• Hejåhå

Augustibebis 2012

Novalina: vid kejsarsnitt är det många lager som ska skäras upp för att sedan sys ihop. Jag läste på förra gången och fick då veta att 7 lager (hud, innerhud, muskelhinnor, muskler, bukhinna, livmoder osv) ska skäras genom eller flyttas åt sidan varav tre sys.
    Så det är klart att man är lite ärrad efter ett kejsarsnitt. Det enorma arbetet livmodern ska genomgå vid värkarna känns därför lite skrämmande eftersom livmodern är försvagad kring ärrvävnaden.

• Hejåhå

Jag är 12+1 idag och har också kub på måndag. Känns lite nervöst.

Jag tycker också att jag känt lite bubbel och pirr nedanför naveln.

• Hejåhå

Min BM ringde och meddelade att urinodlingen påvisade GBS (streptokocker B) även denna graviditet. Det blir alltså eventuellt några penicillinkurer att se fram emot samt antibiotika i samband med förlossningen. Härligt! Not! Men det finns ju värre grejer, så det är lugnt!

• Hejåhå

Annette: vi ska inte ta reda på det, men jag har en känsla av att det är en gutt :)

• Hejåhå

OxleB: det är streptokocker B i urinen. Dessa bakterier finns normalt i ändtarmen och ska således inte vara i urinen.
    Man behandlar med antibiotika vid förlossningen för att barnet inte ska bli smittat. Om barnet är bl.a för tidigt född kan det bli risk för komplikationer såsom blodförgiftning, lunginflammation och hjärnhinneinflammation. Barnet behöver inte bli sjukt, även om smittan förs över.
    1/3 av alla vuxna kvinnor har det, men det behöver inte innebära att man smittar barnet.

• Hejåhå

Jannonym: nej, man behöver inte märka av det. Man vill förmodligen inte testa alla för att man inte vill ge antibiotika i onödan, med resistenta bakterier som följd.

Ni behöver inte nojja över GBS nu. Gå in på vårdguiden och läs.

• Hejåhå

Jag tror jag läste vid förra graviditeten att i många andra länder är GBS-testning rutin för alla gravida. I exempelvis Norge och Danmark (med reservation för sviktande minne).

• Hejåhå

Naimis: intressant att det forskas kring GBS och missfall. Trodde att GBS smittade vid utgångskanalen och inte inne i livmodern. Vid kejsarsnitt ges ju inte antibiotika, iaf inte i Sverige.

Jag är mest nervös att jag inte kommer hinna få antibiotika fyra timmar innan förlossningen, misstänker att jag får komma in till BB tidigare i värkarbetet än normalt.

• Hejåhå

Har du också det Naimis? Eller hur kan du ha sådan koll ;) jag hade ingen aning förrän jag fick det vid förra gravven.
    Antar att man har det hela livet.

Svar på tråden Augustibebis 2012