Inlägg från: fransyskan |Visa alla inlägg
  • fransyskan

Augustibebis 2012

strongenough skrev 2012-03-13 16:32:58 följande:
    Idag var jag på RUL med mina tvillingar. Tyvärr såg det inte så bra ut. Dem har utvecklat TTS men är än bara på steg 1 vilket kan ändras snabbt. Hur ska man klara att bara gå och vänta på om de går åt helvete eller inte? Jag mår totalt åt helvete.

Till min stora lycka fick jag först Veta att jag väntar 2 flickor. Har redan en pojke så ville så gärna pröva på flickor. Sen berätta han om TTS och allt vände. Nu ska man leva på hoppet.
    Oh nej :( Finns inget bra man (eller iaf jag) kan säga men jag hoppas verkligen att allt går bra. Om det vänder för det bättre kan dom se det då så att du kan andas ut eller blir det så här oroligt för dig fram till födseln? Håller tummarna för det första!

{#emotions_dlg.flower}
  • fransyskan
    pixel3 skrev 2012-03-13 17:32:14 följande:
    PANIK!! sitter med sprutande tårar var idag på RUL och fick träffa speciallist läkaren. Mitt barn har ett hål eller så fattas det en bit av kammaren. Jag fick göra fostervattens prov på en gång och ska upp till en special avdelning de kommande dagarna för att kolla vad det är med hjärtat. Gråter om vart annat och skakar då mitt barn kanske inte kommer överleva.
    Nej, fy... vad är det här för skitdag? :( Jag hoppas verkligen att det visar sig vara något dom kan ordna. Som jguz sa så är ju läkarna otroligt duktiga idag.
    strongenough skrev 2012-03-13 17:00:52 följande:
    Nu ska man bara stå ut med rädslan, sorgen och smärtan. Imorgon fyller min store kille år. Så ska man lyckas hålla minen för hans skull..... 
    Du får hålla om honom extra mycket. Vad bra att det verkar finnas någit dom kan göra iaf!

Kommer att tänka på er bägge!
  • fransyskan

Har tagit ledigt resten av veckan; har så mycket att göra.

Måste ordna sjukhus och dagisplats (!!!) redan nu. Sedan skicka in papper till franska motsvarigheten till försäkringskassan där vi redovisar hur mycket vi tjänat 2010 -- inte 2011, som kanske hade varit mer logiskt för mig i alla fall -- samt en massa annat jobbigt.

Hade ordnat att köpa en 2nd hand BabyBjörn Original Organic bärsele för 150kr (nypris här kring 1000kr) men känns inte alls kul längre. Hormonerna spökar och jag tänker bara på sorgligheter och allt som kan gå fel. Känns så hemskt att vi inte alla bara kan få vara trygga och glada.

Usch, vad jag hoppas det går bra för alla.

• fransyskan
    mammsen skrev 2012-03-14 16:43:16 följande:
    Har alla lika härligt väder som vi???

Jag har suttit ute i trädgården med grannen som är beräknad 6 dagar efter mig och babblat =)
    Barnen har varit ute och lekt och man har fått kisa pga solen som lyser i ögonen!

Härligt med vår, då är det inte långt kvar till sommaren =D 
    Här var vädret underbart. Vi tog lite ledigt från att vara gravida och spenderade hela dagen ute i solen.

Finns ett hundhem nära oss som annonserat om att dom behöver folk som tar ut hundarna på promenad så dit for vi. Stackars jyckar alltså; onsdag morgon och hundarna storlek större hade inte fått en enda promenad på hela veckan. Tur att sambon är stor, han tog deras dogo argentino mix vilket jag inte tror många orkar. (Den var hur snäll som helst men varenda en, oavsett ras, drog ju som bara den.)

Tillbaka till graviditet, så vaknade jag upp vrålhungrig för en timme sedan. Blev det gröt eller macka? Nix, jag ställde mig och gjorde en bönsallad med massa gurka och rädisa och sedan en halv citron som "dressing"... tror att om jag har någon "craving" så är det på sallader.
  • fransyskan

Min franska doktor har ocksa givit mig ett riktigt mysko datum. Hon haller helt med om att babisen blev tillverkad den 5 december och att jag ar i vecka 17 (16 + 4) MEN hon raknar och resonerar sa har: "Du blev gravid den 5e december och da ar det bara att rakna; 5e januari, 5e februari, etc, etc och barnet kommer alltsa att fodas den 5e september." Jaja, vi far val se. Jag tror pa den 26e augusti eller innan.

