Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

RockTheRebell skrev 2012-04-05 08:30:08 följande:
    -meep- hade ont i magen sådär molande, sen när jag var på toa kom massa rosa/rött :-/ tur jag har tid idag för kontroll och hjärtljud.. Funderar på om det kan vara för att jag cyklade ett gäng km igår kväll. Läste ju om en som sprungit/löpt. Och sen hade hon fått nåt sånt här. Hoppas på det.. Längtar så efter liten. Men färdigbakad måste h*n bli ju.. 19+1
    Vad skönt att du har tid redan idag! Man blir nog alltid lite skärrad av blod, men med lite tur är det inget allvarligare än att du överansträngt dig lite. Jag hade ett antal blödningar som dom aldrig listade ut vad det berodde på utan jag fick bara rådet att ta det lugnt (fyskiskt och mentalt).
  • fransyskan

Ska till doktorn (igen) idag for att forsoka lista ut varfor jag har alla dessa sammandragningar. UVI var det tydligen inte och medicinen jag fick forra veckan verkar inte funka. Om nagon har en fri tumme vid tre-tiden kan ni kanske halla den lite.

• fransyskan
    cupcakekiller skrev 2012-04-11 13:52:22 följande:
    Kom och tänka på en sak förrut, vi kommer ju att vara höggravida i sommar...Hur rakar man benen då igentligen?
    Vaxa! Det "räcker" ju längre än att raka så vi behöver bara besvära oss en gång i månaden eller så.

Har bara gått upp två kilo -- resten kommer utan tvekan senare, min mamma gick upp 25 kilo -- men magen har blivit helt groteskt stor. Och sned så in i h-vete. Högra sidan (just efter naveln) buktar ut betydligt mer än vänstra sidan. Någon annan som har det så också? Vad kan det bero på? Kan livmodern ligga snett?
  • fransyskan
    mammsen skrev 2012-04-12 10:57:06 följande:
    Fransyskan - De flesta vaxsorterna, hårbortagningsmedlen och sånt man tar på när man rakar är det varning för på paketen för gravida, det är såpas starka ämnen och huden drar åt sig vissa farliga saker som inte är bra för bebis, men vet du någon vaxsort som e ok när man e gravid så dela med dig!
    Jag är för snål (eller ska vi säga miljömedveten och ekologisk, låter ju bättre ) för att köpa "riktigt" vax utan har alltid kört på socker/vatten/citron vax. (Om du googlar hittar du massor med recept på engelska, brukar ofta vara 2 delar socker, 1 del vatten och 1 del citron.) Jag antar att detta måste vara okej, man kan ju i teorin käka upp smeten.
    lillakotten skrev 2012-04-12 10:42:02 följande:
    Fransyskan: det är nog bara din bebis som hittat ett nytt skönt liggläge :D
    Fast magen har buktat i snart en och en halv vecka. Bebisen kan väl inte vara så otroligt lat att den legat där så pass länge? :o
  • fransyskan
    Fyran2012 skrev 2012-04-12 15:38:22 följande:
    Igår hade jag sammandragningar till & från hela eftermiddagen & kvällen..magen blev stenhård. Vet att den övar sig, men är det inte lite tidigt i vecka 20? Hur har ni det med sammandragningar?
    Har haft en massa sammandragningar sedan vecka 18-19 och har ingen aning om varför.

De enda tips jag kan ge är kissa (utifall du har full blåsa), drick mycket vatten (utifall du är uttorkad) samt ta en liten paus och lägg dig pa vänster sida (utifall din kropp behöver vila).

Ev. kolla om du har en urinvägsinfektion. Tror någon i tråden hade det vilket orsakade deras sammandragningar?
  • fransyskan
    trossan skrev 2012-04-12 22:07:45 följande:
    oh, vad spännande med eget vax, det måste jag verkligen prova. Det Är dyrt med vax! Kan du inte skriva ner det du brukar köra på, så man vet att man får ett beprövat!? Och, använder man det kallt eller varmt? Sen antar jag att man bara kan köra på gamla lakansstripor eller något, vad använder du?
    Jag skrev lite fel proportioner innan såg jag, brukar mer vara;

2 dl socker
    1/4 dl vatten
    1/4 dl citron

Blanda allt i en liten panna och koka upp. Låt det puttra tills det blir brunt och klarar ett kul-test. (Kallt vatten, droppa i lite klet och se om du kan forma det till en kula.) Låt smeten svalna lite; den ska fortfarande vara varm, men kom ihåg att vad som är helt okej temperatur om man bara snuddar vid den med fingret fortfarande kan vara väldigt varmt mot smalbenen

Sedan har jag ett super-fult rosa lakan som jag rivit i remsor och har i en liten skokartong. Man kletar ut lite vax på benet (från knäet mot tårna) och sedan trycker man dit en remsa. Sedan brukar jag stryka med fingret neråt några gånger och så *rish* bort med remsan (och håret!).

Sedan finns det verkligen tusentals sätt att göra detta på, men så här funkar för mig i alla fall!

