Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

mammsen skrev 2012-03-20 20:48:50 följande:
    Vad gör ni efter 3månader då?? Här FÅR inte ens barnen börja på dagis innan de fyllt ett år ju!! Galet!!

3 månader.... shit!!
    Obetalad ledighet. Vi får leva på makens inkomst, som på "den gamla goda tiden". Fast ska inte klaga; vi har tur som har råd att välja det alternativet. En kollega till mig lämnade bort sin lilla flicka till mormor söndag kväll och hämtade hem henne på fredag efter jobbet.

Ett annat alternativ är creche (dagis) eller någon slags nounou (typ dagismamma) men jag vill verkligen inte lämna bort mitt lilla, lilla barn utan, som sagt, lever hellre på vatten och bröd. Usch och fy.
    godisbit skrev 2012-03-21 06:38:33 följande:
    Äntligen börjar det hända ngt med magen här... Tror jag... V17 och jag kan nu känna det som måste vara livmodern, har vid några tillfällen känt hur det fladdrar till och i förrgår kom det en buff.
    Jag vill också ha! Känner ibland om jag ligger på rygg att det fladdrar konstigt i magen, men oroar mig för att det bara är som jag inbillar mig. Tisdag nästa vecka ska jag till doktorn och lyssna på hjärtat igen, men det är ju en evighet bort...
  • fransyskan
    Sommaren12 skrev 2012-03-21 09:50:44 följande:
    Vet att i England är det samma sak. Och dagisen, när det blir dags, är inte så ofta ett alternativ heller. De kommunala dagisen är dåligt skötta så få vill ha sina barn där och de privata är SVINDYRA. Det kostar flera tusen i VECKAN. Därför lönar det sig ofta för familjer att mamman säger upp sig och blir hemmafru istället eller att man skaffar en nanny som många har. Det är klassfråga och genusfråga.

Tror få länder är så bortklenade som Sverige med ledighet och ekonomiskt stöd i olika situationer.
    Här beror det på vart du bor, hur många barn du har, hur mycket du tjänar och hur du betalar skatt... men det blir helt klart ruskigt mycket pengar. Man får någon slags ersättning men har inte rett ut hur det funkar än. Som lite trivia kan jag dock medela att för en riktig nanny ligger minimum lönen på 16,000kr per månad. Om man delar på en mellan två familjer blir det "bara" 8000 kr per månad. Vilket klipp!

Och, ja, du har helt rätt, Sommaren, det blir en klass och genusfråga. Slipper som tur är säga upp mig utan kommer att ha ett jobb att gå tillbaka till vilket känns jättebra.
  • fransyskan
    Helenaa skrev 2012-03-21 13:34:12 följande:
    Nu blev jag överlycklig! Kände sparkar på utsidan för första gången precis nyss! Är ju i v.21+4 idag så jag här väntat och väntat men alltid missat de. Det gjorde min dag!
    Grattis!
  • fransyskan

Har haft någon slags sammandragningar senaste timmen tror jag -- ett tryck i magen som verkar gå i vågor? Gör inte ont, men jag hoppas verkligen det går över för jag blir nojjig av det.

Grattis till RUL, lycka till på RUL, grattis på födelsedagen, välkommen till tråden... phew, tror det var allt?

• fransyskan

Har mina konstiga sammandragningar än. Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta.

Vi har, mig veterligen, ingen Sjukvårdsrådgivning i Frankrike (fast man kan ringa den svenska från utlandet men deras råd -- gå dit, gör detta, osv -- stämmer inte alltid med vad man ska/kan göra här) och i min broschyr från doktorn står inget om att söka akut för sammandragninar utan bara feber, blödningar, etc.

Jag har mitt nästa besök tisdag nästa vecka men det känns lång borta när man är orolig.

Hur ofta har ni haft sammandragningar? Jag har haft dem lite förr men nu har det varit on/off sedan igår. Ibland med timmars uppehåll, men ibland flera i timmen. Gör inte ont, är bara som ett tryck/vågor.

• fransyskan
    Gadget skrev 2012-03-23 09:50:16 följande:
    Fransyskan: Jag vet inte själv vad sammandragningar är, alltså hur de känns, men kan du inte ringa direkt till din läkare/barnmorska? Det gjorde jag (här i Tyskland) när jag hade frågor om en receptfri värmesalva. Fick svar av sköterskorna. Hur jobbar du annars? Stressigt? Försök vila i helgen om du har möjlighet så kanske det känns bättre. 
    Om man ringer kommer man bara till ett telefoncenter där man kan boka besök.