• fransyskan
    lillakotten skrev 2012-03-19 06:48:59 följande:
    Kampis: håller med om den långsamma tiden 17+0 idag
    17+0 här med. Nästa besök är nästa tisdag; ser verkligen fram emot att höra det lilla hjärtat slå igen.

Har sytt ett par små, små babybyxor och maken har svårt att tro att dom är så där pyttiga i början Skrattande
  • fransyskan
    14mars skrev 2012-03-19 15:25:21 följande:
    Vi tänkte att vi ska använda tygblöjor till våran bebis!
    Funderar på att använda allt-i-ett blöjor, då det verkar smidigast.

Är det någon som har någon erfarenhet av tygblöjor? Är allt-i-ett blöjor bra? Hur är Imse Vimses blöjor?
    Ingen erfarenhet, men vi ska också använda tygblöjor.

Har köpt ett set som heter Little Lamb Microfiber (2nd hand, men oanvända) för 450kr. Dom verkar jättebra och torkar snabbt. Har 13 stycken men har fått höra att man egentligen ska ha kring 20 för de första månaderna så ska skaffa fler. Antagligen prefolds (vikisar tror jag dom heter på svenska) och så några blöjbyxor.

Rådet vi fått av alla är att använda vanliga blöjor första veckan. Har du egen tvättmaskin eller delar du tvättstuga? Kan du torka inne eller ute? Allt-i-ett tar längre tid att torka och är dyrare att köpa, men tydligen praktiskt om du hittar en bra model. Vikisar och blöjbyxor är billigast, i alla fall i England/Frankrike/USA.

Kolla lite på priser (om du vill, kolla 2nd hand) och se om det kanske är värt att handla online i utomlandsaffär.
  • fransyskan
    fru Elle skrev 2012-03-19 20:23:41 följande:
    Ska på RUL imorgon. Har inte känt bebisen så mycket de senaste dagarna och har en obehaglig känsla av att något är fel. Har aldrig känt så tidigare, fy vilken obehaglig känsla. Vill bara känna en spark och känna att allt är som vanligt
    Hoppas det går bra! Har också haft riktiga "domedagskänslor" men det har (knock on wood) aldrig vart något fel.

Jag vaknade tidigt imorse och bakade muffins och plockade ihop böcker till en välgörenhetsförsäljning. Har blivit väldigt "plockig" hemma; vi bor så litet och babyn måste ju rymmas. Hade gärna flyttat till en 2a men vår hyra ligger redan på 8000 kr.
  • fransyskan
    anneh skrev 2012-03-20 09:27:50 följande:
    Fransyskan: oj, det var dyrt! Vart bor du?
    I en "suburb" utanför Paris, i Frankrike. Har tittat på 2or men de kostade alla kring 10,000 kr per månad i vårt område (och mer i andra "snoffsigare" områden). Får verkligen hemlängtan när jag läser om alla som kan ha ett eget fint babyrum medans jag letar efter en extra-pytte-liten baby-säng som ska rymmas i vårt sovrum.

För att inte nämna att man bara har tre månaders betald föräldraledighet efter att barnet kommit (som mamma) och elva dagar (som pappa)...
  • fransyskan
    fru Elle skrev 2012-03-20 12:37:10 följande:
    Fransyskan, tre månaders betald föräldraledighet låter inte mycket. I Sverige har vi en ganska generös föräldraförsäkring om man jämför med andra länder. Är också glad att vi kan vara lediga såpass länge i Sverige.
    Naimis skrev 2012-03-20 12:18:50 följande:
    Är så oerhört glad över att vi i Sverige kan vara hemma så länge som vi kan.
    Vad dom verkar mena på är att jag ska lämna mitt 3-månader gamla barn på dagis men aldrig i livet. Ska ta obetald ledighet fram tills barnet blir året gammalt minst, även om det betyder att vi får leva på vatten och baguette...

Och ja, jag skryter alltid om Sverige -- vi (eller, ja, ni ) har det verkligen, i mycket, bättre än andra inom Europa. Menar inte att allt svenskt är perfekt men mycket av det jag sett utomlands gör mig tacksam att jag växt upp i Sverige. Usch, nu har jag gått och gett mig själv riktig hemlängtan!
Svar på tråden Augustibebis 2012