pass länge! Sedan betalar man extra för mat, tv och telefon samt, om man har tur nog att faktiskt få ett ensam-rum så att maken faktiskt får stanna, för en extra säng till honom. (Delar man rum, så får maken vackert åka hem efter sitt dagliga besök. Jättekul att ligga där ensammen i fera nätter. Fy fan.)

Mina franska kollegor tycker alla att jag är jättekonstig som inte vill stanna -- "Du kommer förstå efter du fött barnet! Det är jättepraktiskt att låta personalen ta hand om barnet första dagarna. Du kommer vara så trött ändå! Och sedan så lär dom ju dig allt om hur du ska ta hand om barnet!"

Usch, jag får rysningar bara vid tanken. Jag vill ju ha barnet med mig och jag vill inte alls att någon gammal surtant ska övervaka mig och ge mig instruktioner på hur just hon anser att barn ska badas och borstas och hållas. Huuuuu. Kulturkrock.

Okej, det var dagens gnäll! :D
Svar på tråden Augustibebis 2012