Vi har en företagssjuksköterska men jag tror att om jag går dit så ringer hon amulans av rena principskäl. (Det finns någon sorts lag i Frankrike som går ut på att om något händer på jobbet så hålls högsta chefen ansvarig.)

Tycker inte jag stressat, men ska absolut ta ditt råd och vila i helgen {#emotions_dlg.flower}
  • fransyskan

Hah, min kollega sa just att när hon var gravid (2009 torde det ha varit) och hade "falska sammandragningar" så fick hon rådet av sin doktor att ta ett varmt bad och ett halvt glas vin.

Hah, undrar hur man skulle reagera i Sverige på ett sådant råd? :D

• fransyskan
    astro skrev 2012-03-23 12:50:10 följande:
    Här är ju alkoholskräcken total.

Rödvin är annars ett klassiskt sätt att stoppa värkar. På den tiden man inte ansåg att det var farligt att ta ett glas eller två så hände det att mamman firade värkstarten med ett glas rödvin - och där försvann värkarna. Poff!

Jag brukar faktiskt se till att ha rödvin hemma. Har aldrig varit nära förtidsbörd men hade det hänt mig hade jag inte dragit mig för att svepa ett par glas för att bromsa värkarna (jag har en dryg timme till sjukhus). 
    Jag tror att den "riktiga" regeln är att man inte ska dricka alls även här, men ingen verkar ta detta seriöst. Man är betydligt mer orolig för toxoplasmosis som tydligen är ett problem i de sydligare Europeiska länderna. Jag dricker dock bara 2-3 glas per år (kring jul, typiskt nog, vilken tajming) i vanliga fall så har, till mångas munternet, hållit mig nykter sedan den 26e december
  • fransyskan
    Sommaren12 skrev 2012-03-23 15:11:32 följande:
    Ser ni snackar alkohol och har då en fråga. Tänkte göra en halloncheesecake nästa vecka och då ska hallonen marineras i ett par msk hasselnötslikör sen ner i smeten och in i frysen. Kan jag äta det? Tänker att det är så lite så det spelar ingen roll men kanske tänker jag fel?
    Lite hallon i några matskedar likör i en cheesecake som du ska en bit av... nej, det tror jag inte kan spela stor roll alls. Ska du moffa hela kakan själv dock... fast då får du nog andra problem också, heh.
    Issan8 skrev 2012-03-23 15:13:01 följande:
    fransyskan jag bor i Schweiz och här har dom inte sagt nånting om toxoplasmosis, tur man är påläst själv annars hade man ju fortsatt att äta rökt skinka osv. 
    Inte ett ord? Wow, jag måste ta blodprov en gång i månaden då jag inte var immun. Tror att man testar toxoplasmosis i Tyskland också, fast det vet nog Gadget bäst.

Hur är det annars med skillnaderna mellan Schweiz och Sverige i rekommendationerna?
    mammsen skrev 2012-03-23 15:14:46 följande:
    Jag har haft asmycket sammandragningar sådär 8-10 st /timme som mest och vissa har varit ganska kraftiga,, men var inne ochj kontrollerade att allt var ok igår, de mätte livmodertappen och sånt och allt såg bra ut, men det värkar bero på någon speciell urinvägsinfektion,, de har tagit odlingsprover på urinen.. Då kan man få mycket problem =)
    Oj, hoppas du inte har en urinvägsinfektion isåfall. Har du symptom på det också? :(
  • fransyskan

Bah... vi stannade till vid apoteket på vägen hem efter jobbet igår då en kollega rekommenderat att man kunde köpa Spasfon (recept-fritt) mot sammandragningar. Hon är i vecka 24 och har haft samma problem.

Personalen där ville dock inte sälja det till oss utan försökte få iväg oss till akuten -- i deras värld finns det inte att man kan ha sammandragninar ALLS i vecka 18 -- och jag blev, minst sagt, stressad. Maken lyckades få tag på vår doktor som tyckte jag bara skulle ta det lugnt över helgen, men att om jag kände att det behövdes så skulle jag åka till akuten.

Har nu suttit i soffan hela dagen och varit jättelåg -- hur vet man om det "behövs" eller inte? Jag tycker inte alls att det känns allvarligt; har knappt några sammandragningar längre, bara lite tryck i nedre magen men tänk om jag ignorerar något allvarligt och sedan händer det värsta? Usch vad jag är ledsen.

Ta hand om er allihopa och bli nu riktigt glada varje gång ni känner era småttingar sparka {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Augustibebis 2012