Om du prövar, berätta gärna hur det gick! (Ursäkta alla andra, det bidde lite off-topic.)
    trossan skrev 2012-04-12 22:07:45 följande:
    Angående sned mage- min är likadan och har varit hela graviditeten. Det syns väldigt tydligt mest när jag får sammandragningar och den är hård, inte så mkt när jag bara står upp. Men min BM sa att det är för att musklerna och sammandragningarna ofta börjar på en sida och då blir det så. Sen kan jag tänka mig att de musklerrna har tränat upp sig lite så att därför är nu den sidan större.. kanske? På ultraljudet låg illafall bebisen i mitten och inte alls på sidan där magen buktade mest!
    Hah, så kan det ju absolut vara. Har, trots allt, haft en massa sammandragningar.

Någon sa också att det kunde synas mer om man var lite smalare... fast det kan jag ju tyvärr inte hävda att jag är. Normalviktig enligt BMI, men har absolut alltid haft lite reserver kring magen utifall permafrosten slår till Cool
    giza skrev 2012-04-13 01:55:40 följande:
    Har ni plats för en till? 
    Välkommen! Kul med en till som bor utomlands, även om du har sådan tur att du får föda på svenska!
  • fransyskan

Mitt trevliga lördagskväll blev allt annat än, kan jag ju meddela

Har inte haft problem med ryggen eller foglossning alls, så tänkte inte alls att ett litet biobesök skulle bli annat än trevligt. Hah! Helvete vad jag led. Jävla stolar. Redan efter de var klara med trailerna så började det göra ont i ryggen och det tog max en kvart innan jag började vrida mig som en mask på en krok. Satt inte stilla i mer än två minuter och hade det bara varit jag och maken, hade vi helt klart gått hem direkt.

Som det var satt vi längst inne på en rad med en hög arbetskamrater mellan oss och utgången... och tydligen är jag, trots alla dessa år utomlands, svensk nog att jag inte vill besvära dem i "onödan". Detta trots att jag mer eller mindre satt och hyperventilerade. Smart kan man ju inte anklaga mig för att vara.

Så, ja, fet-varning för stolarna på bion!

• fransyskan
    Xericax skrev 2012-04-16 12:43:02 följande:
    I helgen köpte vi barnvagn, en begagnad Brio kombi för 150 euro. Den hade några fläckar men verkar annars helt bra, slaktade den totalt och tvättade alla delar. funderar på att köpa något sött tyg att klä in innerdelen på den med, blir nog säkert bra. Ikväll ska vi på familjeförberedande kurs, första tillfället av fyra.
    Vi ska också kolla på en vagn imorgon för just 150 euro! En Red Castle Shop 'n Jogg som ny med liggdel skull kosta kring 900 euro. Den såg ut att vara i jättefint skick så jag håller tummarna!

Tycker alla barnvagnar i Frankrike har sådana dumma små hjul, typ såna där plastiga som man ser på kontorsstolar. Vill man ha "riktiga" hjul hamnar man direkt i en helt annan prisklass. Jag vill ju absolut att barnet ska ha bra saker, men kan inte fatta hur 1000 euro är ett rimligt pris.
  • fransyskan
    Xericax skrev 2012-04-16 13:46:50 följande:
    Jo, nya är nog onödigt dyra. Min man tyckte att vi kan ju sedan då vår son blivit 15 år och han får en begagnad moped för mellanskillnaden som vi sparade in på att inte köpa ny barnvagn, fråga honom om han är sur på oss för att han inte fick ligga i en ny barnvagn då han var bebis Glad 
    Ja, man kanske skulle ta och lägga under slantarna man sparat på att handla 2nd hand. Går barnvagsköpet igenom imorgon blir det i alla fall 1500 euro sammanlagt. Kan ju bli en bra början på körkortet eller vad som nu kan tänkas vara viktigt och lite små-dyrt år 2030 :D
  • fransyskan

Hah, jag jobbar tills sista veckan i juli. Känns ju inte alls som en evighet bort.

Gadget skrev 2012-04-16 14:55:37 följande:
    Ikväll börjar min förlossningsförberedelsekurs. Den håller på i sju veckor och jag ser framförallt fram emot att få lära känna lite fler blivande mammor. Har man något sådant i Sverige nuförtiden? Mammagrupper innan födseln? Eller är det bara sådant som man måste bekosta själv, t.ex profylaxkurser och annat?
    Här i Frankrike så finns det flera kurser -- många lite "flummiga" och alternativa -- som sjukhusen erbjuder gratis. Pappor är dock INTE välkomna vilket känns... ja, väldigt franskt. Vi ska dock gå på en privat-kurs tillsammans så att han också får känna att han har del i det som händer och sker.

Undrar också hur det är i Sverige?

Något dom har här som jag har en känsla av kanske inte finns i Sverige är gratis mamma-träning efter födelsen. Där tränar man upp magmusklerna och "underlivet". Jag har inte vågat fråga någon hur det senare går till...
Svar på tråden Augustibebis 2012